Hade tänkt isolera vinden med ”ekofiber” men finner att den ekologiska produkten innehåller ca 12% kemi (H3BO3 och Na2B4O7+10 H2O).

Dessa ämnen används för impregnering och det jag undrar över är:

Vad är det för kemikalier?

Om man har undertryck i huset så kommer en hel del luft att passera genom vindsisoleringen. Kan de avge någonting som är farligt?
 
B
bara sök på nätet. gjorde precis.
fanns bra beskrivning va det är
 
H3BO3 är borsyra

Na2B4O7*10H2O är borax, E-nummer 285 konserveringsmedel
Borax kan brytas ner till borsyra

Det de avger är just borsyra om något.

Borsyra är inte speciellt giftigt, det finns dock uppgifter om att det skulle kunna vara skadligt för njurar vid långtidsexponering.
Vilka mängder som isoleringen kan släppa vet jag inte men det skulle förvåna mig om det är i den omfattningen att det ger njurskador.
 
Vår konstruktör hade ritat in att vi skulle isolera med lösull, men vi vågade inte använda det av just den anledningen. Det är ju inte prövat under några längre tider hur människan reagerar på dessa kemikalier.
 
Det tar emot att utsätta sig själv och nyframtagna människor för okända risker. Låter knappast ekologiskt eller lockande med H3BO3 och Na2B4O7+10 H2O på vinden.

Marlene, vad valde ni istället?
 
Om någon av er använder kontaktlinser kan det vara läge att läsa på innehållsförteckningen för linsvätskan. Borsyra är en vital antiseptisk ingrediens i de flesta linsvätskor.

Jag menar dock inte att det är totalt ofarligt i isolering, men ibland tenderar vi att sila mygg och svälja kameler.
 
Ekofibervarianten är tydligen vanlig på kontinenten och t.ex i Danmark. Jag läste i samband med isoleringen av vårt hus en dansk undersökning där man inte kunde påvisa förhöjda borhalter inomhus i hus med borsyra som brandhämmare i isoleringen. Men man bör ju välja det man tror på så man slipper sova dåligt sedan.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vår konstruktör hade ritat in att vi skulle isolera med lösull, men vi vågade inte använda det av just den anledningen. Det är ju inte prövat under några längre tider hur människan reagerar på dessa kemikalier.
Helt fel. Borax och borsyra har använts för en rad olika ändamål sedan 1400-talet och används fortfarande mycket runt om i världen. Det finns i rengöringsprodukter, hudkrämer, isoleringsmaterial, schampo, ögondroppar t.ex. Borax (Na2B4O7) är till och med godkänt att användas som livsmedelstillsats. Således skulle jag inte tveka en sekund att använda isoleringsmaterial med Borax eller borsyra då inget av ämnena leder till ansamling i kroppen och halterna i inomhusluften torde vara mikroskopiska jämfört med de halter man får i sig om man använder hudkrämer, ögondroppar eller äter mat som innehåller dem.
 
Förutom borsyra (h3bo3) och borax (na2b4o7) nämns ju ytterligare ett ämne. Det ämnet (H2O) är inte farligt. Om någon undrar.
 
eestere skrev:
Det tar emot att utsätta sig själv och nyframtagna människor för okända risker. Låter knappast ekologiskt eller lockande med H3BO3 och Na2B4O7+10 H2O på vinden.
Bara ett tips i all välmening - alla material innehåller ämnen med förkortningar enligt ovan oavsett om de är ekologiska eller ej. H2O är ju till exempel vatten. Förkortningarna för de ämnen som finns i en bit trä tagen från skogen skulle vara mkt längre och kanske mer skräckinjagande. Så man måste titta på andra saker än molekylnamn för att bedöma farligheten i ett material.
 
Redigerat:
Tack alla...
Känner mig lite lugnare nu.
Var köper man kutterspån? :D;)
 
eestere skrev:
Det tar emot att utsätta sig själv och nyframtagna människor för okända risker. Låter knappast ekologiskt eller lockande med H3BO3 och Na2B4O7+10 H2O på vinden.

Marlene, vad valde ni istället?
Vi valde glasull. Delvis var det också för att vi var tveksamma över huvuvida lösullen skulle hålla sig på plats - taket lutar 22 grader. Vi hade tidspress, snickaren stod och ville ha svar på vilken isolering han skulle sätta och när vi inte kände oss 100 % säkra på lösullen valde vi en beprövad variant. Vi hade inte tid att sätta oss in i de här frågeställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.