Markplan teglat med rött tegel. Övre plan (1 1/2-planshus) är idag klätt med stående panel i mörkbrunt. Eftersom panelen behöver målas är tanken att även byta färg. Men vilken färg passar till rött tegel? Eftersom huset är relativt kvadratiskt är de panelade gavlarna ganska stora och "syns".
 
Grå kanske låter tråkigt, men brukar funka bra till nästan allt. Möjligen en touch av blå eller grön i det gråa, annars tror jag en ren grå i en nyans som tilltalar kan bli bra.
 
Någon beige nyans borde kunna funka.
 
KristinaRT
Håller på med samma frågeställning och har hittat några gråbeiga nyanser fr Alcro som jag tror kan bli bra (passar hyfsat till den murade sockeln och bruket i fogen. Färgerna heter Kobbe (nr 256) och Åskmoln (130), men jag är lite osäker på om Kobbe är för ljus eftersom vi ska ha vita detaljer och man vill ju att det ska vara skillnad mellan vitt och färg (eller tja, färg och färg gråbeige är väl också en färg :)).....
 
H_L grått är itne alls ett tråkigt alternativ. Finns mänger av snygga nyaners i grått!

J.A - tack, men beige går tyvärr bort. Tycker att beige är en relativt tråkig och intetsägande färg. Dessutom är ett hus 2-3 hus bort beige.

KristinaRT - tack för färgkoder. Ska kolla om det blir aktuellt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.