F
Har nyligen köpt en 1½-plans trävilla på 170 m2 med direktverkande el som uppvärmning. Pågående just nu är en omfattande renovering av i princip alla inre ytskikt vilket då också innebär att golven ska bytas. Detta gjorde självklart att jag började titta på att byta ut den direktverkande elen mot vattenburen golvvärme matad med antingen luft/vatten-värmepump eller bergvärme.

Dock har jag ingen som helst erfarenhet av detta sen tidigare och det verkar vara en fullständig djungel med olika besked från varenda människa man pratar med.

Mina frågor är alltså följande:

Jag planerar att lägga rör för vattenburen golvvärme, under klickgolven i skumplast/aluminiumplattor med golvet flytande ovanpå och under klinkergolven gjuta in rören. Under detta ligger befintliga spånplattor, under detta ca 250mm isolering (original från '78) ovanpå ett brädlager och under det är krypgrunden.

1) Kommer mängden isolering räcka för att inte skapa fuktproblem i krypgrunden (som har avfuktare idag visserligen)? Bör jag byta isoleringen när jag ändå håller på (jag hade gärna sluppit skruva upp alla spånplattor..)?

2) Är mina klickgolv (Alloc 9 mm) tillräckligt genomsläppliga för att värmen ska gå åt rätt håll? Som jag förstår det borde klinkergolven inte vara några problem?

3) Hur ska jag göra med övervåningen? Alla säger olika saker, en del att det går fint att dra golvvärme även på övervåningen och andra att man bör köra oljefyllda direktverkande elradiatorer på övervåningen istället pga att golvvärmen mest går neråt och att värmen på undervåningen ändå kommer stiga uppåt i huset.. hjälp!

Är det något speciellt jag bör tänka på utöver mina frågor ovan? Jag är fullständigt novis på det här och känner att jag helst inte vill sumpa det här.. :p

Tacksam för all hjälp!
 
Hej

Skall ni byta golven och har direktverkande el idag så tycker jag ABSOLUT ni skall byta till vattenburen golvvärme kombinerat med luft/vatten eller bergvärme.
Kombinationen av värmepump och golvvärme är extra bra då framledningstemperaturen kan vara låg med bättre verkninsgrad i pumpen som följd.

1. Ja isoleringen är OK.

2. Ja med 250 mm under är ett 9 mm golv inga större problem. Vist inte lika bra som klinker men inga större problem kanske 5% mer förluster.

3. Några elradiatorer tycker jag i vart fall inte du skall installera. Det går självklart bra att lägga vattenburen golvvärme på övervåningen också. alternativt vatten radiatorer. Ett annat alternativ är El golvvärme.
Det får man avväga när man har lite prisförslag.

Det är ingen liten investering att lägga in vattenburen golvvärme i ett helt hus plus borra jordvärme och installera värmepump! Men det kommer ge en totalt ny bild av uppvärmningskostnaden i minst 25 år frammåt.
 
F
mroing skrev:
3. Några elradiatorer tycker jag i vart fall inte du skall installera. Det går självklart bra att lägga vattenburen golvvärme på övervåningen också. alternativt vatten radiatorer. Ett annat alternativ är El golvvärme.
Det får man avväga när man har lite prisförslag.
Allt som gör att jag förbrukar mindre el är bra, om jag säger så.. men jag vill ju inte lägga vattenburen golvvärme på övervåningen för många många hundralappar per kvadratmeter och sen inse att jag kunde ha skaffat ett par billiga oljefyllda elradiatorer istället eftersom det knappt behövs någon värme på övervåningen, alternativt att golvvärmen strålar 90% av värmen ner genom taket till nedanvåningen.. så jag är kluven.

NIBE som jag var och pratade med angående bergvärme rekommenderade inte att köra vattenradiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen, dock ej särskilt specificerat varför. Misstänker att han kanske tyckte att det var onödigt att behöva en shuntgrupp för radiatorerna eller nåt, plus att det är jobbigt att dra rören som huset ser ut.

mroing skrev:
Det är ingen liten investering att lägga in vattenburen golvvärme i ett helt hus plus borra jordvärme och installera värmepump! Men det kommer ge en totalt ny bild av uppvärmningskostnaden i minst 25 år frammåt.
Nej, just nu ser det ut som att golvvärme på undervåningen (100 m2 ungefär) plus bergvärme färdigt, installerat och klart landar på ca 220tkr, varav 120tkr för bergvärmen. Det är mycket pengar.

Å andra sidan är det vad elen för värme och vatten kostar på 12 år med dagens elpriser. Break-even borde ligga nånstans ~15 år med andra ord. När man sen räknar in att VVB är från '78 och kommer behöva bytas i vilket fall och att det är ett antal elradiatorer som hade behövt bytas om vi fortsatte med direkt-el så.. blir det bara jobbigt att räkna på.. :)

Kan jag minska min elförbrukning med 2/3 och betala en del av de "intjänade" pengarna i ränta/amortering på ett lån för en långsiktig lösning så gör jag det.
 
Jag har en sjuttiotals 1½-plansvilla och håller på att konvertera till vattenburet allt eftersom vi renoverar invändigt. Det enda som är vattenburet än så länge är en fläktkonvektor i hallen.

Det ställe i huset där uppvärmingsbehovet är störst är sovrummet på övervåningen längst från trappen. Den varma luften från bottenvåningen tar sig inte fram till detta rum. Möjligen kan det också bero på dålig isolering. Vi får se hur det artar sig nu när vi ska isolera om den här delen av huset runt om. Men det verkar dumt att inte sätta in vattenburen värme på övervåningen.
 
fnord skrev:
men jag vill ju inte lägga vattenburen golvvärme på övervåningen för många många hundralappar per kvadratmeter och sen inse att jag kunde ha skaffat ett par billiga oljefyllda elradiatorer istället eftersom det knappt behövs någon värme på övervåningen, alternativt att golvvärmen strålar 90% av värmen ner genom taket till nedanvåningen.. så jag är kluven.
Jag förstår dilemat ja det är helt klart en prisfråga på installationen...
Men att värmen skall stråla 90% neråt tror jag inte.

fnord skrev:
NIBE som jag var och pratade med angående bergvärme rekommenderade inte att köra vattenradiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen, dock ej särskilt specificerat varför. Misstänker att han kanske tyckte att det var onödigt att behöva en shuntgrupp för radiatorerna eller nåt, plus att det är jobbigt att dra rören som huset ser ut.
Att dom inte rekommenderar både golvvärme och vatten radiatorer beror på att du med bara golvvärme kan ha mycket lägre framledningstemp i pannan vilket ger en bättre verkningsgrad. Har man vatten radiatorer som kräver 60 grader också och du behöver därför köra varmare vatten ur pannan och sedan shunta ner tempen till golvvärmen. dvs du förlorar den största fördelen med golvvärmen.
MEN min tanke skulle vara att ha vatten radiatorer på övervåningen med bara fisvarmt vaten i. Tanken är ju att övervåningen ändå till största del skall värmas av stigande värme från nedervåningen. På det viset kan du ändå utnyttja fördelen och radiatorerna ger lite extra värme bara. Blir det då inte varmt nog på övervåningen kan man "trimma" värmen genom att bara sätta en fläkt på radiatorerna så pumpar man ut mer värme från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.