Hej! jag går i golvplaneringstankar och undrar ifall man är dum om man lägger klinkers utan att ha golvvärme? Jag bor i en bostadsrätt på andra våningen och idag ligger en korkmatta men inte alls är speciellt kall.

Som uppvärmning av lägenheten så finns det vattenburna element. Funderade på ett tag att man skulle kanske kunna använda sig av dom ledningarna till vattenburen golvvärme??!
 
Även om på andra våningen kommer inte klinkers att kännas speciellt kallt är det mycket skönare med golvvärme.

Har du möjlighet att konvertera vattenburna element till golvvärme är det utan tvekan det bästa lösningen.

Personligen skulle jag absolut ha golvvärme.

Lycka till!

 
Du får nog checka med bostadsrättsföreningen. Det är möjligt att värmesystemet kan påverka även andra lägenheter genom att gå in med golvvärmeförändring. Misstänker att man inte kommer att tillåta detta :-/.

Att lägga elgolvvärme är en lösning.
 
Lägg el-slingor, det kostar inte så mycket i el-förbruk.
Dock en markant skillnad på komfort.
 
Ranchn skrev:
Lägg el-slingor, det kostar inte så mycket i el-förbruk.
Dock en markant skillnad på komfort.

Ok lite problem är ju att strömmen är inkulderad i hyran, måste nog höra med föreningen då.

Kanske man skulle begränsa sig till att ha klinkers i hallen, bör man ändå ha golvvärme där?
 
Jag har klinkers i hallen i mitt tillfälliga bostadsrättsboende. Inga problem alls - har över huvud taget inte reflekterat på att jag skulle kunna ha värmegolv där!
 
Vi bor i en lägenhet med en lokal under oss. Har granit i köket och hallen, annars ekparkett. I köket har vi el-slingor annars inga. Från badrummet kommer man direkt (och ofta barfot) till hallen, ärligt sagt känns det ganska kallt. Även när man stått på parketten känns det sååå skööönt att komma till det uppvärmda köksgolvet. Rekommenderar: golvvärme överallt.
 
idag ligger en korkmatta men inte alls är speciellt kall.
kork känns varmt jämfört med klinkers - av samma anledning som ett sittunderlag känns varmare att sitta på en direkt på berget. Därför är det ingen bra måttstock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.