Hej!

Jag har fått intresse för ett 1 1/2 plans hus (byggt -09) om 78 m2. Den nuvarande uppvärmningen består av en oljepanna (äldre) i köket.
Huset har murad skorsten och självdrags ventilation. Men om man ska byta ut pannan mot nåt annat (har kikat lite på en elpanna, med samma placering som den nuvarande pannan), vad bör man tänka på då angående ventilationen? Är det kostsamma instaster som krävs?

Tacksam för kloka funderingar!
 
När du tar bort oljepannan så "dödar" du ventilationen från pannrummet, och kanske hela källaren. Du kan få problem med fukt om du inte ser till att säkerställa ventilationen, tex med en fläkt. Låt en vvs-konsult titta på det.
 
Ventilationen i hela huset blir försämrad p g a att murstocken inte längre är varm. Se till att få ut fukten ur huset genom att säkerställa ventilationen i kök och badrum. Mekanisk ventilation eller avfuktare i källaren är att rekommendera.
 
Tack för svaren! Huset har ingen källare o ej heller något separat pannrum. Pannan är placerad i köket. Förutsättningarna i övrigt ser ut så här: Undergrund: Grus. Grundmur: Gråsten/betong. Grund: Gråsten/betong. Stomme: Trä/sten. Bjälklag: Trä. Fasad: Puts. Takbeklädnad: Plåt. Hängrännor: Plåt. Fönster: 2-glasfönster isoler/kopplade. Ventilation: Självdrag. Murstock: Murad skorsten.

Några särskilda förslag på hur man går till väga i just detta fallet?
 
Har ett liknande fråga så jag lånar tråden lite. Jag har bytt från Olja till Pellets och jag vet att min anläggning inte orkar värma pannmuren ordentligt då sotaren sa att det var lite kondens i toppen. Kommer ventilationen räcka ändå eller lär man sätta in mekanisk frånluft?
Eller är det bara om man tar bort pannan helt som man pajar ventilationen i källaren medans övriga ventilationen fortsätter fungera?
 
Kondens i toppen? Då får du brassa på effekten brännaren=upp rökgastempen inte pyrköra brännaren....=Raka rör och öppna spjäll

Sen är det som du nämner om man tar bort pannan som det blir sämre vent..;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.