Jag förstår ditt resonemang och håller delvis med. På samma sätt som den som köper men billig produkt kan framhålla att det är små skillnader mot en dyrare produkt så framhåller ofta de som köpt en dyrare produkt hur stora skillnader det är mot den billiga produkten. Sanningen ligger ofta kanske någonstans mitt emellan men det intressanta att bägge faktiskt kan ha helt rätt från sitt eget perspektiv.

Man köper troligen ett hus, en bil eller något annat efter sina individuella krav och behov. En kund som har som viktigaste krav att äga en bil som är ekonomsik, hållbar och tar en från punkt A till punkt B väljer också bil efter detta. Hur obegripligt det än kan låta så så kan de egenskaper som gör att du tycker BMW är en mycket bättre bil än exempelvis en Ford vara helt eller delvis ointressanta för en annan kund. Från deras perspektiv och krav på bilen så är det små skillnder skillnader mellan bilarna men en gigantisk priskillnad. Ur ditt perpektiv så kanske det är precis de egenskaper som för andra kunder är oviktiga det som är absolut viktigast för dig vilket gör att du framförallt tycker att det är stora skillnader mellan bilarna och absolut värt prisskillnaden. Samma sak gäller standard, utseende, konstruktion, valfrihet etc för ett hus.

Eftersom olika kunder köper produkter utifrån skilda utgångspunkter så är det inte så enkelt att säga entydigt vad som har bäst kvalitet eller är mest prisvärt utan det är individuellt.

För att tillföra något vettigt till tråden istället för min mina halvflummig diskussioner så ska jag också försöka svara på ursprungsfrågan, vågar man bygga ett älvsbyhus?

Är man som TS verkara vara, medveten om de skillnader i standard och konstruktion som skiljer Älvsbyhus med andra hus och är OK med det, så återstår frågan om man vågar bygga med Älvsbyhus med tanke på hur de löser (eller snarare inte löser) problem som uppstår innan, under och efter bygget.

Skulle jag bygga med Älvsbyhus så skulle jag se till att

- Jag har förtroende för den lokala säljaren
- Titta på ett antal hus som säljaren sålt och framförallt som bygglaget som ska montera ett eventuellt hus har gjort.
- Prata med tidigare kunder som haft säljaren och bygglaget och kolla om de är nöjda
- Se till att hitta en bra besiktningsman och en bra KA som man litar på och där bortse från alla förslag från Älvsbyhus
- Noggrannt läsa på om vad tidigare kunder drabbats av under byggprocessen och se till att vara vaksam under bygget.
- Också se till att markförhållandena på platsen inte är ogynsamma för en krypgrund så man försöker undvika problem med den kosntruktionen.

Nu gäller det här väl rutinen som man borde använda sig oberoende vilken hustillverkare men med tanke på alla negativa erfarenheter som kommit fram på sista tiden från kunder samt diverse helt obegripliga uttalanden från Älvsbyhus centralt så borde man nog vara extra skeptisk när det gäller Älvsbyhus.
 
M
mr_bygg skrev:
Skulle jag bygga med Älvsbyhus så skulle jag se till att

- Jag har förtroende för den lokala säljaren
- Titta på ett antal hus som säljaren sålt och framförallt som bygglaget som ska montera ett eventuellt hus har gjort.
- Prata med tidigare kunder som haft säljaren och bygglaget och kolla om de är nöjda
- Se till att hitta en bra besiktningsman och en bra KA som man litar på och där bortse från alla förslag från Älvsbyhus
- Noggrannt läsa på om vad tidigare kunder drabbats av under byggprocessen och se till att vara vaksam under bygget.
- Också se till att markförhållandena på platsen inte är ogynsamma för en krypgrund så man försöker undvika problem med den kosntruktionen.

Nu gäller det här väl rutinen som man borde använda sig oberoende vilken hustillverkare men med tanke på alla negativa erfarenheter som kommit fram på sista tiden från kunder samt diverse helt obegripliga uttalanden från Älvsbyhus centralt så borde man nog vara extra skeptisk när det gäller Älvsbyhus.
Bra punkter, problemet är ju bara det att om ovanstående punkter verkar ok och det ändå går fel, vilket det säkerligen kan göra, så verkar det ju som om Älvsbyhus inte är rätt företag att köpa hus av. De verkar ha ett genuint ointresse av att kunderna ska bli nöjda.
Visst finns det nöjda Älvsbyhus men det är väl själklart att (förhoppningsvis) det finns fler nöjda än missnöjda kunder men det är inte intressant. Det är intressant att veta vad som händer när det går riktigt fel. Det verkar göra det ganska ofta, tycks det i Älvsbyhusvärlden. Ägaren verkar ha en, milt sagt, arrogant syn på sina kunder och verkar leva kvar i en tidsepok där småhustillverkarna kunde göra precis som de ville. Det fungerar inte längre men det tar längre tid för vissa att förstå!
 
Mr_bygg: Klockren analys. Bland det bästa jag läst på det här forumet.

Jag förväntar mig inte att mitt hus är lika tyst eller påkostat som ex ett Myresjöhus.
Jag förväntar mig heller inte att ha sjösten i badrummet och spotlights i alla rum.
Jag tror inte på långa vägar att mitt hus är lika påkostat i materialval som i betydligt dyrare diton.
Jag är en arbetstagare där den totala familjeinkomsten inte överstiger 600 000 kr / år
Jag hade kunnat betala ytterliggare 400t kr och få en annan tillverkare (vilka var närmast )
Jag har inte råd eller lust att betala mer i ränta och amortera mer än vi gör idag
Jag vill bo i mitt eget hus, kunna gå ut på min egen gräsmatta, ta cykeln till bryggan och åka ut med båten
Jag vill ge mina barn en bra uppväxt i "bullerbymiljö" där jag kan släppa ut dem att leka i skog och mark utan att behöva "vakta" vid lekparken.
Jag har inte kunskap om eller tid att renovera en gammal västerbottensgård
Jag vill inte bo i lägenhet resten av mitt liv
Jag har ett torrt funktionellt boende utan fuktproblem och med låg energiförbrukning.
Jag har gjort mitt val och är ofantligt nöjd...

Varför är det så svårt för andra att acceptera att JAG kan vara lika nöjd som någon annan som valt en betydligt dyrare tillverkare...
 
Redigerat:
http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/goteborg?videoId=1.1185784&renderingdepartment=2.40333

Ren misshandel. Att diskutera husmodell eller tillval synes vara ointressant.

Hur kan Älvsbyhus stå och säga att ett renoverat mögelskadat hus är ett nytt hus? Frasen låter dessutom ovanligt inarbetad.

Besiktningsmannen, ala Älvsbyhus std, menar tydligen att besiktningen endast omfattar synliga delar. Livsfarligt att köpa Älvsbyhus!!

Se även Råd & Rön Svarta Lista Aug/Sep 2009.
 
Redigerat:
M
ÄHByggare skrev:
[länk]

Ren misshandel. Att diskutera husmodell eller tillval synes vara ointressant.

Hur kan Älvsbyhus stå och säga att ett renoverat mögelskadat hus är ett nytt hus? Frasen låter dessutom ovanligt inarbetad.

Besiktningsmannen, ala Älvsbyhus std, menar tydligen att besiktningen endast omfattar synliga delar. Livsfarligt att köpa Älvsbyhus!!

Se även Råd & Rön Svarta Lista Aug/Sep 2009.
HELT OTROLIGT! Hoppas ingen rekommenderar Älvsbyhus oavsett om man är nöjd kund eller ej.
 
Jag kan inte förstå varför folk väljer att bygga med Älsvsbyhus, jo priset. Men det finns faktiskt andra hustillverkare som ligger i samma prisläge fast som har en bättre inställning till kunden och inte bygger med en konstruktion som klassas som en riskkonstruktion, utan bygger med platta på mark.

Varför väljer då folk att bygga med Älvsbyhus? är det för att dom inte kollar upp marknaden ordentligt och tror att Älvsbyhus är det billigaste alternativet? Eller varför? Någon som har en teori?
 
Jag tror absolut att det är priset som styrt många att välja Älvsbyhus.
De ÄR billigast i STANDARD utförande.

Exempel: En familj som kanke inte behöver mer än 4 rum 100-120 kvm får ett hus för 1-1,15 miljoner plus förberedande för grund ca 150' exkl tomt mm. Totalt max 1,3 milj exl tomt mm.
Så om man jämför med andra vet inte jag någon som slår detta prismässigt.
(Jämför man högre standard och större bostadsyta (inredd ovanvåning) finns det andra leverantörer i samma prisklass.)

Personligen hade jag ändå aldrig valt att bygga ett Älvsbyhus pga riskkonstruktionen, den låga standarden och utförandet. Hur de behandlar kunden då det går fel gör ju valet inte svårare.

Om man bara ska titta på priset så kanske Björklidenhus kommer närmast:
Där får man 100 kvm för 1,3 milj +grund ca 200', totalt 1,5 milj exkl tomt mm
Då är det platta, högre standard och totalentrepenad dessutom.
 
Det finns inte andra hustillverkare som ligger i samma prisläge. När vi kollade upp alternativen för 3 år sedan var skidstahus närmast (att kunna leverera ett hus som vi kunnat få bygglov för) på +400 000 kr... Det är mycket pengar för oss även om det är småslantar för många andra...

/ Magnus
 
Om man bara ska titta på priset så kanske Björklidenhus kommer närmast:
Där får man 100 kvm för 1,3 milj +grund ca 200', totalt 1,5 milj exkl tomt mm
Då är det platta, högre standard och totalentrepenad dessutom.[/QUOTE]



Grunden ingår hos Björklidenhus, 100 kvm med oinredd ovanvåning kostar enligt hemsidan 1 349 000 kr. Det är ju samma pris som Älvsbyhus.....Så VARFÖR bygga med Älvsbyhus????
 
Därför att motsvarande Älvsbyhus kostar 1020400 SEK enligt gällande prislista.... Det skiljer alltså över 300 000 kr. Det är pengar som räcker både till inredd övervåning och garage...

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
Därför att motsvarande Älvsbyhus kostar 1020400 SEK enligt gällande prislista.... Det skiljer alltså över 300 000 kr. Det är pengar som räcker både till inredd övervåning och garage...
magnuse74 skrev:
Nu är du nog ute och cyklar magnus74, Prislistan avser bara hus ovan grund. Grunden tillkommer.... Ca 150 000 kr beroende på tomt såklart. Sen måste köparen betala för baja-maja till snickarna, det tillkommer 40 timmar hantlangning.... Vill du ha samma nyckel till båda ytterdörrarna tillkommer 3 000 kr. .Vill du ha fönster som öppnas utåt tillkommer det, Listan kan göras lång......

I slutändan hamnar du alltså i samma pris, så återigen VARFÖR???
 
Redigerat:
Ytterliggare bara ett exempel på hur fel många har om Ä-hus.... Det enda du egentligen har rätt i ditt ovanstående inlägg är att fönstrerna öppnas inåt och att man förväntas hantlanga (vilket är rätt kul när man får upp sitt egna hus, då kan man även ha lite koll på hur det sätts ihop).

Sen var det inte många rätt...

Nej, grunden ingår, Däremot tillkommer grävkostnader. Har själv byggt och vet vad jag köpt. Tror du mig inte kan du gå in på Älvsbyhus hemsida och läsa innantill. Du behöver heller inte skaffa en bajamaja till snickarlaget. De nyttjar huset som boende och avloppet kopplas på under första dagen.

Nycklarna är samma... Iallfall på vårt hus

Men ska du dra upp tillval kanske du vill ha trapp i ditt Björklidenhus? fönster på övervåningen? farstukvist? Grävkostnader för avlägsnande av stubbar mm. Du kanske måste gräva djupare än 50 cm och V/A anslutningen är väl troligtvis längre bort än 6m på en normal villatomt!... Det drar fort iväg 100 - 150 000 kr och även här kan listan göras låååång...

Missförstå mig inte nu, Björklidenhus är jättefina och hade de haft en modell med annan takvinkel hade de kanske varit ett alternativ för oss, men ska man nu jämföra huspriser ska man göra det UTAN tillval eller utrusta dem likadant. Annars blir det oerhört svårt att göra en vettig bedömning...

Jag rekommenderar heller inte någon att köpa Ä-hus, men av den orsaken att de verkar ovilliga att rätta till uppenbara fel som uppstått för vissa kunder och inte pga påståendet att husen skulle vara ett sämre alternativ till någonting annat...

Vissa har inte så höga krav på sitt boende och där är prisskillnaden flera hundratusen.... för andra kanske prisskillnaden mellan Ä-hus och en annan tillverkare är nästan ingenting, för att man har högre krav på standard.

I vårt fall ligger vi någonstans mitt emellan vilket gjorde att vi ville ha takkupa, annat kök, trägolv m.m så vårt pris för Älvsbyhuset, och våra tillval (inkl inredd övervåning) landar nästan (strax under) på samma pris som ett grundutrustat Björkliden. Men då de sistnämnda inte hade en 1,5 plansmodell som skulle falla bygglovshandläggaren i smaken så vi undersökte dem inget närmare.

/ Magnus
 
Redigerat:
M
magnuse74 skrev:
Jag rekommenderar heller inte någon att köpa Ä-hus, men av den orsaken att de verkar ovilliga att rätta till uppenbara fel som uppstått för vissa kunder och inte pga påståendet att husen skulle vara ett sämre alternativ till någonting annat...
Tycker du har helt rätt i alla dina påståenden och förtydligar väldigt bra i ovanstående mening. Prisjämförelsen har jag ingen insikt i.
 
Tyvärr är det så att Älvsbyhus inte går att diskutera på denna sida. Alla hoppar på en direkt. Frågar man om vad det finns för tips om man vill höja upp sin tvättmaskin och har krypgrund under och råkar nämna att det är ett Älvsbyhus så får man till svar:
- Riv huset och bygg nytt.
- Gör om gör rätt.
..och andra icke-konstruktiva idéer och påhopp.

Så när jag ställer frågor undviker jag att tala om mitt husfabrikat. För annars blir det bara diskussiner i stil med den som förekommer just nu, och jag får inga svar.

Igen: Vågar man bygga med Älvsbyhus?
Svar: Ja. Det är det massor som har gjort.

Och precis som med ALLA andra hustillverkare gäller det att tänka igenom OM detta är en bra lösning för just DIG. Hur är markförhållandena, hur ser kontraktet ut, vad har du att förvänta dig om något händer? Läs svart på vitt, lita ALDRIG på säljarens ORD, oavsett vilket hus han/hon säljer. Var med under byggtiden oavsett om det ingår eller ej, du lär dig massor under den tiden och förstår hur ditt hus är konstruerat, var möjliga problem skulle kunna uppstå samt att du fortlöpande kan klaga eller fråga om något ser annorlunda ut än du tänkt dig. Besök flera färdigbyggda hus och tala med ÄGARNA om hur det var när huset byggdes. Samla alla intryck och tips! Fråga om extrakostnader, driftskostnader, förväntningar och positiva/negativa upplevelser , alltså FRÅN DEM SOM HAR BYGGT JUST DET HUS NI ÄR INTRESSERADE AV, inte från sådana som bara sett på eller besökt en kompis som har ett sådant hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.