På familjens landställe har vi en massa gamla verktyg sedan morfars tid (och en del från längre bak än tror jag) som mest ligger och rostar i källaren. Jag var ute där häromdagen och plockade hem en del saker.

Lite hyvlar, Anchor No.3, No.4 samt No.78
2a974if.jpg
en Hellstedt No.3
35cqtn5.jpg

Stanley vinkelhake och nån sorts djupmätare
2r4hbpg.jpg

Några av alla stämjärn, märkta med bla Erik Anton Berg Eskilstuna och H Taylor Sheffield
t9in2b.jpg

Ett gäng filar märkta med C.O. Öberg Eskilstuna

Det finns hur mycket mer grejer som helst. Tog bara hem det som såg ut att kunna vara värt något men jag kanske fyller på med fler saker när jag får tillfälle att ta bilder på plats.

Är det något som är värt att spara/lägga tid på att fixa upp skicket på? Något användbart eller värdefullt mer än nostalgivärdet?
 
De EA-berg stämjärn är de bästa västerländska stämjärn jag har prövat (2:a kommer gamla bahco med mörk/vinröda handtag) så de tycker jag absolut du ska slipa till och få ordning på. Det är det värt - och om du ändå känner för att köpa nytt så köper jag gärna dina gamla stämjärn av dig;)

Anchor är en svensktillverkad hyvel, av Jernbolaget i Eskilstuna, jag antar att det är kopior av Baileys original (det som senare blev Stanley). Ingen aning om hur bra det är, men det är nog inte omöjligt att tänka sig att det är bra grejor.

Här skriver bengtn om hur han har renoverat en gammal hyvel:http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/115922-renoverat-en-gammal-hyvel.html

Tydligen så brukar det vara poppis i USA att man köper ett betydligt tjockare eftermarknadshyvelstål, tex från lie-nielsen eller veritas, vilket skall ha stor betydelse för hyvlingen.

Angående Stanleys gamla prylar så är min uppfattning att det är bra saker - men jag har svårt att tro att det är lönt att fixa till vinkelhaken om den inte är 90 grader - kolla tex genom att dra streck från kanten på en fabrikssågad skiva, strecken skall vara helt parallella oavsett åt vilket håll som vinkelhaken ligger.
 
Känner igen de flesta modeller du visar. Har ärvt dom av farsan och farfar. Stämmjärnen körde jag genom en Tormekslip och vips blev det dom bästa stämmjärnen jag haft. Grymt bra stål i dom.
 
Kul att höra =) Det största problemet som jag ser är att det mesta iaf ser ganska tråkigt rostangripet ut men mycket kanske går att slipa rent från rost. "Verkstan" ligger i källaren som är halvt nedgrävd med dålig dränering. Sedan jag var liten har det rummet iaf varit uppvärmt men det är mycket järn där inne som är rött. Många av stämjärnen är skaften trasiga på men ska man använda dom till vad dom är avsedda för och inte bara titta på så är det ju bara att byta.

Jo, jag har läst hyvelrenoveringstråden och sånt tycker jag är kul, fixa saker till skinande topptrim. Det är kul att veta att det är värt besväret först bara.

Någon helg ska jag dra ut allt låda för låda och fotodokumentera :p

Sen finns det såklart en överuppräknelig mängd skruv och spikar...
 
Helst vill jag ju göra en ordentlig genomgång av allt och sälja/rusta upp det som är värt besväret, välja vilken av alla tio plåtsaxar som ska sparas osv. Rensa ut allt gammalt skräp, isolera och dränera grunden, fixa en hel och fin arbetsbänk. Så det faktiskt skulle kunna bli något av den där verkstan. Nu är det mer saker än plats och jag vågar inte riktigt ha mina egna finverktyg där pga fukten.
 
Gör så, ta ordentligt med foto så är här säkert gott om folk som kan hjälpa till att försöka luska ut vad det är för prylar osv.
 
B
den djupmätaren. förmodligen ett ritsverktyg.
visst är det piggar på rundjärnet?
 
byggare henke skrev:
den djupmätaren. förmodligen ett ritsverktyg.
visst är det piggar på rundjärnet?
Javisst är det så. Det står ju nummer på den för enkel googling... En Stanley No.95 Butt Gauge som iaf vissa verkar tycka är värda pengar.

edit: Folk där verkar överlag leva under uppfattningen att hundra år gamla verktyg är värda enorma mängder pengar. AU-dollarn är ju inte heller så billig nuförtiden...
 
Redigerat:
Kul projekt!
Hojta till med de frågor som dyker upp då du börjar renovera hyvlarna. Nya stål från Hock, Veritas eller Lie-Nielsen är många gånger bättre än orginalen men de kostar också en bra slant styck.
/B
 
Nu har jag slipat lite på alla lösa delar och behandlat vissa ställen med rostlösningsmedel. Handtaget hade gått av sedan tidigare men det borde ju gå att limma, man drar ju trots allt ihop det hela med en skruv också. Lite jobbigt med alla små skrymslen överallt. Kanske borde be mamma ta med alltihop till jobbet och låta det bada i nåt lämpligt syrabad... =)

j0zm9e.jpg

Sulan får vänta på slipning tills jag har bättre möjligheter att spänna fast slippappret och ett ordentligt plant underlag. Bladet var alldeles krokigt och dant. Så just det ska iaf inte återanvändas.
 
Redigerat:
Låter väldigt roligt! Fynda bland sina egna saker! Problemet som jag ser det med att avyttra delar av beståndet är att det till att börja med är väldigt svårt att veta vilka plåtsaxar som är användbara osv. Jag har också ärvt mängder av rostiga verktyg i lådor och köpt ännu mer på auktioner osv. Har inte hunnit ta reda på vad allt är än, men upptäcker allteftersom jag lär mig mer, vad verktygen är och används till.

Har också ett par Anchor. Jag har inte finjusterat dem, utan bara polerat upp dem och slipat stålen och har till hussnickeri etc. och till det duger de som de är.

Att svarva nya handtag till stämjärn etc. är ett utmärkt sätt att få nytta av kapbitar i finare material som är för smått till något annat.

Mycket nöje!
 
Jag har ett förslag till schysst användning för de verktyg som du inte ser mer än nostalgivärde i...

Fick en stor låda själv, med blandade verktyg och annat, av min far när dom flyttade i vintras.
Lådan kommer ursprungligen från min farfar och innehåller en hel del specialgjorda verktyg,
som farfar hade tillverkat eller byggt om själv = antagligen värdelösa, men massor av nostalgi.

Tänkte bygga ett "tittskåp" och hänga upp verktygen i detta.
Inte putsa på verktygen eller något... Bara montera upp dom som dom är, med rost och allt...
Ska göra ett till mig själv och ett till farsan...

//Daniel
 
Mr Handyman skrev:
Låter väldigt roligt! Fynda bland sina egna saker!
Mina och mina, morfars är det väl snarare.. eller möjligen mammas om dom ingick när hon tog över huset :p Båda är excellerar dom i konsten att hamstra prylar iaf. Jag får väl helt enkelt önska mig i födelsedagspresent flera år framöver att vi ska göra nåt åt eländet =)

Mr Handyman skrev:
Att svarva nya handtag till stämjärn etc. är ett utmärkt sätt att få nytta av kapbitar i finare material som är för smått till något annat.
Jag går alltid igenom skräplådan i slöjdsalen jag brukar vara i och plockar upp allt som ser roligt ut. Så små spillbitar finns det gott om. Jag brukar dock använda dom till att borra plugg ur medans jag väntar på lim som torkar osv. Jag har påsvis med 10, 15, 20, 25 mm plugg i framförallt ek =) (eftersom jag själv producerar stora mängder limträsnuttar av just det...)
 
DeEss skrev:
Tänkte bygga ett "tittskåp" och hänga upp verktygen i detta.
Inte putsa på verktygen eller något... Bara montera upp dom som dom är, med rost och allt...
Ska göra ett till mig själv och ett till farsan...

//Daniel
Jo, jag har väl lite planer på att vissa bara ska vara på display =) Typ vinkelhaken och någon av hyvlarna. Fast rostrött vet jag inte om det är min femöring. Hyveln får nog ta och fixas upp lite först iaf. Plus lite andra utvalda grejer då.
 
Ja, det här var en intressant tråd!Någon som har tips om hur man enklast får bort rost på tänger och andra verktyg utan att behöva använda putsmedel som autosol och sånt.
Syra bad känns lite bökigt och farligt för mig själv och miljön även om det funkar.Det äter ju dessutom upp materialet också.
Hur funkar det att lägga dom i rostlösningsmedelsbad som 5-56 eller liknande billigare variant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.