Fick en sådan av kompis som tack för tjänst därför ej kvitto och garanti,den var helt ny och jag laddade li ion batterierna som man ska,provade dra ur några långa torxträskruvar som satt så hårt att maskinen inte orkade,bytte då till andra batteriet som inte heller orkade,nu tar det ena ej laddning och det andra klarade bara sex 16mm hål i 38 mm trä innan den började sacka,vad har hänt har jag pajat den?
 
johanzz
Vilken modell är det ?
 
Gsr 10,8volt Li Ion ganska liten i blå väska med tre askar tillbehör.
 
Redigerat:
reklamera
 
16mm är ju rätt mycket, har inte provat hur många 16mm-hål mina 10,8V-Makitor gör på ett batteri men jag undrar om det blir så värst mycket mer än så. 18-voltarna gör ett par stycken dylika hål genom 50cm telefonstolpar innan man får byta, men de har ju mycket mer total energi lagrad per batteri. Du kan ju prova om det fungerande batteriet kan dra typ 50-60 stycken 55mm trallskruvar eller något sånt i stället?

Det som inte tar laddning låter ju....dött. Överhettning eller djupurladdning kanske? Det senare ska man ju slippa med skyddselektroniken i batteriet, så det skulle jag definitivt försöka reklamera.

(Jag är ingen batteriexpert, jag snöade bara in i ämnet litiumjonbatterier ett tag för att undvika att ta kål på mina egna batterier alltför fort.)
 
Laddaren till 10,8V har ju dioder som indikerar olika laddtillstånd och även felaktigheter som gör att den inte laddar ett batteri. Vad händer när du stoppar i den som inte laddar och vad visar de?
Tror inte att en 10,8V borrar så många flera hål, den är inte gjord för att borra utan en "ren" skruvdragare. Till borrning kör jag oftast med 12V istället som har två hastigheter.
 
Laddaren till min Bosch Multi-Cutter (10.8 V) kräver att man trycker ner ena batteriet ordentligt för att det ska bli kontakt!
 
Det kassa batteriet tar laddning i 10 sek innan laddaren indikerar fulladdat,när jag sätter det i maskinen rör den inte sig alls,har kollat kontaktblecken som verkar ok,bär det sig att mäta spänning med multimeter,andra parametrar?
 
R
GSR10,8V-Li rekommenderar ju som nedan:

Borrdiameter

Borr-Ø trä, max.
10 mm
Borr-Ø stål, max.
8 mm

Skruvdiameter
Skruv-Ø, max.
6 mm

GSR 10,8 V-Li-2

Borrdiameter
Borr-Ø trä, max.
19 mm
Borr-Ø stål, max.
10 mm

Skruvdiameter
Skruv-Ø, max.
7 mm

Har man inte kvitto när det gäller bosch så är det nog tyvärr omöjligt att få någon typ av garanti på den då garantierna skall skickas till köpenhamn av den som du köpt maskinen hos.
 
H
Tur att man äger Dewalt. Fick ett fel på mitt ena 18V batteri. Tog det till återförsäljaren och klagade. De tittade på datumstämplen och sa det byter vi. Nu var det inget fel på batteriet men snacka om bra bemötande. Borra 16 mm hål i trä gör man med en Dewalt 12V minst 20-30 gånger utan problem. Med 18V så kan man hålla på tills man blir trött. Var väl i och för sig 25 mm jag använde till elrören men det var ett stort antal hål innan man fick byta batteri. LI-ON är väl lite för ny teknik. Tackavet jag NiHM.
 
På vilket sätt är den för ny?
Och varför bytte dom ut ditt batteri om det inte var fel på det som du skriver?
 
H
FredrikR skrev:
På vilket sätt är den för ny?
Och varför bytte dom ut ditt batteri om det inte var fel på det som du skriver?
Vekar vara mycket problem med den typ av batteri.
jag hade sett fel på laddaren, batteriet varm för varm inte kass.
 
Bara 6 hål låter lite tycker jag. Jag använder min Kellen 12V (och det är ju inga proffsgrejor direkt) till att borra i ekstolpar. Nu gör jag visserligen bara 4 mm hål men det är i ek och 50 hål är inga problem (har inte räknat).
 
hokanp skrev:
Tur att man äger Dewalt. Fick ett fel på mitt ena 18V batteri. Tog det till återförsäljaren och klagade. De tittade på datumstämplen och sa det byter vi. Nu var det inget fel på batteriet men snacka om bra bemötande. Borra 16 mm hål i trä gör man med en Dewalt 12V minst 20-30 gånger utan problem. Med 18V så kan man hålla på tills man blir trött. Var väl i och för sig 25 mm jag använde till elrören men det var ett stort antal hål innan man fick byta batteri. LI-ON är väl lite för ny teknik. Tackavet jag NiHM.
Tyckte jag fick utmärkt service på min bosch skrubdragare. Den var lite trög när man skulle ställa in borrläget (släppte sen, verkar kunna uppstå när batterierna laddats ur). Telefonsupporten var utmärkt, fick prata med en tekniker som hade bra koll, och de skulle åtgärdat direkt om det inte hade lösts av sig själv.

/A
 
6 st 16mm hål motsvarar i avverkat trä hela 96 st 4mm hål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.