Ska bygga ett lösvirkeshus i egen regi på landet. Funderar på uppvärmningen. Vill slippa så mycket jobb som möjligt ( är 50+ och vill klara att bo kvar så länge som möjligt), och naturligtvis, så billigt som möjligt, även inräknat driftskostnader. Kommer att installera en järnspis i köket, mest som mysfaktor, förstås. Vad ska vi välja? Bergvärme är väl dyrt. Jordvärmeslang ska väl grävas ner i lerjord? vi har sandjord på tomten. Frånluftsvärme+braskamin i vardagsrum?? Pelletspanna med förråd för bulkhantering?? Eller vad?? Snälla hjälp ett gammalt rådvillt par, som just inte förstår det här.
 
Mycket isolering.. :)
 
Jordvärme "kräver" inte lerjord men det är klart det bästa. väldränerad sandjord = längre slang ;)
 
Som jag ser det så behöver man prioritera lite i ett sådant läge om vad som är viktigast: Låga kostnader (initialt/löpande) eller liten arbetsinsats. Det är valet som styr de olika alternativen för uppvärmning.
 
När jag funderar på vilken uppvärmning jag vill ha om jag skulle bygga nytt har jag tre kriterier att ta ställning till:
1. Installationskostnad
2. Komfort (hur mycket jobb kräver anläggningen av mig och hur bra värme får jag)
3. Driftskostnad


Funderingar kring 1:
Om man tittar på vad det kostar att installera en värmepump (antingen jord eller berg) kostar det så mycket att du köper en hel del energi till en luftvärmepump för skillnaden i priset...
Något som är dyrt att installera men ändå är en bra grund är vattenburen värme. Om man vill ha golvvärme är väl en smaksak, men det är i många fall en fördel med golvvärme då det ger låga returtemperaturer till värmekällan. Oavsett uppvärmningssystem är det positivt.

Funderingar kring 2
OM du eldar olja eller "eldar" el blir din tillvaro bekymmersfri (ända tills du får första räkningen). Pellets kräver en del jobb. Beroende på val av brännare och hur man bygger silosen (silon? silosern? :D) kräver anläggningen olika mycket arbete. Vedeldning är ett enda stort arbete. Med rätt anläggning och tillhörande reglering ger el/olja/ved lika jämn värme i huset.

Funderingar kring 3
Den billigaste driftskostnaden alla kategrier får man om man eldar ved. Då omsätter man egen tid i sparade uppvärmningskostnader. Mellantinget ved/el i kombination är nog realistiskt om man installerar frånluftsvärmepump och kamin/vedspis. Jag har svårt att tro att man rent ekonomiskt räknar hem att installera både vedpanna och frånluftsvärmepump.

Om jag byggde nytt skulle jag likafullt bygga en rejäl vedpanna i anslutning till huset. Pannrummet skulle ligga på markplan och vara åtkomligt inifrån huset. Det måste vara lätt att få in veden och lika lätt att få ut askan. Skorstenen skulle placeras så att den ser ut att vara en del av huset. (Inte typ industriskorsten som det ser ut när man installerar panna i efterhand i hus...) Jag skulle vidare ha ackumulatorer i en storlek så att jag kan elda två fulla inlägg utan att pannan kokar. (Detta för att kunna trycka in stor mängd energi i händelse av att jag åker bort.) Elpatroner alternativt pellets som backup.


Problemet med veden är det arbete som den kräver innan den värmer dig. Om det arbetet känns för jobbigt får man "köpa sig fri" med någon enklare men dyrare uppvärmning. Om man, som jag, både tycker om att vara ute i skogen, att elda och att tjäna pengar är vedeldning kanon!
 
enklast och billigast i investering - mycket isolering, eladiatorer och ventilation med värmeåtervinning ;). Inte mycket pysslande med tekniken i detta enkla system, tycker jag, men elpriser kan vara skrämmande.
En kamin kan minska elräkningen men man ska inte vara tvungen att elda i den för att överleva :).
gaia
 
Du har rätt i att det absolut billigaste är elradiatorer. En väsentlig nackdel är emellertid att man låser sig lite i sina alternativ om man i framtiden vill installera en central värmekälla. Antar att det är enklare och billigare att dra värmeledningar när man bygger nytt än efteråt...
 
Lill-Vicke skrev:
Ska bygga ett lösvirkeshus i egen regi på landet. Funderar på uppvärmningen. Vill slippa så mycket jobb som möjligt ( är 50+ och vill klara att bo kvar så länge som möjligt), och naturligtvis, så billigt som möjligt, även inräknat driftskostnader. Kommer att installera en järnspis i köket, mest som mysfaktor, förstås. Vad ska vi välja? Bergvärme är väl dyrt. Jordvärmeslang ska väl grävas ner i lerjord? vi har sandjord på tomten. Frånluftsvärme+braskamin i vardagsrum?? Pelletspanna med förråd för bulkhantering?? Eller vad?? Snälla hjälp ett gammalt rådvillt par, som just inte förstår det här.
Hur stort ska huset bli?

Bra isolerat hus ska klara sej med 50W/m2 o år för värme o vv, Så är huset på 100 m2 5000 kWh/år o då tvivlar jag på att det är lönt att ha annat än elvärme o möjligen en vedkamin.. ::)
 
Får jag dyka in med en fråga, vad räknas som ett bra issolerat hus idag? Är det ett standardhus med 20cm ull i väggarna eller är det nått mer?
 
jakim skrev:
Får jag dyka in med en fråga, vad räknas som ett bra issolerat hus idag? Är det ett standardhus med 20cm ull i väggarna eller är det nått mer?
Det är minst 30 cm i väggarna o 50 cm i tak (gärna mer), Är det golvvärme 30 cm under plattan.. Tyvär är det inte många tillverkare som har så mycket isolering.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.