Hej. Tänkte bygga en liten bastu i källaren med en liten duschdel utanför. duschen förmodligen en mindre duschkabin eller nått?

Just nu har jag betonggolv med golvbrunn. En bakugn som jag vill riva (om möjligt) pga platsbrist.

frågor:

1. Behöver jag nån form av matta på golvet eller räcker betonggolvet om jag har duschkabin. Kanske räcker betonggolvet med en vanlig dusch åxå?
2. Om jag kan riva bakugnen, kan jag då sätta in vedeldat bastuaggregat och koppla till skorsstenen?
3. Behövs ventilation i bastun?
4. Hur isoleras bastun?

Kommer nog fler frågor men jag börjar så här. Komentera gärna om ni har andra bättre lösningar
 
1 Ingen matta behövs, antar att det är oisolerat golv så det ska inte vara någon matta eller annat tätsikt. Men ett snyggt stengolv (klinker, skiffer mm) är ju snyggt.
Ska du ha en duschhörna bör du ha tätsikt just där.

2 Ja, så hade jag gjort om det inte hade blivit så fel i min källare, murstocken är fel placerad så jag kunde inte ha bastun där.

3. Ja, tilluft från angränsande rum där duschen står (tex springa under dörren), en frånluftventil är inte fel heller men du lär ju dra mycket luft genom skorstenen så jag är inte säker på att den har någon effekt.

4. Så mycket du vill, det kanske inte är fel att skippa isoleringen mot ytterväggarna. Det tar kanske lite längre tid att värma upp men stenen i väggarna ger tillbaka värmen så att bastun torkar bättre efter bad. Luftspalter och tätskift tvistar de lärda om så kör på ett sådant sätt så att det känns säkert för just din bastu.
 
Vi hade ungefär samma förutsättningar för ca ett år sedan och tänkte oss ett enklare projekt med klinker och isolerade väggar för bastun. Dock eskalerade projektet med golvvärme (bila, golvvärmeslang, gjuta och klinkers). Det tog längre tid och blev naturligtvis dyrare men vi ångrar oss inte. Hursomhelst, så byggdes bastun som ett rum i rummet med 70 mm isolering och en luftspalt mot ytterväggarna. På golvet la vi klinker, väggarna i duschutrymmet kaklades. En glasdörr till bastun blev elegant. Vår bastu är något mindre än 4 kvadrat (1,8x2 m) stor och vi har ett 6 kW elaggregat från Harvia.

Så kort, för att svara på dina frågor

Lägg klinker på golvet, ingen plastmatta i källare.

Byt golvbrunnen till en modern om du har gjutjärnsskrot idag, tätskickt ungefär 80x80 cm kring brunn. Inget annat tätskikt i lokalen.

Kakel i duschen är trevligt.

Bygg en liten isolerad bastu, den värms snabbare. Luftspalt mot ytterväggar.

Vedeldat aggregat är finfint.

Ventliation är ett ofta diskuterat ämne, ett förslag är inluft under dörren, utluft till duschrum diagonalt i basturummet i förhållande till inluft om möjligt.
 
Tack för bra svar! Nu vart min skorsten utdömd härom dagen och jag vill helst inte kosta på den med pipa och allt som ska göras för att få den godkänd. Nu siktar jag på elaggregat (så länge). Har även hört av en del att man måste ha nån form av "värme folie" mellan bastupanelen och isoleringen?

Behövs tätskikt även om man har duschkabin med golv och allt?
 
Ja, om du nu lägger in klinker och byter golvbrunn så skulle jag rekommendera tätskikt kring golvbrunnen (men bara där). Det kommer väl säkert att funka med den gamla brunnen men du får lite problem med nivån på brunnen när/om du lägger klinker.
 
Jag har rivit ut en bastu i min källare. Den var byggd helt utan luftspalter. Kan väl säga att rötan hade bjudit in mögel på fest!

Angående din murstock så finns det jättebra trådar om att glidgjuta skorstenspipor själv. Kostnaden är minimal. Kolla om det kan funka i ditt fal! Vedeldat kräver lite mera jobb, men är mysigare om du frågar mig.
 
Luftspalt ,c 20-25mm mot ytterväggar är viktigt och att ordna luftcirkulation i spalten.
Som isolering kan supertunn ThermoReflekt eller undertaks skiva av mineralull anvåndas.
Thermo Reflekt häftas fast med häftpistol.Med annat isolering är bäst montera tex hönsnät eller liknande för att hålla luftspalten öppen.
Enligt finskt bastubyggtradition skall tillluft till basturummet komma in under eller bakom bastuaggregaten,frånluft nära taket till samma utrymme som tillluft.
Golvvärme i källarbastu och badrum är nästan obligatorisk.Elslinga är enkel att installera och enligt mina erfarheter säkrare alternativ.
Belysning i basturummet installeras i väggar under höjd av överkant aggregat.Diodbelysning kan komma i fråga på område där temperaturen inte överstiger 50 grader.Nya (glas-)fiberoptik kan användas var som helst i bastun,fast prylarna är dyra.Utanför bastun kan även 12V belysnig vara bra och billigt alternativ.
Vedeldat är mysigt men jobbigt om Du inte har annat vedbehov.Kanalen kan renoveras ganska enkelt om man kan få i ett rostfri slang i tillräckligt dimension som gjuts in med spec.lättfytande massa.
Lycka till!
 
Redigerat:
m-sa skrev:
Golvvärme i källarbastu och badrum är nästan obligatorisk.Elslinga är enkel att installera och enligt mina erfarheter säkrare alternativ.
Lycka till!
Lägg av, golvvärme är mindre viktig i en bastukällare en resten av källaren.
Har man en oisolerad platta är det nästan idioti att ha golvvärme och speciellt i bastun. Varför ska man ha det? Det är ju inte så att det kommer vara kallt nedtill i bastun och man sitter ju på laven och bastar.
Inte ens i bastun i stugan som är iskall på vintern 2 timmar innan vi tänder den störs jag av att det är kallt på klinkersen, men då är den kall. I källaren kanske den är 18 grader och blir bara varmare ju längre man har på bastun.

När det gäller isolering så finns det även där olika teorier. Jag slår upp panelen (med luftspalt) direkt på ytterväggarna (30 cm hålsten). På ett par timmar är det inte mycket värme som går ut där och den värmen som lagras i stenen hjälper till att torka ur bastu efter bad.
 
ingen golvvärme kolla på badhusen!!
och ventilationen under aggregatet och mot motsatt sida högt upp
köp fiberoptiklampa du har över 50 ljuspunkter och det räcker i hela källarn (1400kr)
och drar bara 20watt
 
Hoppar in här med mina frågor hoppas det är ok...

Hejsan,
Ska bygga en bastu i källaren på 5,5 m3 och har ett par frågor jag hoppas få hjälp med…
Rummet i det tänkta basturummet är det nu kakel på väggarna bakom det sitter det en betong vägg på ca 5 cm . Sedan är det reglat med stålregler och gips in till de andra rummen. Mot ytterväggen är det bakom kaklet hålsten 30 med isodränskivor utanför Det är klinker på golven. Mot taket tänkte jag sätta in en fuktspärr och isolering och ett trätak.
1. Är det bara att sätta upp ett par lavar och koppla in ett aggregat och börja basta eller behöver jag fuktspärra/luftspalt/isolering mellan väggarna och ha träväggar på samtliga väggar?
2. Har ni något bra erfarenhet på bra elaggregat ni är nöjda med om så varför?
3. Andra bra tips vid bastubyggande!
//Mvh Jonas
 
jonkaz skrev:
Hoppar in här med mina frågor hoppas det är ok...

Hejsan,
Ska bygga en bastu i källaren på 5,5 m3 och har ett par frågor jag hoppas få hjälp med…
Rummet i det tänkta basturummet är det nu kakel på väggarna bakom det sitter det en betong vägg på ca 5 cm . Sedan är det reglat med stålregler och gips in till de andra rummen. Mot ytterväggen är det bakom kaklet hålsten 30 med isodränskivor utanför Det är klinker på golven. Mot taket tänkte jag sätta in en fuktspärr och isolering och ett trätak.
1. Är det bara att sätta upp ett par lavar och koppla in ett aggregat och börja basta eller behöver jag fuktspärra/luftspalt/isolering mellan väggarna och ha träväggar på samtliga väggar?
2. Har ni något bra erfarenhet på bra elaggregat ni är nöjda med om så varför?
3. Andra bra tips vid bastubyggande!
//Mvh Jonas
Vill du ha kaklade väggar är det bara att slänga upp lav och basta. Tänk bara på att du behöver större aggregat eftersom stenen tar längre tid att värma upp.
 
puu skrev:
Vill du ha kaklade väggar är det bara att slänga upp lav och basta. Tänk bara på att du behöver större aggregat eftersom stenen tar längre tid att värma upp.
Precis, så funderar jag på att bygga bastu i källaren. Klinker på källargolvet utan fuktspärr, kakel på väggar av betonghålsten, inten fuktspärr där heller, och betongtaket ska vara vitmålat. Med vedeldat aggregat tror jag inte att det är några problem att få tillräckligt varmt. Dom är så sjukt effektiva. Dessutom blir det effektiv ventilation när man eldar. För att få det hela lite mysigare kan man ju ha svängda tillbakalutade sittlavarar av trä samt en trätrall där man sätter ner fötterna. Tror det kan bli riktigt najs.
 
Bra frågor och svar här och jag har några till under samma rubrik.

Har också tänkt bygga bastu i källare. Rummet är helt tomt, oisolerad betong överallt och ouppvärmt (matförråd kanske). Alla väggar 4/5 under mark utom ett (mot badrum) och taket går ut till farstubron utomhus. Finns en ventil ut utomhus och inkanal i dörren. Vettigt vad jag kan se. Antar att man inte gärna reglar med trä mot betongväggarna här, vad gör man?

Luftspalt? öppet var?

Plastgolv varmare än klinker och är dessutom lite lågt i tak. Funkar att limma rakt på?

Tacksam för svar.

Mvh Calle
 
Hagenblad skrev:
Plastgolv varmare än klinker och är dessutom lite lågt i tak. Funkar att limma rakt på?
Mvh Calle
hellst ej limma plastgolv i källare - risk för fukt underifrån och dålig lukt. Då är det bättre att snygga till betongytan med klinker
 
gaia skrev:
hellst ej limma plastgolv i källare - risk för fukt underifrån och dålig lukt. Då är det bättre att snygga till betongytan med klinker
Låter logiskt, men har plastmatta i nuvarande duschum. Det är inte från igår, men fuktmätt i somras utan problem. Har oisolerat gjutet golv, dvs fuktmättat. Källaren är dock hyfsat torrt, marken är sand och sten. Klinker har alla rätt, men bygger mer i höjd (ganska lågt i tak) och känns kallare, som kanske iofs inte är problem i bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.