Jag har nu läst igenom varenda tråd i isoleringsforumet som innehåller ordet plast. Blev jag nåt klokare på det då tro? Svar: nej...

Bakgrund:
Jag håller på och isolerar ett hobbyrum i mitt uthus. Det blir som ett nytt hus inuti det gamla så att få plasten tät skulle inte vara något problem.
Rummet kan jag tänka mig att ha en underhållsvärme på kanske 8-10 grader i då det kommer bli ganska välisolerat (ca 300 mm i väggar och 500 i tak, 145 i golvet).
Möjligheten för att det blir helt kallställt är ganska liten, men på de kallaste vinterdagarna så kanske det går ner till 5 grader därinne.

Jag har ju som sagt läst de flesta åsikterna om plastens vara eller inte vara. En del säger att det alltid ska vara plast (få). En del säger att det inte ska vara plast om det kan komma att kallställas (de flesta). En del säger att det måste vara minst 10-12 grader hela tiden om man ska ha plast. Och en del säger att plast alltid är onödigt.

Så en gång för alla: hur ska det vara!? Det kommer inte vara nån fuktbelastning i rummet, mer än kanske nån kopp kaffe som står och ångar lite, och ett par personer som andas.

Väggbeklädnaden ska vara målat gips, plastfärg är väl ganska tätt det med?

Innan plastfolien genomslag så isolerade man ju bostadshus med gullfiber i flera decennier, och många står lika bra idag som när de var nybyggda.
 
B
varför plast eller beror på byggsätt.
om du målar väggen så är ändå springer mot tak och golv(kanske mellan vägg och vägg också) om du inte fogat överallt.
hur ser din konstruktion ut?
regler och sådant
 
Konstruktionen är så enkel som den kan bli, golvet reglat cc60 med 145-reglar och isolerat med lika tjock isolering, ovanpå det en regelstomme med 145-reglar reglar cc1200 utan kortlingar (reglarna är fästa i husets ursprungliga stomme), även det isolerat med 145mm. Utanför regelstomen ska bjälkstommen isoleras, plats finns för 145 mm till. sen ska det panel utanpå det.
Innertaket blir platt med reglar cc60 och 500mm isolering.

insidan blir nog golvet och väggarna klätt med råspont (även gips på väggarna) och taket med nån slags panel.
 
Enkelt, med så tjock isolering och underhållsvärme= plast
 
B
ta du plast. men glöm inte ventilation inne
 
Räcker det med en vanlig ventil?
 
B
gärna en bit rör mellan ytter och inner ventil.
 
B
du kan ha tallriks modell eller med lucka på båda inomhus.
så att du kan stänga dom.
 
Ja, det var såna jag tänkte på, menade mer om det var tvunget att vara en fläkt.
 
B
fläkt kan du ha om du ska måla ofta.
du kommer väl ha ett värme element.
det ger ett själv drag liksom.
varmluft stiger,kall luft sjunker.
sånt där tekninskt
 
Jahaaa, du menar sånt trolleri... :)
 
Mikael_L
Egon84 skrev:
Det kommer inte vara nån fuktbelastning i rummet, mer än kanske nån kopp kaffe som står och ångar lite, och ett par personer som andas.
Just detta gör att du kanske kan skippa plasten!

MEN, jag skulle nog sätta plast, med såpass tjock isolering och då du tänker ha lite grundvärme.
Sen är det ju framtidssäkrat också, det går att värma mer och fuktbelasta mer utan att först behöva riva väggar och göra om.


Nackdelen med plast, ja som många vill få det till, är den s.k omvända fuktvandringen, då det är varmare utomhus än inne.
I teorin, ja, Men handen på hjärtat, hur ofta händer det?
På våren, då luften ändå är osedvanligt torr och klarar rejäl temperatursänkning utan att det faller ut vatten. Dessutom ska den luften alltså också hinna ta sig in i väggen för att sen fälla ut vatten, tja ...
 
Ja, det stämmer nog som du säger, från början tänkte jag köra utan plast, men jag har nog nästan bestämt mig för plast nu.

Kom däremot på en annan sak, om man installerar en luftvärmepump som man kan köra som AC, hur blir det då, den kör man ju på sommaren när det är som mest fukt i luften och då blir det ju kallare inne än ute. Hur blir det med kondenseringen då?
 
Mikael_L
Jag var i valet och kvalet med, vad det gällde garaget, som också endast är tänkt vara grunduppvärmt, om ens det.

Jag läste mig till det allmänna rådet att kallställda och svagt grunduppvärmda byggnader = ej plast. Och enda skälet jag fann var omvänd fuktvandring.

Samtidigt kände jag mig lite orolig för scenariot med att ta in en snöig bil i garaget som just värmts upp för att fixa = massooor av riktigt fuktig luft.
Så jag har försökt tänka ut när omvänd fuktvandring skulle kunna ske och kom fram till att jag plastar garaget.
 
Mikael_L
Helt nytt rön inom byggforskningen.
AC får ENDAST monteras i hus som helt saknar organiskt material i väggarna, dvs stenhus.

Nu är det bara att riva ur edra luftkonditioneringar, basta!


edit: ett skämt av mig!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.