Hej,

Jag ska som många andra renovera min källare; Riva ut gammal inredning och göra nåt nytt med golv och väggar. Jag har sökt i forumet och det känns nog som att jag satsar på Platon+övergolv utan ventilation på golvet. Nuvarande väggar är träreglade och isolerade, golvet har en asfaboard + plastmatta... Allt ska nu naturligvis bort. Jag har öppnat lite hål här och där i väggar och hittar inget som är angripet. Virket ser ut som nytt. Däremot känns isoleringen rätt ofräsch. Inga riktigt skumma lukter förutom kanske lite instängd lukt ibland.

Kåken är omdränerad och isolerad med pordrän samt kompletterad med dränkbar pump förra året.

Jag har fått svar på en drös med frågor när jag har sökt i detta eminenta forum men har några frågor kvar till er som har mer koll och erfarenhet:

- Innan jag börjar lägga nytt golv och funderar på väggarna, Bör jag sanera golvet och väggar på nåt speciellt sätt?

- I och med att väggarna nu är isolerade och fuktsäkrade från utsidan, kan/bör jag sätta träreglar om jag vill sätta gips, eller är det plåtreglar som gäller?

- Om jag väljer att inte sätta gips på väggarna, bör man i alla fall välja silikatfärg om jag istället vill måla?

- Det är några väggar som har väv direkt på putsen. Finns det nåt enkelt sätt att ta bort detta?

Hälsningar,

/PK
 
Jag är delvis i samma situation och kan väl säga hur jag resonerar i ett par av frågorna:

Även om du har ny dränering och isolering på utsidan, så skulle jag inte räkna bort möjligheten till att markfukt sugs upp i väggarna kapillärt underifrån (för jag antar att din källare, liksom min, inte är gjuten på cellplast precis...). Därför skulle jag nog inte våga sätta träreglar direkt mot ytterväggarna.

Om du inte tänker regla upp väggar utan bara måla, så skulle jag av samma anledning välja en färg som kan andas, t.ex. silikatfärg.
 
Låter vettigt. Jag har nu börjat riva min källare. Jag har också nog tänkt om lite och lutar nog mer nu åt att putsa och måla väggar, och klinkra golvet för att helt eliminera misstankar om vad som kan pågå under mina ytskikt... Man får väl skaffa sig ett par fårskinnstofflor.

En fråga har jag dock inte fått nån klarhet i efter att ha sökt i forumet. Det är det här med om man behöver rengöra de nakna golven och väggarna på nåt speciellt sätt efter att allt är utrivet?

/PK
 
pkson skrev:
En fråga har jag dock inte fått nån klarhet i efter att ha sökt i forumet. Det är det här med om man behöver rengöra de nakna golven och väggarna på nåt speciellt sätt efter att allt är utrivet?

/PK
börsta av /dammsuga all damm och annat lös material. Om det finns bom under gammal puts så ska putsen bort men bara där den sitter löst eller smulas sönder till sand.
Om du tänker på något slags saneringsmedel så behövs inget. Kan till och med bli till besvärr om du slaskar konstiga kemikaljer på ytor som sen ska putsas. Vädra ordentligt så all fukt torkar ut och unken lukt försvinner.
Tycker du gjorde klokt att välja bort organisk material i en källare. Finns vackra yllemattor att köpa och lägga över klinkern :)
gaia
 
En fråga till.

Jag har nu börjat riva väggarna. Dessa är isolerade med något som ser ut som rockwool/gullfiber. Grådaskig till färgen. Innan jag börjar riva, är det någon som vet om det kan finnas asbest i denna typ av isolering?
 
pkson skrev:
En fråga till.

Jag har nu börjat riva väggarna. Dessa är isolerade med något som ser ut som rockwool/gullfiber. Grådaskig till färgen. Innan jag börjar riva, är det någon som vet om det kan finnas asbest i denna typ av isolering?
Lägg upp en bild så kan folk bedömma lättare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.