Hej,

Skall sätta in panoramafönster 6 st 13*18 fast karm aluminiumprofil. samt 6 st femhörningnar. Har fått 40% rabatt på Almmogefönster. Är det någon som har erfarenhet av dem map kvalite etc.
 
H
har ingen erfarenhet av dessa.

Köpte Elitfönster med aluminium.

Är supernöjd och dessutom är de tysta, dvs de stänger ute ljud.

De har dessutom fått best i test.
 
Hej,

Antar att du avser den test som gjordes i Råd och Rön för ett par år sedan. Jag har läst testen och vad jag förstår så var det en granskning av specar map energi värde. I dag levererar samtliga tillverkar fönster med uvärde på 1,2 så det är ingen skillnad.
 
allmoge har inte 1,2 som std det är tillval,Jag tycker annars att Tanumsfönster gör riktigt bra fönster,kolla dom!
 
Det är riktigt. Det jag skrev och avsåg var att samtliga tillverkare erbjuder U-vårde på 1.2. Intressant är även att det är samma ägare till SP, Traryd, Mockfjärden samt Elit, Allmoge samt att de tre första tillverkas på samma fabrik, samt att de två sist tillverkas på samma fabrik.

Min fråga är egentligen är inte alla ovanstående föster bra. Vad skiljer dem förutom eventuella tillval ?
 
H
Har hört att Tanumfönster är skramliga och inte håller ljud ute på samma sätt som elitfönster, det var ett företag som hade både Elitfönster och Tanumsfönster som sa detta.

Hur som helst valde vi Elit fönster med aluminium och är supernöjd.
Hade tappat bort mobilen någonstans innomhus, (trodde jag) så vi ringde till den från en annan telefon, vid ett av tillfällena stod vi i varadagrummen och ringde, men vi hörde inte mobiltelefonen, det visade sig sedan att telefonen låg på en stol stax utanför på altanen, vilken är i anslutning till vardagsrummet, 2-3 m var det mellan telefonerna. Kan nämnas att det är 3 fönster + altandörr på den väggen + 1 m vanlig vägg. Så nog är de tysta alltid. Jobbar inte på Elitfönster :)
 
Testen som gjordes för ett par år sedan innefattade väl hur fönstren stog emot vatten vid en viss vindhastighet innan tätningslisterna släppte igenom vatten ,och där var Elitfönster överlägset.
 
Vi har bytt alla fönster till SP Balans som är aluminiumbeklädd utsida på. Är supernöjd med dessa riktit fin ytfinish och känns väldigt gedigna.
 
Det verkar som om de flesta stora fönstertillverkar är OK. Jag har fått offerter och noterar att för samma fönster som Bahaus tar 54.000 för tar Krauta 82.000 kronor !!!. Elitfönster - med den rabatt de nu har på XL-bygg så är priset 56.000.
 
Jag valde westcoast windows (alu)
lite dyrare på standardfönster men mycket bra pris på fönsterdörrar och glaspartier.

Är grymt nöjd med dessa .
En ruta gick sprack 3 veckor efter mont. Ringde , och två dagar senare hade jag en ny ruta monterad och klar utan kostnad.
Det kallar jag service.
Kvaliten är mycket bra.
Jag har bytt i omgångar så de de älsta har suttit ett par år i utsatt läge, med lite bilvax och fönsterputs är de som nya.
 
PS. westcoast är ej alu beklädda utan är mer ett halvaluminiumfönster
 
Hur mycket dyrare ?
 
pernorlin: Jag trodde de var svindyra men så var inte fallet några hundralappar över elit har jag för mig på ett standardfönster.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.