En byggnadsingengör vet inte speciellt mycket om hur ett hus ska konstrueras, om detta vet Arkitekten allt.

Arkitekten konstruerar, Ingengören dimensionerar.

Vill du ha ett hus som är välkonstruerat vänder du dig till en arkitekt, när du vill veta hur du ska dimensionera byggnadselementen vänder du dig till en konstruktör.
 
Javisst är det egendomligt att vi utan tvekan betalar en byggare för att bygga huset - men inte en arkitekt som, med lång och dyrbar utbildning, specialdesignar just ditt hus. 5-8% av den totala byggproduktionskostnaden är rimligt för en god SAAR-arkitekt (såvida du inte väljer någon av de absolut mest kända guruna i vårt land) och då får du troligen en back-up under hela byggtiden också.

Att Ekke_original fått en sådan för 125 kr/tim låter misstänkt billigt ...

Ni som bygger via husföretag betalar redan arkitektarvodet jämte husförsäljarens arvode pris i ert huspris. Jag hävdar att det inte behöver bli dyrare att anlita egen arkitekt.
 
fogden skrev:
Har en dek kontakter i argitekt värde(nedvetet stavfel för att reta) och många på kontoren är i själva verket 80-120 p byggingenjörer, lång och dyr utbildning my ass
Fördelningen mellan arkitekter o ingenjörer på ett arkitektkontor beror väl på andelen uppdrag med realprojektering. Många sådana uppdrag -> fördelning 50/50 inte ovanligt. om kontoret däremot arbetar mest m skisser/tävlingar mm brukar andelen ingenjörer vara minde. Arbetet som Yonna pratar om, specialdesign av ett hus görs väl ändå oftast av en arkitekt, även om det naturligtvis inte alltid behöver vara så.
mvh
 
yonna skrev:
Javisst är det egendomligt att vi utan tvekan betalar en byggare för att bygga huset - men inte en arkitekt som, med lång och dyrbar utbildning, specialdesignar just ditt hus. 5-8% av den totala byggproduktionskostnaden är rimligt för en god SAAR-arkitekt (såvida du inte väljer någon av de absolut mest kända guruna i vårt land) och då får du troligen en back-up under hela byggtiden också.

Att Ekke_original fått en sådan för 125 kr/tim låter misstänkt billigt ...

Ni som bygger via husföretag betalar redan arkitektarvodet jämte husförsäljarens arvode pris i ert huspris. Jag hävdar att det inte behöver bli dyrare att anlita egen arkitekt.
Yoona,läs gärna andras inlägg innan du skriver,jag betalade 1000kr/timmen eller vad du vill det viktiga
är att det kostade 10000 kr totalt o vill du betala för att någon ska sitta på ett flashigt kontor o dagdrömma
är det okey för mig,men jag har annat att lägga pengarna på o snälla gör inte allting så märkvärdigt !
 
Dagdrömma...
Det är inte bara Bosse Ringholm som har problem med vissa yrkesgrupper ;D
 
Ja vad ska man säga.....vilken inställning :-/
 
Arkitekt - 12000.- och då gjorde jag i princip allt ritande
Konstruktion - 15000.-
VA och Vent - 12000.-
El - 10000.-

rostfritt

 
Han har ritat vårt hus så att materialet inte får så mycket spill. alla väggar är i 120cm moduler så att gipsen inte behöver kapas. taket är uträknat så inga pannor behöver delas.
Jag smällde upp en gäststuga för ett par tre år sedan. Det var en byggsats på cirka 16 m2, inget slott direkt.
Denna byggsats var utformad så att i princip alla mått gick jämt upp. Väldigt praktiskt och bra, men knappast något rocket-science. Krävs absolut inte nån lång och avancerad utbildning för att åstakomma detta. Snarare god kunskap om vilka mått som förekommer på en byggmarknad.
 
Ritade mitt hus själv...(många skisser gick det åt)..fick sen hjälp av arkitekt att rita upp ritningar som gick att andvända "officielt"...satt även 1-2 timmar med honom och fick lite hjälp..flyttade nått fönster och så..blev kanon.Kostade 8000kr då fick jag 6 kopior...
 
  • IMG_3465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3460.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Phille!

Sitter precis i samma sits som du satt i.

Har ritat huset (tillbyggnad) själv och fått bygglov, men jag behöver konstruktiosritningar som är hållfasthetsberäknade.

Är det en byggnadsingengör eller en arkitekt jag ska vända mig till?

/Jonas

 
  • IMG_3463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas_H skrev:
Hej Phille!

Sitter precis i samma sits som du satt i.

Har ritat huset (tillbyggnad) själv och fått bygglov, men jag behöver konstruktiosritningar som är hållfasthetsberäknade.

Är det en byggnadsingengör eller en arkitekt jag ska vända mig till?

/Jonas
Hej.
Jag fick inga konstruktionsritningar av arkitekten, endast planritning, + sprängskisser på väggkonstruktion ...som jag "räkna " bärighet på själv. K-ritningar till taket fick jag av timmele trä ( beställde allt limträ därifrån)..samma sak brukar gälla alla du beställer takstolar av.
Det räckte för mig.
Vad är det för hållfastighetsberäkningar utöver dessa du behöver?
Borde ju iof vara en byggingenjör du skall prata med...
 
  • IMG_3462.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Phille skrev:
[quote author=Jonas_H link=1116518903/30#41 date=1131643984]Hej Phille!

Sitter precis i samma sits som du satt i.

Har ritat huset (tillbyggnad) själv och fått bygglov, men jag behöver konstruktiosritningar som är hållfasthetsberäknade.

Är det en byggnadsingengör eller en arkitekt jag ska vända mig till?

/Jonas
Hej.
Jag fick inga konstruktionsritningar av arkitekten, endast planritning, + sprängskisser på väggkonstruktion ...som jag "räkna " bärighet på själv. K-ritningar till taket fick jag av timmele trä ( beställde allt limträ därifrån)..samma sak brukar gälla alla du beställer takstolar av.
Det räckte för mig.
Vad är det för hållfastighetsberäkningar utöver dessa du behöver?
Borde ju iof vara en byggingenjör du skall prata med då det inte alls är säkert att arkitekten i fråga kan något om bärighet i olika konstruktioner....
[/quote]
 
Tack för det tipset Phille.

Byggnadsinspektören jag har blivit tilldelad har lite konstiga idéer om det mesta.

Han vill att det ska hållfasthetsberäknas på det mesta.

Han vill ha beräkningar på stomme, takstolar (trots att de är exalt lika som de som redan sitter i den gamla delen sedan 1953), och hör och häpna... betongplattan... :surprised: >:( :(

Han vill även ha en hållf-beräkning för min braskamin på 300kg ink skorsten som skall stå på ett betonggolv i den gamla delen av huset. :surprised:

/Jonas
 
:surprised:...han fick nog inte vara med och bestämma så mycket i sandlådan som barn >:(
Det låter precis som om du skulle bygga ett hyreshus...eller en skyskrapa..vilken kommun befinner sig denna stjärna någonstans?
 
Han finns tyvärr i Stockholm... :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.