Bygger villa med en jordvärme/frånluftvärmepump IVT 695 och vattenburen golvvärme. Vill nu ha vattenburna handdukstorkar i badrummen som skall kunna vara varma året runt, trots att IVTn står i sommarläge och alltså inte lämnar någon värme till golvvärmen.

Hur ordnar man detta, utan inblandning av extra elvärme?
 
Det normala är att använda vattenburna handdukstorkar som även har elvärme!
 
Du kan köra med varmvattencirkulation och köra returvattnet genom en handdukstork.godkännd för tappvarmvatten.
 
Pucco skrev:
Du kan köra med varmvattencirkulation och köra returvattnet genom en handdukstork.godkännd för tappvarmvatten.
Jo, fast givetvis framgår det av installationsanvisningarna att man INTE får köra just tappvarmvattnet igenom dessa. Kommer inte ihåg märket, men det är något av de vanligaste/kändaste.

Läste i något gammalt inlägg om att koppla in de på mantelvattnet. Det säger mig inte ett skvatt, men ändå?!

Hade jag vetat att det blev så avancerat så hade jag tagit eltorkar i stället. Men det tåget har liksom redan gått.
 
Man kan ju fimpa resten av elementen under sommaren alternativt ha en egen slinga för torkarna så man kan köra dessa så som man önskar.
 
v-g skrev:
Man kan ju fimpa resten av elementen under sommaren alternativt ha en egen slinga för torkarna så man kan köra dessa så som man önskar.
Aha! Som Termotech har ritat golvvärmeritningen nu, så finns ingen termostat för golvvärmen i nedre badrummet, dock i samtliga övriga utrymmen. Vad jag förstår så är det för att vattnet alltid skall cirkulera i någon slinga, så inte termostaterna på fördelaren stryper samtliga slingor helt (ingen cirkulation). Rätta mig om jag har fel.

Om jag förstår V-G rätt, så kan jag i mitt fall då ha handduktorkarna på en egen slinga från fördelaren där golvvärmen går ut, och ha termostater på samtliga andra slingor? I så fall bör ju på sommaren termostaterna strypa samtliga golvvärmeslingor, medans vattnet fortsätter gå genom handdukstorkarna? Under förutsättning att Värmepumpen skickar ut varmvatten till golvvärmefördelaren även på sommaren?

Kan man göra så?
 
Varför inte? Jag tänker göra på exakt det sättet men jag har lite hemmajyckel i min konstruktion. Har du en avstängning till GV-slingan kan du ju som sagt fimpa den under sommaren när du inte vill ha varmt alternativt gör termostaten det åt dig.

Dock måste ju värmepumpen styras på något sätt antigen genom en inre eller yttre tempgivare detta har jag inte kontroll på men det borde ju gå an att ställa så den ger tex 28 grader konstant på cirkulationen sommartid.
 
Känns som en dyr affär, då värmeförlusterna genom att ha en slinga med varmvatten + en varm panna hela sommaren kommer att bli rätt saftiga.
Sätt ut dina handukstorkar på blocket och köp nya med el eller kombinerat vatten/el....

Vill du ändå fortsätta med projektet kan du avknoppa en egen vattenslinga för torkarna som du shuntar in allt vatten i sommartid och vrider upp pannan så att det alltid cirkulerar varmt vatten där för jämnan....

eller med egen cirkulationspump och värmeväxlare i kombination med cirkulerande varmvatten får värme från tappvarmvattnet utan att blanda in det i handuksslingan.
 
En handdukstork avger inte mycket värme om den är förkromad antar att TS har en värmepump annars faller ju hela idéen med vattenburet.

Har själv alltid golvvärmen på i badrummet men denna slinga (och allt annat varmvatten också för den delen) värms sommartid av mina solpaneler alternativt vedeledning om det är pissväder några dagar.

Tänkte själv koppla in mina handdukstorkar på denna slinga så jag kan köra även dessa sommartid.

En massa extra cirkpumpar kostar ju dels pengar sen drar de el också dessutom är det massa kopplingsdetaljer som totalt blir ganska dyra att köpa isf är det bättre att som miko påpekar köp nytt köp rätt (el/vatten).

Är det strikt vattenburna kan det fortfarande gå att ha en elpanna till och det behöver inte kosta skjortan om det är ett måste att ha en viss sort som inte tillåter el i själva torken.
 
Hmm, måste resonera/fundera lite. Tanken från början var att eftersom vi har en jordvärmepump så borde den värme som går åt sommartid till handdukstorkarna i det närmsta vara gratis. Hade då ingen aning om att det skulle vara så svårt att få en vettig koppling till dessa.

Ska rådgöra med vår VVSare om idén med att ta det som en separat slinga till golvvärmen. Tycker det låter vettigt. Antar att värmepumpen jobbar året runt oavsett eftersom den värmer tappvarmvattnet.

Tack för inputen!
 
Men VP:en gör inget varmt radiatorvatten om det är 20 grader utomhus. Då måste man lura styrningen och stänga av golvvärmen.
Nä, handduktstork och VP funkar inte så bra ihop.

Alternativen är varmvatten eller el (eller häng bara upp dom, handdukar brukar torka bra ändå)

Protte
 
Om nu eluppvärmning är lösningen är det väl ändå inte säkert att vispen74 måste sälja sina handdukstorkar. Ofta finns det väl två ingångar nertill på element och i den lediga ingången kan man väl komplettera med en elpatron?
 
Och vad ska han då fylla den med så att hela blir varm och hur fixar man cirkulation om patron sitter i ena hålet?

Protte
 
DIY:aren skrev:
Om nu eluppvärmning är lösningen är det väl ändå inte säkert att vispen74 måste sälja sina handdukstorkar. Ofta finns det väl två ingångar nertill på element och i den lediga ingången kan man väl komplettera med en elpatron?
Nä, visst. VVSaren föreslog redan från början att köra torkarna på slinga av något slag vintertid, och kompletera med elpatron (har för mig att jag har Swedbergs) på sommaren. Vill dock helst ha nytta av värmepumpen till detta året runt, men jag verkar få ge mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.