Vi ska flytta tvättstugan i källaren.

Vi kommer byta plats på verkstan och tvättstugan så att tvättstugan blir större och att man även kan
hänga tvätten i tvättstugan.
Nu till problemet.

Tvättmaskinerna räcker det med att vattnet kopplas till stammen?

Jag har fått för mig att man måste ha golvbrunn.

Nu finns det inte det men stammen som går från köket går genom "nya tvättstugan" så kan man bila
upp golvet vid röret (utan att spräcka det) och sedan "koppla på en golvbrunn" på avloppsstammen?

Huset är ett 1,5 plans hus med källare, byggt 1970.
Avloppsrören ligger i plattan och är av gjutjärn.
Stammröret upp till kök är plast (grå pvc?).
 
Någon som har gjort operationen tidigare?
 
har ej full koll men det kan ju delas upp i två frågor.
Går det koppla in tvättmaskin på stammen.
Måste man ha golvbrunn i tvättstuga.

Fråga 1: Ja men tänk på att du måste ha något vattenlås.
Fråga 2: Vet ej.
 
Vattenlås skrivs härmed upp på "Att göra listan".

Frågan om golvbrunn kvarstår.
 
loffes skrev:
Vattenlås skrivs härmed upp på "Att göra listan".

Frågan om golvbrunn kvarstår.
Jag tror att vattenlås och golvbrunn i det här fallet är samma sak :)

Men till saken, du bör har en golvbrunn i en tvättstuga (inget krav men...) om du absolut inte vill ha en golvbrunn måste du ha ett särskilt golvvattenlås med ett uppsamlingsrör/tratt.

Var du ansluter vattnet har inte så stor betydelse bara det är kallvatten men du måste ha en avstängningsventil bör vara med återströmningsskydd.
 
Om jag förstod TS rätt så var han sugen på att slippa bila i golvet då hjälper det ju inte med ett golvvattenlås.

Det jag tänkte på är något liknande bilden som han kopplar in med en Y koppling på stammen.


Men om du ska lägga något finare ytskikt (kakel) i tvättstugan kan jag rekommendera att du gör det ordentligt och byter ut avloppet i marken i alla fall in till nästa rum och samtidigt sätter dit en golvbrunn.
 
  • 8082376.jpg
Du kan kapa gjutjärnröret och sätta en T-skarv som du sedan ansluter en golvbrunn till, har gjort detsamma. Dessutom skulle jag bila upp och grena fram ett 70mm rör till väggen där du har tvättmaskinen och sedan ansluta ett 50mm väggvattenlås där du hänger i slangen från tvättmaskinen. Det finns mindre sådan än det på bilden i tråden ovan som kan döljas bakom tvättmaskinen.
Rörmokaren har en speciell sågkedja man lägger runt gjutjärnröret som gör att du bara behöver bila så mycket att man får runt den, sedan kapas röret snyggt och fint på någon minut-
 
Tack för svaren.

Bilning gör jag ju helst inte men är man tvungen så är man. Det brukar vara bäst
att göra rätt från början även om ibland latmasken kommer krypande.

Avloppet är ingjutet i plattan så detta vill jag inte förstöra inte heller röra men
man måste komma åt själva stammen för att kunna få dit en golvbrunn med
sidoutlopp. Antar att det blir en sådan golvbrunn med sidoutlopp som man bilar
plats för?

Bila upp för en golvbrunn med sidoutlopp och vattenlås ;-) samt att man måste
då kapa gjutjärnröret (ska konsultera rörisen om detta).
Borde inte det räcka för själva golvet och om det uppstår något läckage på
tvättmaskinen?

Tvättmaskinens tömning hade jag tänk ska gå via någon form av väggvattenlås
även om jag har förhoppningar att koppla detta på stammen istället för ner
i golvet.
 
loffes skrev:
Tack för svaren.
Tvättmaskinens tömning hade jag tänk ska gå via någon form av väggvattenlås
även om jag har förhoppningar att koppla detta på stammen istället för ner
i golvet.
Har du en golvbrunn så tömmer du maskinen i den.
 
Du skriver att koppla det på stammen för att inte behöva gå ned i golvet. Har du en öppen liggande avloppsstam i tvättstugan?
Jag bilade upp och bytte en gammal gjutjärnsbrunn, öppnad upp för att skarva på ny anslutning gammal gjutjärnrör, 2m uppspettat till en ny brunn för dusch och så ett uppspettat avstick till tvättmaskinen, lite jobb av rörkillen och så 2-3 timmar att gjuta igen. Själva bilarbetet med en hyrd Hiltimaskin tog 2 timmar. Så totalt för min del så fxade jag det på två kvällar. Men innan det hade jag säkert lagt ned 3-4ggr så många timmar på att försöka klura ut någon annan lösning för att slippa bilandet.
Jätteskönt att slippa tvättmaskinsavloppet liggande ovanpå ned till golvbrunnen och som ibland brukade skumma över och ge kletigt och kladdigt runt golvbrunnen.
 
Lånar tråden pyttelite om det går bra
AndersS.
Räcker det med ett 75mm rör från en golvbrunn (garage) eller ska man gå över från 75 till 110 direkt efter brunnen? Ska bila upp garagegolvet idag.
 
Du kan köra med den dimensionen, finns ingen anledning att gå på 110mm.
 
AndersS skrev:
Du skriver att koppla det på stammen för att inte behöva gå ned i golvet. Har du en öppen liggande avloppsstam i tvättstugan?
....
Nä men jag tänkte så här.
Avloppsstammen står (lodrät) i vänstra delen och tvättmaskin (-er) ska stå till höger i rummet.
Då hade jag tanke att man med ett litet fall från tvättmaskiner kunde ansluta dessa till stammen.

Vattenlås får man väl ha antingen nära avloppsstammen eller per tvättmaskinen.
 
Tänk på att alla normala tvättmaskiner för hemmabruk kan pumpa ut avloppsvattnet 1m över golvet. Det ökar ju möjligheterna för att göra en fungerande lösning som inte kräver att man bilar i golvet.

/Hasse
 
loffes skrev:
Nä men jag tänkte så här.
Avloppsstammen står (lodrät) i vänstra delen och tvättmaskin (-er) ska stå till höger i rummet.
Då hade jag tanke att man med ett litet fall från tvättmaskiner kunde ansluta dessa till stammen.

Vattenlås får man väl ha antingen nära avloppsstammen eller per tvättmaskinen.
bra tänkt, tycker jag :)
utlopp från TM ska sitta högt för att den ska inte kunna tömma vatten vid haveri. Du har mycket höjd att kunna göra fall på och sen gå in i den lödrätta avloppsplaströr där det är lämpligt. Glöm inte vattenlöset om du inte vill att tvätten luktar avlopp.
Om du harplats så kan du koppla fex en diskbänk på samma sätt om du vill och gömma rör bakom/under den :).

Vad ska du med en golvavlopp till i källaren? Rinner det på golvet så hittar vatten ut till närmaste avlopp kanske i rummet bredvid. Förutsatt att du inte har några trägolv och fjällpaneller i din källare som kan ta skada. Betong och kakel torkar väl ut utan problem :). Tycker inte man ska leta efter ett onödig jobb ... det räcker med det som är verkligen nödvändigt att göra :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.