Martin_B
Marive skrev:
en liten brasklapp för kvaliten, är inne på min tredje som också är kass.

nr1. slog inte från körde tills övertrycksventilen löste ut.

nr2. Gick bra ett par timmar sen tryckte den ut luften genom oljepåfyllningen

nr3. får knappt upp trycket går ganska bra upp till 5 bar sen händer inget.

Så jag kommer lämna tillbaks den och förhoppningsvis få pengarna tillbaks orkar inte byta varannan vecka...
Kvalitén på vilken? Harald Nyborg's 2,5hk, 24 litare eller Drift Air 2/24 ?
 
Hej, lite otydligt kanske men det gäller Harald nyborgs oranga för runt 1000-lappen
 
Martin_B
Lite uppdatering på Harald Nyborgs Selekta 2,5 hk, 24 litare.

Det verkar tyvärr som att inte ens Harald Nyborg själva kan ta fram uppgifter för hur 225 liter luft / minut mättes upp, under vilket tryck, med tom eller full tank, med mera. Vi får därför utgå från att det inte är "ärliga" CE-norm siffror på denna maskin, för annars hade de minsann skyltat med det.

För övrigt fick jag för en halvtimme reda på lite "insider info" av en vän till mig, som menar på att dessa kompressorer krånglar rätt ofta. Han har den senaste tiden arbetat på tre olika HN i landet och i alla de varuhusen låg det flertalet kompressorer av denna typ vid service och väntade på reservdelar och på att bli antingen lagade eller bli tillbakaskickade.

Nu vet jag inte huruvida detta är sant eller inte, eller om det rent av är "normalt" och gäller för ALLA kompressorer, hos ALLA leverantörer, men det låter ju inte särskillt betryggande.

Det är ju klart märkligt att en 2,5 hk Selekta från (förmodligen) Kina (vilket de flesta anställda påstår) för endast 999:-, skulle generera endast 5 liter mindre per minut i FAL, än en Biltema 3 hästars från Italien, för 2.299:-

Förstår inte ens hur det skulle kunna vara möjligt?

Jag börjar bli SÅ less på all den här skiten, den här oärligheten och det här VINSTjagandet bland lågprismarknader. De gör ALLT för att övertyga folk och för att få sålt sitt skräp.
 
Martin_B
Marive skrev:
Hej, lite otydligt kanske men det gäller Harald nyborgs oranga för runt 1000-lappen
Jahapp, så var det med det ja. Men då bekräftas mer eller mindre infot från min vän, > se ovanstående inlägg. Suck! Visste väl att något var lurt med den.
Låter det för bra för att vara sant? Ja, då är det förmodligen inte sant!
 
Redigerat:
Angåene DUABs kompressor för 1000-lappen.
Jag köpte i och för sig den oljefria varianten för ytterligare ett par hundralappar. Den är specad till 74 dB. Jag tycker att den låter betydligt mindre än 99 dB kompressorerna (det var också den största anledningen till jag jag köpte den kompressorn).

Kan det vara så att bilden på Duab hemsida som indikerar en 99dB klisterlapp är gammal - maskinen KAN ju ha uppdaterats... Har du hört med deras kundtjänst?

(I övrigt är jag nöjd med den kompressor, har inte använt den mycket, men ändå. Ska manklaga på DUAB så är den enda att frakten var lite hög, men det berodde mest på att kompressorn var tynge än 20 kg, så den gick som 1/4 pall och jag antar att det ligger utanför DUABs kontroll...)
 
Martin_B skrev:
et är ju klart märkligt att en 2,5 hk Selekta från (förmodligen) Kina (vilket de flesta anställda påstår) för endast 999:-, skulle generera endast 5 liter mindre per minut i FAL, än en Biltema 3 hästars från Italien, för 2.299:-

Förstår inte ens hur det skulle kunna vara möjligt?
Jag tycker det är fantastiskt om en kompressor monterad i Italien (EUs högsta lönekostnader) skulle en komma i närheten av en Chinesmonterad variant när det kommer till pris-prestanda.
Spontant skulle jag säga att biltema kompressorn är monterad i China men kan mycket väl ha "högkvalitativa" Italienska komponenter.

I övrigt så är det naturligtvis helt fel att döma ut en produkt baserat på några rykten. Om du ville skulle det säkert vara mycket enklare att påvisa motsatsen.

Men eftersom vi bara pratar en tusenlapp så är det inte direkt mödan värt att lägga ner allt för mycket energi i frågan.

Lycka till i kompressorsökandet.
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Jag tycker det är fantastiskt om en kompressor monterad i Italien (EUs högsta lönekostnader) skulle en komma i närheten av en Chinesmonterad variant när det kommer till pris-prestanda.
Nja, jag undrar det. Varför vågar då inget företag skylta med var kompressorn är tillverkad? Jo, för folk känner väl till att är det tillverkat i Kina, och att det är ofta sämre än motsvarande produkt tillverkad i t.ex. Västeuropa. Ringer man Harald Nyborg och frågar var deras kompressorer tillverkas, så vägrar de svara. Samma om man ringer Biltema. Varför är det så? För att de är tillverkade i Italien? Nej, utan förmodligen för att de är tillverkade i Kina, ...och folk vet vad det betyder.
Nu är det ju lite osäkert om Biltemas kompressorer just, för många ser identiska ut med ABAC's som ju är tillverkade i Italien (enligt Jula iallafall), men det kan ju rent av vara billiga kopior. Precis som Exxent som tillverkas i Kina. Många av deras produkter är mer eller mindre "olagliga" kopior av t.ex. svenska produkter. Och är faktiskt RENT SKRÄP! En fruktansvärd dynga som inte på ljusår går att jämföra med originalet. Jag har sett många exempel och blir förskräckt varje gång hur det ens är möjligt att tillverka något så kasst... ett barn hade gjort ett bättre jobb, många gånger.

Den dystra sanningen är i många fall att pris-prestanda faktorn gynnar tillverkare och återförsäljare, inte konsumenten.
I vissa fall är tillverkare och återförsäljare dessutom ett och samma bolag.


Förstår du hur jag menar?

Hade vi konsumenter fått ta del av hela förtjänsten som genereras av att en produkt är tillverkad i Kina, ja då hade vi i många fall inte behövt betala mer än ca. hälften av produkter som är tillverkade i Kina.

Däremot kan jag ju fullständigt hålla med om att Kina tillverkade varor hade varit grymt prisvärda för den prestanda och kvalité man får, om man hade fått betala det pris som produktion och försäljningsled verkligen kostar. Men nu är det ju tyvärr inte så i de flesta fall, utan den extra vinsten hamnar hos andra, ...ej hos konsumenten.


Spontant skulle jag säga att biltema kompressorn är monterad i China men kan mycket väl ha "högkvalitativa" Italienska komponenter.
Ja vem vet.

I övrigt så är det naturligtvis helt fel att döma ut en produkt baserat på några rykten. Om du ville skulle det säkert vara mycket enklare att påvisa motsatsen.
Rykte och rykte. En anställd på företaget i fråga, är ju snarare en säker källa, även om man inte vet till 100% att det är sant. Det är få saker som är 100% säkera här i världen :). Och sedan så får vi ju anta att Marive talar sanning när han skriver negativt om kompressorn. Men vet vet, han kanske ljuger också? :)

Men eftersom vi bara pratar en tusenlapp så är det inte direkt mödan värt att lägga ner allt för mycket energi i frågan.
Det är just det som många tror, att vi pratar en 1000 lapp här. Det är precis vad vi inte gör! Priset på 999 kr ser ju klart bra ut om specifikationssiffror stämmer, ingenting krånglar och om man bor ett stenkast från Harald Nyborg samt andra företag.

1. Jag bor inte ett stenkast från varken HN, Biltema, Jula, eller DUAB, för att inte nämna 10 andra företag som säljer kompressorer. Med andra ord får jag verkligen veta vad jag skall ha innan jag kör upp 100-200 kr i bensin för att ens hämta min produkt.

2. Väljer jag en produkt som krånglar mycket, ja, då blir det många fina 100-200 kronors-körningar fram och tillbaka till affären.

3. Blir jag lurad på specifikationssiffrorna som tillverkare, leverantörer och återförsäljare gärna överdriver med om de kan och om de vet att de kommer undan med det ostraffat, ja, då får jag ju åter igen massa extrakostnader som rent av kan betyda att jag får börja om från början och köpa en helt ny produkt.

Så vi pratar om mer pengar än 1000 kr här och BETYDLIGT mer pengar om saker och ting dessutom krånglar.
 
Du har helt rätt i att det finns produkter där inbesparingen stannar helt i försäljningsledet. Detta kallas att göra en bra affär!
Sedan har vi en marknad som är konkurrensutsatt och släpper någon spelare loss och låter konsumenten ta del av besparingarna i tillverkingsledet så tar dom snabbt marknadsandelar MEN kan åxå ses med lite skepsis... typ..

Det kan inte vara så billigt
....

Antagligen är det just detta vi ser här, HN kränger kompressorn till "0-marginal" för att profiliera sig som billiga samt tjäna lite pengar på tillbehören.

Sedan så finns ju det här spöket om att Kineserna kommer.....

Lite samma stuk som att Ryssen skulle komma o ta oss på 60-80 talet.

Kineserna är jätteduktiga på att producera under förutsättning att dom har rätt specifikationer och att dom har material och komponeter enligt specarna.
 
Det finns några härliga trådar om att "handla billigt är att handla dyrt".
Läs igenom en sån och köp sedan bra grejjer - det är min erfarenhet att man blir mest nöjd då - även om det svider vid kassan! :rolleyes:
 
Martin_B
Oh ja, och så är det också! Jag anpassar alltid mina köp till mina behov. Är det något som jag använder ofta och mycket, så kör jag alltid på kvalité. Det lönar sig i längden!

Däremot, när det är något som jag inte kommer att använda SÅ vansinnigt mycket, ...ja, då nöjer jag mig med en enklare variant som rent av är ett lågprisalternativ men som sägs fungera bra.

Vore ju korkat att slänga ut 3000 spänn på en kompressor som jag använder väldigt begränsat, speciellt när jag kan lägga pengarna på annat viktigt. O detta säger jag oavsett ekonomiskt läge. Kolla på Kamprad bara,...människan är så sparsam så det är löjligt,... han flyger ekonomiklass och vad vet jag. Men så är han ju en av världens rikaste människor, och det inte för inget. Han vet ju vad han gör om man säger så.

Fast det är klart, hade jag varit så rik som honom så hade jag ju kört på med värstingkompressorn direkt :D

Köper jag en kompressor för 1000 lappen, så hamnar hela kalaset på 2000 kr ändå med bensin och tillbehör, tillbehör som jag måste ha för att kunna använda kompressorn riktigt över huvudtaget.

Tror dock jag kör på en ABAC, vi får se.
 
Milkshaken
Fattar inte hur en person kan lägga ned så mycket tid på en kompressor....???
Du skriver att du inte vill störa grannar,,, visst, jättebra,,, Sen skriver du att du inte kommer använda den så mycket......
Men hallå, om du inte kommer använda den så mycket så kommer du ju knappast heller störa grannarna, då kompressorn endast kommer gå lite grann ibland... Varför lägga ned så mycket tid för?
antingen köper man en billigare och gör sitt lilla jobb,,, eller så köper man en dyrare som oftast går tystare, mer vibrationsfritt och bättre system och kör oftare med den.

Jag köper ingen kompressor för att ha den i 3 år vid ett fåtal tillfällen, jag köper hellre än som jag vet startar i alla väder, som aldrig knotar och som alltid gör sitt jobb med ett gott resultat... En sån kan jag ha i 25 år utan vidare...
 
Martin_B
Haha! F@n gosse, du försöker ju framstå som riktigt intelligent :D

1. Vem lägger ner mycket tid på en kompressor? Finns det en person här som jag har missat? Själv söker jag information och diskuterar om flertalet kompressorer, något som går väldigt snabbt för den som är van vid att använda tangentbordet.

2. Jag skriver att jag skall använda kompressorn "väldigt begränsat", inte att jag knappt kommer använda den. Väldigt begränsat betyder inte bara att jag inte kommer driva en industri hemma, 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, utan även att jag avser att använda den till ett begränsat antal uppgifter. Förstår du vad detta betyder? Detta innebär att jag mycket väl kan använda kompressorn tillräckligt för att störa grannar.

3. Vilken kompressor går tystare och är mer fria från vibrationer än de jag har nämnt, som samtidigt håller samma eller högre kapacitet och dessutom inte tar mer plats?

4.
Milkshaken skrev:
jag köper hellre än som jag vet startar i alla väder, som aldrig knotar och som alltid gör sitt jobb med ett gott resultat... En sån kan jag ha i 25 år utan vidare...
Oj då. Vilken kompressor pratar du om? Vilken kompressor vet du, att du kan ha i 25 år utan vidare utan att ens ha forskat i ämnet? Går du in i närmaste märkesbutik och frågar säljaren om kvalitén? Det kan man enkelt göra på Harald Nyborg. Där svarar de att de endast säljer supergrejjer som håller. ...eller gör du så att du verkligen tar reda på saker och ting innan du handlar?

5. Jag vet inte om det bara är jag. Men vem lägger ner tid på att försöka tillrättalägga en annan, helt oprovocerat, helt utan behov av självförsvar? Du har inte så mycket vettigt för dig va? :D
 
Redigerat:
Säkert olagligt av flera orsaker men jag byggde om en tom PA11 (aluminum gasolflaska) till tryckluftstank, suveränt enkelt att bära med sig om man behöver fyllå på däcken på kärran eller så utan att dra med sig hela kompressorn och kablar mm.
Man tar helt enkelt en nippel från en reducerklocka och monterar en vanlig cejnkoppling och sedan gör man en dubbelhaneslagbit och kopplar ihop, öppnar kranen på flaskan tills det är fullt stänger kranen och kopplar lös slangen.

Gasolflaskor är provtryckta med 30bar så det ska inte vara ngt problem med 10-12kg luft
 
Martin_B skrev:
Kvalitén på vilken? Harald Nyborg's 2,5hk, 24 litare eller Drift Air 2/24 ?
Jag testade en sådan och hade problem med att den inte ville starta om man använde en förlängningskabel (spänningsfall) men pluggade man in den nära centralen eller skaffar en 2.5mm2 kabel funkar det bra
 
Milkshaken
Ja du MartinB. Det är så enkelt att om du köper en av lite dyrare sort, som har erkänt bra kvalitet, och du använder den begränsat, lite, få ggr , eller hur fan du vill uttrycka det.... Ja då håller den såklart längre, mycket pga materialval, som inte rostar, eller torkande packningar odyl....
Sen är ju vanlig service viktig oxå.
Men Jag tror inte att du hittar någon sån kvalitet på HN... Utan kolla på tyåp Duab-huset eller Tiab eller likn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.