K
Sorry, jag hade visst missat lite i #55. Med ryggstöden så ska du ju definitivt ha tätskiktet, men jag tycker inte du ska vara så nervös för det med full täckning. Så himla knepigt är det ju inte att få till det. Lite meckigt, men långt ifrån omöjligt. Limma ryggstödet med Tunnfogsbruk A.
Och glöm nu inte att full gas spar tid. :)
 
Snyggt jobbat Thomas, åkte förbi huset idag och sen trillade bitarna på plats efter att sett bilden på dig och bandtäckningen en snabbkoll på hitta.se, även det om att Prelaqen var lättarbetat underlättade :)

/Konti B-lag TPU ;)

PS. Du får bjuda in TPUnötterna från Konti på en provbastning. :)
 
Tackar!
Fredrik R = Fredrik Rusack?

Prelaq är bra grejer, håller ju numera till i den autonoma republiken östra sidan...

Bor du i närheten eftersom du hade vägarna förbi?
Kika in om du åker förbi så får du en visning hur det ser ut i verkligheten. Är hemma och latar mig på semester i 4 veckor nu. Hoppas väl att det slutar regna så det går att blir klar med uteköket, plank, badtunna mm.
 
Stämmer Thomas :)
Vi var till IKEA och genade från Tylla via Vika ut mot Gävlevägen.
Ska ha inbjudan i tankarna om Volvon rullar mot Vika, själv får jag vara hemma enda till 24e aug, eller om det blir en vecka till pga dagisinskolning.
Detta regnande... ja.. men nu verkar de ge sig.

Cheers! :)
 
Hej!

Vilken fin badtunna du kommer att få!
Angående ryggstöden som du vill ha i tunnan, kan du inte göra några i rostfritt eller trä som du sätterfast i tunnan i den lutning som du vill ha. Då kan du även göra lite mer avancerade ryggstöd och inte bara få raka/platta ryggstöd med lutning.

Får man fråga vad cementringarna kostade?
 
Tack för tipsen men jag vill undvika trä av den anledningen att det skall vara enkelt att göra rent. Med kakel är det ju bara att spola av/skrubba lite med en svamp.
Har provat att såga till kilar av ytong och lagt i löst, blir ganska bekväma ryggstöd...
Metall är jag ingen hejjare på så det går bort det med.

Betalade 1500 för båda ringarna men det var det genom kontakter. Skulle tro att de är ganska dyra på ordinare pris. Den stora ringen är 2m i diameter 1,5m hög/lång och 10cm tjock. Väger 3,5ton om jag mins rätt.
Har tänkt göra klart den innan vintern. Det har blivit mycket annat ett tag både ren semester men även ett garage på 60m2 hos mina föräldrar och ett på 100m2 hos en bekant. Hemma har det blivit lite småpyssel kring bastun. Skall ta lite bilder och lägga in.
 
Några bilder på vad som blivit gjort på sista tiden. Särskilt mycket har inte hänt då jag som sagt hjälpt till att bygga garage på två håll samt njutit av att vara lite ledig och vila upp mig med. Har blivit några lata dagar på klipphällar ute i sjön Runn.
Takfoten på bastu respektive gäststuga är monterade inklusive 3 spots under varje. Skall ta nån bild när det är lite mörkt och lyser, blev ganska trevligt.

Bild 1: Har byggt ett plank i mellan gäststugan och strandkanten. Grannen håller till i samma ände av tomten så det kändes som att vara på samma tomt. Hittade passande nog en darttavla i uthuset som vi hade på väggen i vårt förra hus. Gräsmattan har även börjat att ta sig ganska bra.

Bild 2: Hängmattan har fått en ny plats (hängde tidigare mellan två björkar lite längre från sjön). Ganska skönt att ligga där och blicka ut över sjön. Skall dock göra om fästet för stolpen genom att gjuta in ett jordankare som är anpassat för stolpen. Som det är nu måste vi ha ett stöd till stolpen vilket inte är så snyggt.

Bild 3: Kryssstaketen är målade med en tonad vit oljefärg. Ett riktigt trökgöra men det blev klart trevligare när det blev klart

Bild 4: "Gästboken" i form av en skiffersten är monterad på väggen i bastun. Där får de som kommer och bastar skriva sitt namn och om de vill en hälsning första gången de badar. När stenen blir full sätter jag upp en ny... Tanken är senare att väggarna även skall prydas av lite fotografier från bastu-/badtunnebad

Bild 4: Bryggan har fått en kant runt för att gömma de fula blå plasttunnorna som den flyter på.
 
  • 61.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 62.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 63.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 64.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 65.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint, du är godkänd i steg5 ;)
(intern skämt)

Vad köpte du för spotar till takfoten?
Jag har ~11m takfot på garaget som skulle belysas, mörkret närmar sig.
 
Ha ha, tackar!

Handlade på Ikea när vi hade vägarna förbi på väg hem från Furuvik. 3st för 120kr.
De funkade mellan 110-230v så frågan är om de går att dimma... var förvisso bara 30W så det var inget större behov av dimmer.
Du kan annars köpa för rätt bra priser på Jula bl.a. Tror de har både 3- & 5-pack för ganska bra priser.

Nu är de Grand Designs på kanal 9, bra program!

Lägger med en bild på hur belysningen ser ut på mina garageportar. Riktbara, dimmade spottar.
 
  • 14 belysning portar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsade för ett par veckor sedan grillen och har nu idag målat den första strykningen. Blev stor skillnad att få bort de råa lecastenarna som inte är så snygga att se på. Putsningen av grillen var även en förutsättning för att kunna återfylla bakom bastun. Har även till slut fått tummen ur och fixat markavloppet för vattenavrinningen från altanen och bastun som även det var en förutsättning för att kunna återfylla.
Har idag hämtat fix för att kunna sätta igång med badtunnan. Först måste ytongen sågas till för att kunna fixa ryggstöden sen bli det fuktspärr och kakel. Ser ut att bli en hel del jobb!

Bild 1: Gräsklipparen har som vanligt fått tjänstgöra som traktor för transport av jord. Klart praktiskt att ha en egentillverkad vagn med tipp för ändamålet. Har haft sjukt mycket nytta av den kombinationen. Återfyller bakom bastun.

Bild 2: Grillen putsad och målad. Nu återstår att sätta eldfast tegel i den och fixa ett galler sedan är det bara att sätta fart och grilla!

Bild 3: Man måste ju få roa sig emellan åt med! Körde fast fint på en myr under förra veckans crosstur... men kul var det!

Behöver slutligen lite råd: Det skall som sagt sättas eldfast tegel i grillen. Är det någon som har koll på om jag kan sätta det med kakelfix för utomhusbruk? I min värld borde det sitta bättre än murbruk men jag kanske har fel? Vad skall jag använda för att foga med?
 
  • 66.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 67.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 68.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas_I skrev:
Det skall som sagt sättas eldfast tegel i grillen. Är det någon som har koll på om jag kan sätta det med kakelfix för utomhusbruk? I min värld borde det sitta bättre än murbruk men jag kanske har fel? Vad skall jag använda för att foga med?
Jag skulle satsa på eldfast bruk. ;)
 
Hej Thomas!

Har funderat i över ett år på att göra en badtunna mellan gjuten stödmur och källarfasad av sten, ca 2x2 m.
Din beskrivning av ditt projekt (alla dina projekt) inspirerar helt klart. Riktigt så fint och avancerat är inte mitt projekt.
Hade tänkt isolera runt om, innanför bef. stödmur, gjuta ytterligare en "innervägg" och därefter bygga upp sittplatser och klä väggar med gatsten. Är lite tveksam till mina ideer då ytan på gatsten inte är lika lätt att hålla rent som dina kakelplattor.
Har du några erfarenheter eller tips om lämpligheten att använda gatsten som ytskikt?
Värma upp hade jag tänkt att göra genom att utnyttja husets (snart) nya vedpanna som finns precis innanför källarfasaden, eller kommer att finnas i alla fall.
Tacksam för alla tips och ideer.

Leif A
 
Är det utseendet i gatstenen som tilltalar dig eller av vilken anledning vill du ha det framför ex kakel?
Är gatsten=fyrkantiga smågatsten i granit?

Jag hade en flyktig tanke att köra skiffer en stund men efter att ha lagt det på golvet i bastun blev det nedlagt lite snabbt som jag kom på det. Känns som en omöjlighet i en rund tunna men fullt genomförbart om det är fyrkantigt som jag uppfattar att din tänkta badtunna är...

Jag har ingen erfarenhet av gatsten som ytskikt i något sammanhang men det enda jag kan tänka mig som nackdel är väl att den är något ojämn i ytan. Att det skall vara särskilt svårt att göra rent tror jag inte... Har som sagt skiffer på bastugolvet, om det nu kan jämföras med gatsten. Den är enkel att göra ren med en mopp/skurborste om man så vill.

Vedpanna låter som en sund lösning på uppvärmningen. Jag har samma planer men med en panna som idag står placerad i en utbyggnad av bastun. Till den kopplas PEM-slang som mynnar ut i botten på tunnan. För att slippa tappa ur tunnan genom pannan har jag även ett avlopp 75mm. Hade tänkt göra det så enkelt som att skruva en badkarspropp i en kakelplatta över avloppsröret i botten.

Hoppas på att få tid att komma igång med tunnan snart. Har primer, tätskikt, fix och ytong att bygga sluttande ryggstöd av hemma. Bara att sätta igång!
 
Thomas_I skrev:
Jag har ingen erfarenhet av gatsten som ytskikt i något sammanhang men det enda jag kan tänka mig som nackdel är väl att den är något ojämn i ytan.
Kommer gatstenen från en starkt trafikerad väg är den len som en barnrumpa. :eek: :D
 
Så sant så sant men det förutsätter ju att den är begagnad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.