Under uppbillningen av ett betonggolv på våningen över köket har jag upptäckt att imkanalen från spisfläkten går rakt upp genom betongbjälklaget och sedan är ingjutet i badrumsgolvet på en sträcka av ungefär en meter innan den ansluter till en egen kanal i murstocken. Ovanpå själva betongbjälklaget är det 10-15 cm lecakulor och sedan en lika tjock betongkaka så det är inget brännbart i närheten i alla fall.

Vad gäller när jag renoverar detta? Att rensa underifrån i dagsläget går men det är i stort sätt en böj på 90 grader direkt efter genomgången till bjälklaget. Antar att det är svårt att förbättra vinkeln och rensmöjligheter uppifrån är uteslutet pga vårrummet. Har inte kommt så långt än så jag kollat skicket på den existernade kanalen om jag ska byta vad byter man till? Vanligt 125mm spiro? Finns flexibla kanaler som klagar brandkrav samt ingjutning? Om jag byter kanal hur ansluter man den enklast till murstockens hål (en normalstor tegelsten stort)?

// Mats
 
Efter att ha snackat med en sotare samt en ventkille så svarar jag på mitt eget inlägg.

Slutsatsen var att om det är ingjutet även framöver är det inga problem så länge jag bygger upp golvet i badrummet på våningen över med något som inte var brandfarligt. Då klarar man brandskyddskraven. Golvspån samt frigolit går med andra ord bort och betong ligger närmare till hands. Ingen kunde svara på om EPS var dåligt eller ej med tanke på frigolitkulorna i denna. När det gällde rensningen så tyckte ingen att 90 grader var någon höjdare när det gällde att komma åt men eftersom det var en renovering så tyckte det att det var acceptabelt att ha kvar det så ändå. Dock var ett råd att eventuellt låta en rensvire i något obrännbart material ligga mellan köksfläkten och skorsstenstoppen för att underlätta framtida rensningar. Annars tyckte de att en böj på 90 grader är hanterbar och rensas från kök och den andra böjen där kanalen ansluter till skorstenen rensas från skorsstenstoppen.

Nu är väl dom slutsatserna kanske inte 100% representaiva för alla sotare och ventilationspersoner så jag är fortarande intresserad av andra åsikter

// Mats
 
  • Gilla
AnnSel
  • Laddar…
Vad består den gamla kanalen av ? plåt, eternit , runt , fyrkantigt.
Är det inte mycket meck med att byta till en ny 125 spiro kanal så hade jag gjort det.
Så har du ju det ur världen sen.
Anslutning mot skorsten kan du väl använda ett vanligt planavstick ditsatt på en vanlig slät plåt som du fäster i skorstenen?
 
Gamla kanalen är i galvad plåt, rund vid böjen och övergår till fyrkant vid anslutning. Säkert något en plåtis har handknackat just för detta. Hade nog tänkt att byta till en 125mm spiro men det var mer konstruktionen som sådan jag var fundersam över innan jag börjar byta saker.

// Mats
 
Jag hade nog bytt till 125 rör, och använt vanliga 125 böjar. man kan med enkelhet rensa två 90 graders böjar. först vid tredje det börjar bli trögt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.