Har sökt lite info om detta och hitta lite olika svar på min fråga enligt rubriken.

Jag har läst om detta tidigare i forumet men hittar inte info om det som jag känner mig nöjd med. Jag ska bygga till mitt hus som är byggt 1945. 70+70 kvm. Platta på mark med källare. Den plattan är gjuten ovanpå massa stora och små stenar.

Nu när vi gräver för nya plattan är jag osäker på hur anslutningen mellan plattorna ska vara. Entreprenör vill borra och gjuta ihop gamla plattan med den nya med armeringsjärn. Vet inte om jag tycker det är en bra ide då det självklart kan röra sig med sprickbildning som följd.

Vet någon vad HusAMA säger om saken eller har någon erfarenheter.

Behöver ni mera info för att kunna svara är det bara att säga till.

Tack på förhand!
 
HusAMA är inget bindande regelverk utan en samling utförandemöjligheter som kan föreskrivas i kontrakt mellan byggherre och enreprenör. Den säger nog inget om detta.
 
Vi håller på att göra en utbyggnad som verkar likna din och där ska entrepenören göra ngt som kallas en DIL fog, vilket innebär att man separerar plattorna med en tunn frigolit eller liknande som jag förstått det.
 
Jag separerade min befintliga grund med min nygjutna grund med asfabord. Jag fick den rekommendationen eftersom den nya grunden kan sätta sig. Tråkigt om man har lagt vattenburen golvvärme och klinker.
 
Carla skrev:
Vi håller på att göra en utbyggnad som verkar likna din och där ska entrepenören göra ngt som kallas en DIL fog, vilket innebär att man separerar plattorna med en tunn frigolit eller liknande som jag förstått det.
En DIL-fog är en rörelsefog. Eller kanske snarare en plats dit en ev rörelse leds iom att det är en konstruerad försvagning.
DIL-fog = Dilatationsfog.
 
Jag byggde nyligen till mitt hus (byggt -49) som har liknande konstruktion som ditt.
Jag la en remsa underlagspapp mellan befintlig husgrund och nya plattan efter att ha fått den rekommendationen från flera olika källor.

Om man tar tjärpapp, cellplast eller något annat borde spela mindre roll.
 
Gabbe1 skrev:
Jag byggde nyligen till mitt hus (byggt -49) som har liknande konstruktion som ditt.
Jag la en remsa underlagspapp mellan befintlig husgrund och nya plattan efter att ha fått den rekommendationen från flera olika källor.

Om man tar tjärpapp, cellplast eller något annat borde spela mindre roll.
Ska inte rörelsefogen ha en viss bredd för att kunna ta upp eventuella sättningar? Tycker att en remsa underlagspapp är lite för tunnt :confused:.
 
Jag är ingen expert på grundläggningar.
Jag bara följde råden från firman som gjöt plattan och i detta fall var det inga tveksamheter eftersom de sa samma sak som svärfar som vart i branchen 40 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.