K
Jonas_H skrev:
Hej!

Ken:
Vad är det för märke på den ljudisolerade dörren du köpte? Är också på jakt efter en dörr till tvättstugan.
Vad kostade den?

/Jonas
Den är också en Swedoor, 35dB, nr. 332121. Vet inte exakt vad den kostade då jag bytte upp mej från den dörr som satt där (pappersvarianten). tror dom lade till strax över en tusenlapp, vilket verkade billigt. Detta är en snygg spegeldörr. Jag har också köpt några ljuddörrar till min inspelningsstudio, betalade då 3500 kr för en plan 40 dB dörr. Väl värt pengarna att ljudisolera tvättstuan då den ligger nära kök och matplats, hör inte maskinerna alls nu. Jag var in i ett Hjältevaldshus på husexpo med ca samma planlösning som jag har och när man var i köket så hördes t.o.m värmepumpen tydligt ut i köket (pappersdörr).
 
Man kan sänka ljudnivå genom vilken innerdörr som helst genom att montera en tätningslist. Men mycket ljud kommer också igenom utanför karmen även om man har foder. Här får man tyst om man lossar fodren på ena sidan och isolerar med drevull eller fogskum.
 
K
Jo, det stämmer, jag har drevat alla mina dörrar med isolering, ett problem är ju att dom är ventilerade nertill i tröskeln, där läcker mycket ljud igenom.
 
Alltså, vad kom ni fram till?
Dessa dörrar som annonseras ut ideligen för 700-800 kr/st, COOP, Beijers, Byggmax mm, är de ok?
Vill inte att ungarna ska klämma fingrarna.
Våra dörrar är mörkbruna. Det är visserligen modernt nu, men mörkt, så vita dörrar hade nog varit ett lyft. Karmarna är också mörkbruna.

Är det jobbigt att byta ut karmarna?

Pernilla
 
Vi köpte dörren "Christer" på Byggmax. Var inte ute efter någon speciellt ljuddämpande eller så. Alla dörrarna är inte uppsatta ännu så kvaliten kan jag inte uttala mig om än MEN vilket lyft det blev för hela huset!!!
Sen ska vi snygga till och måla alla dörrkarmar också. Det känns inte som något roligt jobb men det är bara att bita ihop...
 
Nickolina, har / hade ni också mörkbruna dörrar, lister, karmar och fönster? Berätta hur det går med målandet av karmarna och vad ni då gör för underarbete, målar med målartvätt eller så, och vad ni använder för färg. Det blev ju inte så lyckat när jag målade listerna, så jag är inne på att byta ut lister, dörrkarmar och dörrar.
 
Vi hade vita karmar men de är i väldigt dåligt skick så därför ska vi måla om dem. De ser väldigt gula ut mot de nya dörrarna! Vi har inte börjat än men jag kan berätta senare! Därimot har vi brun/svarta lister runt fönstren i vardagsrummet, de ska vi också försöka oss på! ??? Men jag rekommenderar verkligen att byta dörrarna. Våra gamla var visserligen vita men även de väligt fula och dåliga och det blev verkligen skillnad! Det känns som hela huset fått en annan standard!
 
Hej Nickolina, hur har det gått?
Jag funderar på om vi ska byta ut bara dörrar eller även karmarna.
Köpte Henry (vit med två speglar) på Coop för 795kr, och karm (fast det var fel tjocklek) för 508kr. Det verkar bökigt att byta karmarna, men jag gillar inte att måla, så det blir nog byte iallafall. Funkar det så byter vi alla 8 dörrarna.
 
Vi har bytt ut alla dörrarna och har börjat måla dörrkarmarna. Dörrfodret runt om köper vi nytt. Själva karmarna verkar inte vara några svårigheter att måla. (Säger jag och låter sambon göra jobbet) ;)Nej, skämt och sido, han tycker inte det var något större jobb! Men de gamla gångjärnen som satt i dörrkarmarna var i "gult", eller vad det heter.... I de nya dörrarna var där vita och det såg lite b ut! Men vi, eller rättare sagt sambon, ringde dörrtillverkaren och de skickade nya vita, gratis! Ett tips om det är så hos er också. Lycka till hur ni än gör!
 
Lyfter denna utmärka tråd in i 2009-talet. Vi ska bygga ett hus och kommer att ha innerväggar med dubbla skivor och isolering som ger god ljudkomfort. Frågan är nu hur man får innerdörrarna någorlunda ljudtäta? Tydligen finns det ljudklassade innerdörrar att köpa enligt Ken i den här tråden, men hur blir det med ventilationen om jag använder en sådan dörr som toalettdörr, där frånluftsventilen till ventilationen sitter? Rimligen är väl ventilationsspringan i dörrens nederkant borttagen?

Bor idag i ett hus med halvcentimeter hög springa i nederkanten av alla innerdörrar. Med i övrigt öppen planlösning är det inte alltid så trevligt att höra ALLT som pågår exemplevis på toan i resten av huset.
 
`Lyfter tråden in i 2010.

Jag är också intresserad av olika alternativ för att få bästa möjliga ljuddämpning. Hur löser man ventilationen då?
 
Vi har massiva dörrar från Dooria med tätningslist. Jättestor skillnad mot innan då vi hade pappersdörrar. Helt klart värt en slant..
 
jimmyboy_666 skrev:
Vi har massiva dörrar från Dooria med tätningslist. Jättestor skillnad mot innan då vi hade pappersdörrar. Helt klart värt en slant..
när köpte du från Dooria ? Vad fick du betala för dem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.