Hej alla!
jag ska ta in en vvs-are att byta ut alla termostater i mitt hus totalt 11st (byter allt, husen och termostater,)
Han ska även plugga 3st element till förmån för golvvärme.
En utkastare/kran till vattnet ute ska han byta med.
Jag tappar systemet samt river upp golvet så att han kommer åt att plugga.
Han ska ha 13000kr inklusive material och arbete. (utan rotavdrag)
Han beräknar att det ska ta en hel dag. (5000kr i arbetskostnad, 2500 om jag gör ROT-avdrag)
Är det ett rimligt pris?
Tacksam för lite snabba svar.
 
Rimligt!
 
ja, jag tycker det med
 
Det verkar rimligt, det tar nog säkerligen en hel dag, om han sedan ska fylla/lufta/driftsätt systemet och kolla så allt funkar

Billigare alternativ skulle kunna vara att ställa upp alla ventiler och montera en termostatstyrd motorshunt istället om du har den möjligheten, det kostar i matrial ca 2200:- komplett med allt, och montera är lätt gjort på en timme för en kunnig, och ett par om man är normalbegåvad hemma-nisse som gör det första gången .... risk att jag sätter griller i huvudet på dig nu :p
 
"risk att jag sätter griller i huvudet på dig nu" hehe, ja!!
Bra tips, Tack!
hur som helst måste jag byta ventilerna, men jag skulle ju slippa termostaterna på varje element..
 
Redigerat:
Jo, har dom kommit upp i ansenlig ålder bör dom kanske bytas ändå, termostaterna kostar ungefär 2000:- om du väljer den enklaste standardmodellen (fulast), så en motorshunt blir inte just dyrare ändå, men komforten blir överlägsen sedan man balanserat in elementen på returventilen, alltid rätt temperatur i alla rum året runt = sparar pengar, och har du enkelrörsystem ska du inte alls sätta på termostater på elementen, det blir ditt eviga helvete på jorden ! =)

Men åter igen så verkar priset på din röris vettigt, så han kanske har nått under kepsen också och kan förklara mer ingående för dig hur du får bättre temperaturreglering året runt med en motorshunt istället tills samma pris som att montera 11 termostater, han kan ju enkelt kolla att du har rätt typ av shunt för att montera den lösningen istället utan extra kostnad, ta ett snacka med honom om den saken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.