Hej och hallå!

Vi har fått rådet att göra en lösning enligt bilden.

dvs fläktmotor på taket imkanal från kökskåpa, gå på med frånluft från badrum på imkanal.

En av mina anhöriga ifrågasatte om det verkligen är tillåtet att gå på imkanalen med frånluften från badrumet.

Jag förstår att det kanske inte är tillåtet om köksfläkten satt nere i kåpan men nu ska den ju placeras på taket så det borde inte kunna tryckas ut matos i badrummet eller?

Kan någon upplysa mig!?:confused:
 
  • ritn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som har lite koll på detta?
 
Ungefär så har det varit i vårt hus sen det byggdes -75. Kanalen från köksfläkten går ihop med de från badrum osv i huven på taket. De går ihop till ett större rör sen sitter fläkten på det röret.
 
Kan inte påstå att jag vet. Men rent logiskt så borde ju då samma brandskyddskrav som gäller för imkanalaen också behöva tillämpas på frånluftskanalen som är påstucken. Dvs brandisolering av hela längden.
 
Visst får du ha det så, bara imkanalen isoleras EI 15 i hela sin längd. Upphängningarna skall hålla klass R15.
Kanalen till badrummet behöver inte isoleras.
Ovanstående gåller om kanalen till badrummet utförs av obrännbart material.
 
Jag hade nog isolerat badrums kanalen iallafall med tanke på kondens problem som kan uppstå på vinden, om nu röret passerar en sån på väg upp till taket.
 
Tänk på att du måste välja en kåpa som är tänkt för den funktion du vill ha.
När du inte använder köksfläkten skall takfläkten fortsätta gå sakta och spjäll stänga i köket om det skall funka bra.
 
Tack för bra svar!

Det finns ingen vind, utan huset är öppet upp i nock. Spiroröret kommer dock ändå byggas in då jag inte diggar den öppna plåten alltså kan jag isolera den kanalen till badrummet också.

Kåpan ska ha en inbyggnadsfläkt från Franke tänkte jag och kåpan ska jag bygga själv av lättbetong över en stålstomme (såg det här på byggahus). Den ska sedan putsas och målas vit. Ska se om jag hittar tråden med bygget av kåpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.