Håller på och bygger en snickeribänk, så man äntligen slipper stå med lös skiva och pallbockar.
Har precis fått på skivan, men i bakkant har jag ett "dike", likadant som finns på hyvelbänkar, för att kunna lägga från mig verktyg i.
Jag är även inne på att göra del av kanterna till "diket" löstagbara, se röd färg på bild.
Detta pga att jag vill kunna ta bort dessa, när jag ska tex kapa en plywoodskiva, så är det bara att lägga upp den på bänken, rikta in den så att klinga går fritt i spåret och vips ingen åverka blir på min älskade snickarbänk. När kapningen är gjort, sätts de lösa bitarna tillbaka.
Men nu har jag kört fast lite, jag vet inte hur jag ska få fast dessa och samtidigt kunna lätt montera bort dessa, något förslag???
Jag vill INTE skruva fast dessa, har varit inne på att sätta ett par plugg i botten som håller den på plats.
Men det måste finnas bättre lösningar.
 
Förstår inte direkt hur du vill att det skall fungera så här kommer en kanske dålig lösning...men kanske gångjärn i bakkant så att du kan fälla ut/in dem? Då kommer de iofs. att "sticka ut" i utfällt läge och vara ivägen möjligtvis, om man inte använder gångjärn med borttagbar sprint så att den kan kopplas loss.
 
Tja....har du funderat på att forma urtaget som ett T-spår och den lösa biten i motsvarande profil. Då är det bara att skjuta in den från utsidan.

För att förhindra att biten inte glider ur så kan den låsas med magneter som borras in i biten och botten i spåret.
 
För att förtydliga, så ska den röda biten ligga i spåret som ses på bilden, överkanten på skivan blir slät, liksom den snedsågade delen.

Gångjärn är inte så dålig lösning, tackar.
Men gärna fler förslag.
 
Härligt med nytänkande! Jag funderar över 3 saker när jag ser din skiss:

1) Behöver verkligen de röda bitarna vara där alls? Kanske kunde du permanent ha ett urtag där de röda bitarna ska sitta - det behöver ju bara va ca 10mm djupt och kanske 50-70mm brett för att du lätt ska kunna justera skiva och sågdjup så att du inte sågar i bänken.

2) Beroende på hur djup din bänk är så kommer det kanske att bli långt att luta sig in när man ska såga, och därmed en obekväm arbetsställning?

3) Viktigast - med urtaget för sågning långt bak på bänken kommer du att få mycket svårt att dela skivor i närheten av mitten - står bänken mot en vägg så kanske du max kan såga bort 200mm eller så. Och står bänken fritt i rummet så kan du nog inte såga bort så mycket mer, eftersom den delen du sågar bort, dvs till höger om cirkelsågen, inte kommer att ha något stöd. Om du inte ställer ut rullstöd eller något - men då börjar det närma sig lättare att bygga någon form av MFT-bord.
 
Daniel_N, man måste ju dra sitt byggande lite längre varje gång.
Som svar på dina frågor:
1) nej den behöver igentligen inte sitta där, men jag tycker det ser snyggare ut. SÅ det är rent kosmetiskt. Sedan så vet jag att jag kanske kommer att använda detta spår bara några gånger per år och jag skulle störa mig någe fruktansvärt om den inte fans där. Spåret hade jag nog tänkt de mått du skrivit.
2) Jag är fullt medveten om att det inte kommer bli någon trevlig arbetsställning.
Är även inne på att jag ibland kommer vara tvungen att sitta knästående PÅ snickarbordet.
3) Bänken står mot en vägg, men även här tyckte jag att jag tänkte till i förhand, då jag monterat på hjul på bänken. SÅ det är inga problem med att flytta runt den.
Och jag kan säga att jag är glad över det, den är ca 2 m lång, 1 m djup och stommen är gjord av 90x90 limträ balk.
När jag är klar med skivan ska det monteras in tre hemmabyggda lådhurtar för lite förvaring av skruv, verktyg etc.
Så jag tror att mina hjul är en billig investering.
 
Men om det är så sällan - kan du då inte kasta upp en cellplastskiva eller en MDF-skiva att ha som underlag när du sågar? Då blir det ju lätt att dela skivor på det korta hållet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.