Bytte tak på sommarstugan och råkade hitta en jättebra takläggare, både offert och faktura var skrivna på skrivmaskin vilket känndes genuint på något sätt... :)
Arbetet tog en vecka och de städade upp och tog med sig allt skräp fastän det stod i offerten att bortforsling av det gamla taket inte ingick.
Jättetrevliga gubbar som alltid kom i tid, jobbade i bra tempo utan många och långa fikaraster och det gick alltid att få tag på dom om man hade några frågor.
Synd bara att de ska pensionera sig och lägga ner firman nu, jag har ju mer jobb åt dom.
 
Mikael_L
HEM2121 skrev:
Ett sätt vore att fråga hantverkaren om det är ok att namge företaget på byggahus.se?
Japp, och då är det givetvis OK.
Ett annat sätt är att helt enkelt ge kontaktuppgifter via PM, när man vill tipsa någon.
 
Kontaktade en firma för ett uppdrag för några veckor sedan. Hade fått på rekommendation från annan. "Men vad trevligt att du ringer!" sa de, "Vi vill gärna komma över och prata så kan vi gå igenom arbetet. kanske tar en trekvart". Sagt och gjort, vi bestämde en dag och på klockslaget (eller om det var 1 minut i) kom den ansvarige.

Först satte vi oss vid bordet, jag fick en kort(!) genomgång av firman. De generella villkoren visades upp och jag ombads läsa igenom dem. Fick sedan ett avtal som jag skulle läsa igenom och sedan skriva på. Noga fick jag förklarat att halva kostnaden var avdragsgill, och att det var bra. Det hade dessutom nästan helt försvunnit efterfrågan på svart arbetskraft, vilket tidigare var mycket vanligt i branschen. Jag tänkte det här ser bra ut, så vi bokade tid nu på måndag morgon kl 08:00.

Idag ringde de och ville bekräfta(!) att tiden gick bra (08:00), men vi kom överens om att 08:15 nog skulle passa oss bättre. Frågade åerigen om jag hade läst igenom villkoren, och om jag hade några frågor.

Ja, vi får väl se om jobbet blir bra gjort, men hitintills har det varit lysande. Jag återkommer om resultatet.
 
Vill också dela med mig av en mkt trevlig hantverkarerfarenhet som inträffat sista dagarna.

Vi har haft skorstensrenoverare här för att dra lite insatsrör och byta ut en kåpa på skorstenen. De har varit här och gjort lite undersökningar inför offertskrivningen och jag och min sambo slogs av att de kom punktligt (trevligt eftersom jag tagit ledigt från jobbet ett par timmar just då), att de tog av sig skorna innan de gick in (konstigt nog första gången jag varit med om det) och att de var noga med att höra exakt vad vi i slutändan tänkte använda vår skorsten till så att de optimera allt från början. Fick ett fast pris i förra veckan och i förrgår kom de för att göra jobbet. Jag hade frångått min policy att skriva en massa avtal etc eftersom de gav ett seriöst intryck, men eftersom jag inte skulle vara hemma var jag rejält nervös. Sambon beskrev att de kom punktligt, plastade in alla golvytor runt där de skulle jobba och hjälpte till att stänga dörrar så att det inte skulle damma in i andra rum och påminde henne om att flytta t.ex. datorer och kameror så att de inte skulle förstöras av dammet. Arbetet blev mkt svårare än planerat och krävde flera extrahål på flera våningsplan och dessa lagade de snyggt och ingenting debiterades för detta extraarbete (de pratade med min sambo innan för att göra så lite skada som möjligt i de delar vi redan renoverat). När vi kom hem på kvällen hade de dammsugit golv i berörda rum, tagit bort skräp och dammtorkat de bordsytor som var närmast där det jobbat. En lapp fanns med telefonnummer till de som varit här om vi hade frågor.

Man blev nästan rörd. Kommer inte tveka en sekund om jag behöver anlita en skorstensfirma igen.
 
Jag har en rörmokare som inte alltid kommer i tid men som gör ett bra jobb, är trevlig att ha att göra med och som gärna ser att jag deltar och gör så mycket som möjligt själv, står ut med att fixa sin del av golvvärmen vartefter jag blir klar med det övriga i min takt och som till slut tar anständigt betalt, alltid vitt med kvitto. Svarar också på alla dumma frågor och kommer med råd.Tyvärr har han dragit ner på antalet jobb och sysselsätter sej med annat dagtid numera, tur ja nästan är klar me allt rörjobb :) Självklart finns det duktiga och seriösa hantverkare, vore märkligt annars, gäller bara att hitta rätt folk.
 
Jo, jag glömde kanske säga att det var en städfirma, och det städarnas kvinnliga chef som var på besök. Men de är väl en slags hantverkare de med? För privatpersoner kan det sättet nog fungera även för de lite mer "manliga" yrkena?
 
Mikael_L
Har ju inte köpt så mycket hantverkstjänster.
Men jag kan ju flika in vad en vän, som är inne i sin tredje bostadsrättsrenovering nu, har berättat för mig.

Jodå, han tycker också att så gott som alla hantverkare är i bästa fall lite knepiga, och i sämsta fall rena katastrofen. Jag kan också nämna att pengar är nog inget stort problem här, utan problemen är resultat, men framförallt leveransuppfyllelse, tidplanering och kommunikation.

Men nu har han iaf hittat sin superhantverkare, som han är sååå nöjd.
Benke kommer då han ska, fixar det som ska fixas i tid, ev problem och förseningar meddelas direkt. Benke har dessutom ett bra kontaknät, "nu behöver vi få hit elektrikern, (eller rörmokarn)" då ringer han ett samtal och lite senare samma dag står rätt gubbe och gör det där lilla snabbjobbet. Allt blir så enkelt och skönt nu.

Benke får utan knot sin lite högre begärda timpenning, för det är det alla gånger värt.

I brist på fler egna goda storys får jag ta andras .. ;)
 
H
Tänk om man fick tag i någon som Benke! :)
Skulle han vilja vara ref. på forumet?
 
Jag har sammanslagit denna tråd med tråden "Det goda exemplet" som behandlar samma ämne. Inläggen från den tråden återfinns nu i denna tråd.

Jag har också raderat inlägg av typen:

"Bra med denna tråd för vi hantverkare har fått ett bombardemang av negativa inlägg emot oss på den senste tiden."

Detta har jag gjort dels för att denna typ av inlägg inte tillför något till en tråd av detta slag, dels för att det bara uppmanar till pajkastning även i denna tråd, vilket definitivt inte hör hemma i denna tråd (eller någon annan för den delen).
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Benke får utan knot sin lite högre begärda timpenning, för det är det alla gånger värt.
Får man fråga vad Benkes timpenning ligger på, och ung. i vilken bransch han verkar? Kan ju vara kula för både hantverkare och övriga vad en duktig kille som gör ett bra jobb kan ta.
 
-MH- skrev:
Jo, jag glömde kanske säga att det var en städfirma, och det städarnas kvinnliga chef som var på besök. Men de är väl en slags hantverkare de med? För privatpersoner kan det sättet nog fungera även för de lite mer "manliga" yrkena?
Med risk för att på ett sätt låta konservativ i könsroller, eller snarare -egenskaper, så kanske skulle branscher som byggbranschen må bra av att ha fler kvinnliga yrkesutövare. Jag inbillar mig att kvinnor (generellt sätt) har mer/bättre kvaliteter än män när det gäller ordning och reda, kommunikation etc.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Får man fråga vad Benkes timpenning ligger på, och ung. i vilken bransch han verkar? Kan ju vara kula för både hantverkare och övriga vad en duktig kille som gör ett bra jobb kan ta.
Jag vet faktiskt inte. Och det är inte säkert att jag kan få reda på det heller.
Dels är det inte säkert att han jobbar på löpande timpenning, det är kanske fast pris, sen är min vän lite rolig. Han ogillar att snacka pengar, frågar jag om timpenningen får jag antagligen svaret "inte den billigaste" typ... :)

Men han iaf tidigare påstått att han inte är den billigaste, men att det är det värt.
 
Lät just Installera en täljstensugn i vårt hus. De murare jag träffade var alla trevliga, kunniga, villiga att dela med sig av sin kunskap och städade efter sig. Eftersom det dessutom visade sig att stocken var en svårare nöt att knäcka än projekterat (inte bokstavligt dock) meddelades att det skulle ta ca 2 mandagar extra och vilken ungefärlig summa det hamnar på. Jag är helnöjd, men vi får se, har inte sett hela räkningen ännu :rolleyes:.
 
bonnier skrev:
Med risk för att på ett sätt låta konservativ i könsroller, eller snarare -egenskaper, så kanske skulle branscher som byggbranschen må bra av att ha fler kvinnliga yrkesutövare. Jag inbillar mig att kvinnor (generellt sätt) har mer/bättre kvaliteter än män när det gäller ordning och reda, kommunikation etc.
Tja, kanske. Men jag tror man kommer en bra bit på väg om man skickar ut chefen med kontrakt och villkor som går igenom uppdraget innan man skickar "byggar-bengt". I alla fall om det rör sig om 5000:- och uppåt.
 
2 av 3 hantverkare som vatir involverade i lösvirkesbygget har varit jättebra. De som gjöt grunden var proffsiga, duktiga och trevliga och gjorde ett mycket bra jobb. Samma killar spontade halva yttertaket när jag inte orkade. De dök upp en kvart förtidigt och körde stenhårt. Det som fattades frågade de om jag ville åka och hämta och beklagade att de inte haft med det....

Elektrikern installerade och donade, skräpade inte ner och var oförskämt billig. Kommer definitivt att anlitas igen. Kom naturligtvis när han lovat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.