Hej.

Har en krypgrund som för tillfället är original uteluftsventilerad med vanliga ventiler. I denna har jag för tillfället 90-92% fuktighet. Jag har vad jag kan känna ingen konstig lukt. Luktar givetvis lite '"källare", men det gör det väl alltid. Ingen mögelliknande lukt eller så. Jag kan se svarta små "hårda"plana prickar på någram få kvadratmeter av blindbotten. Blindbotten består av någon 3mm tjock skiva med glättad sidan nedåt. Skall vara behandlad med animögel enl hustillverkaren.
Lite dammliknande beläggning kan också ses om jag lägger ficklampan och lyser parallellt med ytan.

Nu till frågorna:
1. Skall jag ogående täta ventiler och sätta in avfuktare?

2. Skall man ta bort fläckarna på ytan av blindbotten? Och isf hur?

3. Hustillverkaren säger som jag skrivit i tidigare inlägg:
"Jag har också snackat med konstruktionsansvarig på hustillverkaren som tyckte jag skulle ligga lågt med åtgärder. Han ansåg att om man bara har minimal påväxt och endast hög luftfuktighet under varmare perioden så är det helt ok. Tyckte inte jag skulle göra åtgärder utan bara inspektera 1-2ggr/år och se så inte lukt m.m uppstår.
Jag är lite rädd att det kan vara för sent den dagen jag upptäcker större problem och vill gärna förekomma.
Han sa att lite mikrobiologisk påväxt finns alltid och är enligt byggnorm ok. "Finns överallt, under huv i bil, under takpannor etc"."
Hur ställer ni er till det?

4. Om avfuktare skall in, hur tätar jag effektivast ventilerna?
5. Behöver jag öppna ventilerna vintertid.

Tacksam fr svar.
:confused:
 
Jag har också runt 90% i krypgrunden just nu men det säger egentligen inte så mycket i sig själv som det redan har diskuterats på många ställen i detta forum

Det oroande är om du riskerar att få kondens någonstans

Jag mäter konstant värden från krypgrunden och utomhus med hjälp av trådlösa RF/T-givare. Just nu ligger temperaturen i krypgrunden ungefär 1.65 grad från den så kallade daggpunktstemperaturen

Om denna blir noll eller lägre får jag problem

Jag kröp därför ner för att testa fuktkvoten i virket i trossbotten. Där har jag 14% var jag än testar och jag har ingen lukt och inga tendenser till mögel eller "mjöl". Allt känns snustorrt

Du borde nog också kolla fuktkvoten i virket för att se vilken risk du löper

Jag har själv funderat på vilka "förbättringar" jag skulle kunna göra. Samtidigt finns ju risk att man "sabbar ett fungerande koncept"

I dagsläget känner jag för att förändra så lite som möjligt. Funderar dock på att lägga in krypgrundsisolering som enda åtgärd eftersom detta troligen inte ställer till det hela utan istället skulle höja temperaturen något så att jag får större marginal till daggpunktstemperaturen

mvh Walter
 
Redigerat:
Hej!

Som jag skrivit lite om i andra trådar här på forumet så hade jag 96-98% RF i somras (juli) och vatten som kondenserade på grundmuren. Jag mätte upp fuktkvoten till 18% då. Därefter har jag kört avfuktning (ventilerna pluggade med frigolit) dygnet runt i 10 dagar. Med avfuktning så ligger RF på ca 60-70%, utan är den 85-90%. Dock har fuktkvoten i blindbotten gått ner till 12-16% och det känns torrt. Den unkna lukten från i somras har försvunnit. Jag har också "damm" på blindbotten och några svarta prickar. Funderar på att behandla blindbotten med antimögelmedel, bara "för säkerhets skull".

Om du upplever grunden som fuktig så rekommenderar jag avfuktare, jag är mycket nöjd med resultatet mina har åstadkommit. Att plugga ventilerna var lätt, bara att skära till lite cellplast.
 
Hej Igen.

Nu har jag pluggat igen ventilerna och kört en Woods DS15 i 2,5dygn. På ena sidan av den tvådelade grunden har jag nu 17.1grader och 78% och innan var den 15.2grader och 93%. Markant förbättring. Men det är på den sidan som maskinen står. På andra sidan har det gått från 92% till 90% och ligger kvar på ca 15.5grader. Kan det vara så att jag måste ge det tid innan andra sidan börjar torka ut? Vad tror ni?
Jag har också mätt med en MC-50 virkesfuktmätare. Den har inga taggar utan man mäter från ytan. Verkar ge mig konstiga värden. mellan 20%-30% nere i grunden. Om jag mäter på fasaden ute så har jag runt 20% och den är ju snustorr och har inga fel. Vad tror ni om detta?
Grannen som har ett likadant hus fast 2år yngre (mitt är 6år) har ingen avfuktare men det känns torrare och har mindre "källarlukt" än mig.
Jag känner mig nu riktigt vilsen. Hur orolig skall man vara? Husfabrikanten säger var lugn och observera, vissa säger sätt in avfuktare och gör si eller så. Man blir ju halvt galen.
 
Fukthalt på 90-95-99% under de varma sommarmånaderna är nog ganska normalt i en uteluftsventilerad krypgrund och inget jag skulle oroa mig för om det inte finns tecken på snabbt tilltagande mikrobiell växt. Själv ligger jag alltid på 95-98% under juni, juli, aug och i slutet av denna perioden brukar det synas lite påväxt men nu när de torrare månaderna kommer så sjunker det snabbt och påväxten avstannar/försvinner. Om du har hyfsat lätt att inspektera utrymmet så skulle jag nöja mig med att inspektera någon gång per sommar.

Om du ändå ska avfukta så bör du nog ordna med bra luftcirkulation i grunden så att all luft avfuktas.
 
Tack för snabbt svar. Nja, snabbt växande tillväxt skulle jag inte påstå att det är. Lite "mjöl" vid belysning horisontellt mot blindbotten (samma hos grannen) och lite svarta prickar på ett par kvadratmeter av blindbotten. Lite källarlukt. Mycket spindelväv. Det är väl det jag hittat. Synliga reglar ser ok ut. Ingen påväxt någonstans. En tanke jag har är att köra avfuktare under sommartiden och öppna upp under vinter. För att vara säker.
Kan få inspektion av Anticimex gratis, men vet inte om jag vågar ta hit dom. Man har ju hört en del om deras "skrämseltaktik". Jag är orolig så det räcker redan.
 
Jag hade Anticimex hos oss och de rekommenderade avfuktare och jag sa nej och då gjorde de undatag i sin försäkring. Så nu har vi undantag för skador i grunden, men å andra sidan tänker jag inte förlänga avtalet med dem efter gratisåret så det kan ju kvitta.
 
B
torpar grund är inget roligt alls. när man började med det hade man en eldad spis som hade luft under i från. spisen sug upp luft från torpargrunden.
den blev då väl ventilerad och äventuel fukt åkte upp i spisen
 
Nu vill jag gärna att denna tråd inte går över till krypgrund-eller-platta-diskussion utan fortsätter vara konstruktiv och kan ge mig förslag och förhoppningsvis lugnande besked. Vad säger ni om mina frågor ovan?
 
B
ursäkta.
ha så lite ventiler öppna som möjligt.
det ska ju avfuktas inte bli mer fukt. äventuell luft kommer in ändå.
men om du ska arbeta där nere ska du öppna upp ventilerna.
och stänga av avfuktaren. vänta med fläckarna dom kanske försvinner.
annars är det någon sort av alg,mögel, mossdödare som ska sprutas på.
ska kolla alternativ.
 
byggare henke skrev:
torpar grund är inget roligt alls. när man började med det hade man en eldad spis som hade luft under i från. spisen sug upp luft från torpargrunden.
den blev då väl ventilerad och äventuel fukt åkte upp i spisen
Tilluft från grunden tror jag inte att man hade, i alla fall har vårt 100-åriga hus sin tilluft från respektive rum. Annars sugs ju fuktig luft in i grunden och orsakar problem. Vissa hävdar att den ständigt brinnande elden i eldstaden skulle ge en temp-höjning i grunden och en lägre relativ fuktighet, men viss skepsis finns mot detta då den lilla värmeökning nederdelen av murstocken har är för liten för att göra någon stor skillnad i grundens temperatur. Dessutom bodde man oftast i ett annat hus under sommarmånaderna, t.ex. en bagarstuga, och då eldades det ju inte.

Personligen tror jag att gamla torpargrunder klarar sig bra för att man dels var mkt mer noggrann var man byggde huset, dels tillät man en del värmeläckage från huset ned genom golvet och dels hade man betydligt bättre trämaterial i bjälkar och blindbotten (jag har 5 cm tjocka, 20 cm breda och tätvuxna furuplankor som "tak" i min torpargrund och även nu efter 3 månaders nästan 100%-ig fuktighet kan jag inte få en vass kniv att fastna i träet om jag hugger i det).
 
B
jag ska hitta en bild till dig. frhe.
sen är 100år hus för mordernt
man byggde annorlunda man tog tid på sig.
dom tog rätta bitarna på trädet.
 
Redigerat av moderator:
Ingen fara Henke. Men tyvärr tycker jag alltför många på detta forum svänger om trådarna istället för att starta en ny för sina saker. Så snälla. Begrunda mina problem om ni vill och svara på dom här om ni vill. Starta gärna ny tråd ang 100-åriga hus. Mitt hus är 6 år gammalt.
 
B
surt peddam. testa att borsta bort dammet på skiverna.
ha på dig skydd. overall, munskydd och handskar.
munskyddet ska ha bra kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.