Vi har tänkt att plantera en häck med thuja smaragd nära gränsen mot grannen (ca 4 dm så vi kan underhålla från vår sida). Nu fick grannen bygglov mot vår vilja att bygga ett 9 m långt garage på tomtgräns. Han rev således vårt gemensamma staket, körde grävmaskiner över våra rabatter, gjöt grunden på vår(!) sida och smäckte upp en giganstisk vägg han målade i sin husfärg. Efter många om och men fick vi hit en lantmätare så han har nu i alla fall bilat bort överskjutande delar. Nu till min fråga: -Kan vi fortfarande plantera vår häck, nu framför hans vägg? Han kommer att hävda att detta kommer att göra hans vägg fuktig och hindra honom från att underhålla. Finns det några begränsningar på hur nära vi får sätta den. Han har för övrigt inget underhållsavtal, så hur kan ska kunna måla utan vår tillåtelse förstår jag inte.

/Thomas
 
  • Gilla
Pizzabud1
  • Laddar…
Puffar. Någon som vet?
 
Hade jag vatt som er hade jag planterat häcken ändå..
Han har ju trots allt rivit ert gemensamma staket.. Frågade han er om det var okej innan han började riva?
 
Tvärsäker är jag inte, men jag är ganska övertygad om att du får plantera vad du vill på din sida gränsen.
 
Du kan nog plantera häcken som du vill så länge den håller sig på din sida. Men grenar och rötter som kommer över på grannens sida har han rätt att ta bort (och i värsta fall kan då dina buskar dö).

Att han inte kan underhålla sin vägg borde han tänkt på innan han placerade garaget i tomtgränsen.

Hursomhelst lär väl grannen inte bli överförtjust i din häck och det kan ju späda på osämjan. Är det värt det?
 
M
Jag tycker också att han kunde tänkt på möjligheten att underhålla väggen innan han byggde i tomtgräns. Hur 17 fick han bygglov till det förresten? Nä, plantera ni era tujor med gott samvete, Det är trevligare att titta på en tujahäck än på en garagevägg.
 
Han kollade med oss om det var ok att han byggde, vi sa att det inte var ok. Han fick bygglov ändå pga av en konstig detalj i detaljplanen som kommunen var tvungen att följa. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle få bygglov utan vår tillåtelse, så jag sa till honom innan att får han bygglov av kommunen ändå får han bygga från vår sida. Det stod jag för, problemet var att han byggde det vår sida och var extremt oförskämd när jag påtalade att jag trodde att han inte byggde 2 dm in på sin sida som avtalat utan på vår sida. Då röt han åt mig att inte lägga mig i och byggde för allt va tygen höll. När lantmätaren kom dit stod ju redan eländet där och kommunen tyckte att det var en petitess, men vi fick honom att bila bort delar av grunden även om panel och hängränna numera är på vår sida. Vad gäller grannsämja är han en psykopat som är extremt egofixerad. När min dotter ryckte upp en pensé i hans trädgård fick vi åka och köpa en ny!! Men han kan uppenvarligen göra hur han vill med vår tomt. Vi vill inte se hans vägg som han dessutom målade i sin fasadfärg trots att han inte ska titta på den eftersom: "Om jag går på cykelvägen därborta, kan jag ju se väggen och då vill jag att det ska vara i samma färg som mitt hus." Jag kommer aldrig mer att prata med honom och vill bara veta om jag rent juridiskt kan få problem om jag planterar häckem för att slippa se eländet.

/T
 
Plantera din tujor, grannen sågar ner dom, du får skadestånd och planeterar nya och så är karusellen igång igen......
 
J
Otroligt dålig byggnadsnämnd, du borde överklaga beslutet till Länsrätten det kan man göra i upp till 10 år efter beslut.

Du kan plantera hur mycket du vill på din tomt men det som sticker över på hans har han rätt att klippa bort.

Sätt snabbväxande poppel :D
 
Redigerat av moderator:
John J skrev:
Du kan plantera hur mycket du vill på din tomt men det som sticker över på hans har han rätt att klippa bort.
Men dör trädet blir han skadeståndsskyldig, typ en tusenlapp max.
 
Ja bara plantera.. Som en del säger så får han klippa bort (vissa undantag, man får inte klippa bara hur man vill) det som sticker in på hans tomt.. men det är ju inget som kan sticka in på hans sida eftersom han har en vägg där så rör han dina plantor är det bara att anmäla honom..
Klagar han på att du sätter plantor så nära hans vägg så säg till honom att han skulle tänkt på det innan han byggde..

Har du föresten frågat honom hur han tänker göra nästa gång han ska måla väggen eller rensa sin hängränna eftersom han ej får beträda din tomt :)
 
Benny_o_Lina skrev:
Har du föresten frågat honom hur han tänker göra nästa gång han ska måla väggen eller rensa sin hängränna eftersom han ej får beträda din tomt :)
och

ska TS gå fram o slå honom på käften eller ringa polisen så att nationella insatsstyrkan kommer eller...:D

Naturligtvis kan grannen gå in o fixa sina grejer, vill han slippa höra grannens tjat fixar han detta naturligtvis när TS är borta.
 
Försök fokusera på vad ni vill och lite mindre på vad grannen gjort.

Om ni vill ha en tujahäck så ska ni såklart plantera den. På er tomt kan ni sätta den var ni vill. Grannens ev framtida underhåll behöver ni inte tänka på.
 
Trots att vi är irriterande tänker jag inte göra något för att förstöra för honom. Jag är egentligen bara intresserad av att plantera något grönt framför så att vi snyggar till det på vår sida eftersom våra spaljeér revs. Jag har frågat om vi får sätta spaljéer på hans vägg istället, men då har dragit på det och sagt att han vill vara med och godkänna. Där dog det, jag går inte med mössan i hand till honom, det får bli en lösning där vi inte är beroende av honom. Vi sätter också 50 cm in på vår tomt och klipper rent bakom så det blir en luftspalt.

/T
 
Olyckligt när det blir osämja grannar emellan... När det gäller detaljplaner så kan de variera väldigt mycket har jag lärt mig. Var uppe på stadsbyggnadskontoret i kommunen där jag bor för att titta på detaljplanen för vårt område. I vårt område får man t ex till och med bygga nya fristående byggnader i tomtgräns utan att det avviker. Kan tillägga att vårt område är från 60-talet då man byggde med små tomter precis som man gör i många fall idag.
När det gäller häcken så instämmer jag med övriga. Den får du nog placera hur du vill. Förutsättningarna är att inga grenar växer in på din grannes tomt (då får han ta bort dem efter att ha uppmanat dig att klippa bort dem först).
När det gäller den delen av hans fasad på tillbyggnaden som ligger i tomtgräns så får han nyttja din tomt så mycket som det krävs för att kunna underhålla sin egen vägg, t ex måla om den när det behövs och så. Det innebär att han då har rätt att klippa bort eventuell växtlighet som växer på hans fasad (t ex en murgröna som växer på hans fasad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.