Hej alla experter!

Jag har tänkt lägga vattenburen golvvärme + klinker i min groventré. Det är träbjälklag med krypgrund under. Jag tänkte riva bort golvet, byta ut isoleringen till ny fräsch (stenull?) sedan lägga golvspån med spår för vattenslingan.

Som jag har fattat de måste man ha cc300 mellan bjälkarna då? Och inte cc600 som de är nu. Måste jag sätta in nya bjälkar parallellt med de befintliga, eller kan jag sätta tvärgående (cc 600?) med sånt där fästjärn man brukar fästa takstolar och dyligt med. Så att man bildar ett kryssmönster. Detta borde väl bli minst lika stabilt.. eller?

Ungefär, mellan tumme-pekfinger, kan de kosta att anlita byggare för att göra detta? Inkl. allt (med nåt medeldyrt klinker). Rummet är ca 12kvadrat.

Värmepump står i direkt anslutning till rummet. Så behövs ej dras några långa vattenledningar.
 
Ingen som har något tips? Jag känner flera snickare och alla säger fan olika! En jag pratade med säger att han brukar lägga 22mm tjocka bräder med mellanrum där man lägger plåtar/värmeröret (istället för spårade spånskivor). Sedan ett "rot-golv" (nån slags spånskiva?) sedan gips på de, och tillslut klinker.

Snickare #2 säger att jag inte ska göra som ovanstående för att fogarna i klinkret kommer att spricka då de inte är nog stabilt. Han säger att jag istället ska gjuta på 4,5cm betong (som man lägger värmeröret i). Gjuter gör man ovanpå en 22mm golvspån. Om man vill spara 22mm höjd så kan man sätta spånbitar mellan bjälkarna.

Vad ska jag göra? Ju fler jag frågar desto fler olika förslag får jag..

*förvirrad*
 
Det finns säkert flera sätt. En spontan reaktion: Få du inte fler köldbryggor med tätare reglar?
 
torke1 skrev:
Det finns säkert flera sätt. En spontan reaktion: Få du inte fler köldbryggor med tätare reglar?
Jo de torde man få. Men en snickare som varit på plats och kollat sa att man kunde sätta mindre reglar för dessa extra bjälkar.. För att rummet bara är 2m brett.. dom blir alltså bara 2m långa. Så då rymms lite isolering under dessa nya..

Men känns ju ändå mer viktigt att golvet är stabilt än att man får någon extra köldbrygga..

Ingen som har tips på hur jag ska göra? Gjuta eller ej?
 
Extra bjälkar är krångligt och ger som sagt sämre isolering. 22 spån + 12 flytspackel ger tillräcklig böjstyvhet. Svikt med spännviden 2 m bör inte vara nåt problem.

Under spånet kan man lägga gles, längs eller tvärs beroende på önskad bygghöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.