I vår bostadsrätt från 1931 så är taket målat med limfärg. Vad limfärg är och vilka dåliga egenskaper den har vid renovering var inget vi hade en blekaste aning om när vi flyttade in. Vi fick däremot rådet av en målare att måla över med oljebaserad (Alkydfärg) färg för att det "inte skulle släppa". Vilket det givetvis gjort ändå!!

Vi har alltså målat över limfärgen med ovan nämnda färg och det spricker och släpper på flera ställen i taket och ser för jäkla taskigt ut!! Vi undrar nu vad vi ska göra för att få det bra.


Kan vi:
  • Sätta microlit/väv i taket över allting, spackla skarvar och måla. Eller kommer den också att släppa?
  • Ta bort färg som sitter löst / redan har släppt och bredspackla hela ytan, eller kommer det också att spricka/släppa?
  • Ta bort lös färg, spackla igen "hålen" och patentera hela taket (till stor del över vår "nya" färg). Vilken patentering är i så fall bäst?
Vi söker alltså efter en lösning som INTE innebär att skrapa bort ALL "ny" takfärg, tvätta ner limärgen och sen måla. Eller är det det enda som hjälper?

Snälla hjälp oss! :eek:
 
Redigerat:
B
sätter du väv på färgen så kan det säkert bli blåser. eller i värsta fall ramla ner.
jag skulle ta bort all lös färg, patentera, spackla, väva. och sen måla
 
Hej Henke, tack för ditt svar. En fråga:

Med "spackla" menar du då bara där man tagit ner lös färg, eller pratar vi en bredspackling av hela taket?

Andra "fixare" eller proffs som fler synpunkter eller helst erfarenhet av liknande scenario?
 
Hej!

Skrapa upp alla ställen där färgen släppt, tvätta bort limmfärgen som finns kvar under. Spackla ut alla kanter och limma upp en microlit i våtrummslim. sen kan ni måla!

Lycka till

//Fredrik
 
Hej! Tyvär så måste du skrapa ner all limfärg och tvätta bort resterande limfärg från taket.annars håller inte detta.Grunden är viktigaste i underbehandlingrn.
 
Om du vill utföra arbetet professionellt så måste du göra följande: 1) Avlägsna all limfärg vilket ju innebär att även det yttersta skiktet med oljefärg måste bort 2) Spärra taket med alkydfärg utspädd runt 20% med lacknafta (kolla med färgbutiken angående spädning och färgval 3) Spackla taket 4) Sätt väv 5) Måla taket.

Vad gäller punkt 1 så får du enklast bort första skiktet färg genom att flödigt påföra Hernia KP4 (våtrumslim) i taket. Låt limmet torka och ryck ner yttersta skiktet. Därefter måste du, beroende på hur hårt limfärgen sitter, antingen skrapa och/eller tvätta ner limfärgen.
 
  • Gilla
snartjul
  • Laddar…
Tack för alla tips! Är det någon av er som verkligen utfört ett sånt här jobb tidigare, antingen professionellt eller bara som fixare?

Verkar bli mycket mer jobb än vad vi hade förväntat oss. Varför målar man med limfärg över huvud taget när det ställer till med sånna problem?! Nån fördel måste den ju ha? Eller var det helt enkelt den enda lämpliga färg som fanns 1931?

Om någon av er jobbar med det här professionellt, vad uppskattar ni då att ett sånt här arbete skulle kosta? Taket är på kanske 15m2.
 
Har utfört sådant jobb professionellt. Vanligt att man stöter på limfärgstak i lite äldre hus. Limfärgen är/var mycket billig och ger en mycket matt och reflexfri yta vilket man ju eftersträvar i tak.

Om du menar materiel- och materialkostnad för taket så beror den förstås på vilket resultat som eftersträvas, vilken färgbutik du handlar i, takets kondition efter nedskrapning/tvättning och vilka verktyg och hjälpmedel du redan äger (exvis spackelspadar, rollerbyglar, "väv-kit", teleskopskaft, slipdon, sopborste, skrapa, arbetsbock, ev. belysning, borrmaskin med visp för ev blandning av bruk, etc.) . D v s många faktorer. Bara material och förbrukningmaterial för taket skulle jag mellan tummen och pekfingret i normalfallet uppskatta till ca 4000:- (!) konsumentpris i målarbutik.
 
Jag fick rådet av en målare att först borsta av det yttersta lagret limfärg med typ en piasavakvast. Sedan skulle jag måla med Alcro Kraft som enligt honom ska vara den bästa färgen för limfärgstak.
Det har funkat utmärkt och jag har inte sett några sprickor eller färgsläpp någonstans, det har gått ca 5 månader sedan detta och jag är nöjd så här långt.

Då behövde jag alltså inte tvätta ner färgen, vet inte om detta är något allmänt råd som brukar ges eller om jag mest hade flyt att det fungerade.
Någon målare kanske vet?
 
Supermandus: Jag vill inte oroa dig, men det tog drygt 6mån innan vår färg började spricka och släppa. Kanske har du samma roliga projekt som jag framför dig? Men låt oss hoppas att det håller!

OHE: Med steg 3 "spacka taket" menar du då bredspackla hela taket?
Med kostnad medade jag vad det ungefär skulle kosta att få en målare att göra arbetet fram till steg 4. Dvs sätta väv och måla kan vi göra själva. Men tvätta limfärg och bredspackla får gärna ett proffs göra!
 
Hur rycker man ner lim och färg efter appliceringen av "Hernia KP4 "? Eller släpper färgen av bara spänningarna när limmet torkar?

Jag är mycket tacksam för all den hjälp ni ger mig!
 
Oavsett vilket märke du använder dig av på spärren så är det inte tillräckligt för att garantera att det inte släpper och att borsta limfärgen torde hjälpa föga. Tillvägagångssättet är inte alls att rekommendera men i alla fall snäppet bättre än att smälla upp plastfärg direkt på limfärgen.
 
Oj sorry för dubbelinlägget! Ok, ska återkomma med ungefärlig prisuppgift till dig Maramas senare idag. Vad gäller steg 3 så är det nästan utan undantag att det förhåller sig på så vis att taket måste bredspacklas för att resultatet ska bli bra. Vad gäller Hernia KP4 så appliceras detta och får torka. Limmet fäster så bra i yttersta skiktet färg, medans vidhäftningen mot limfärgen som bekant är dålig, att du kan dra ner hinnan med våtrumslim och få med dig yttersta färgskiktet!
 
Redigerat:
Det är ingen rocket science att dra ner de lager av färg som du har i taket, mest slitsamt. Likaså är det inget svårt att måla taket med alkyd men inte heller värst trevligt. Men vill du låta en målare göra detta jobbet samt bredspackla taket så kan jag uppskatta att arbetskostnaden kommer att landa någonstans mellan fyra och femtusen.
 
det finns ett annat sätt om mna vill få bort all lim färg är att.Applisera färg strip på taket.det motsvarar bums.det är himmla efektivt.Men jag rekomenderar det inte för en hemma fixare.Hellst ska det utföras av en fackman....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.