Hej allesamman!
Jag är helt ny på allt vad gäller värmesystem. Har försökt läsa mig till så mycket jag kan men lämnas ändå med mycket frågor om hur jag ska koppla ihop just mitt system.

Jag har en 1/½ plans villa med källarplan på 115m2
I källaren sitter det en panna (CTC 2200 Trio) från -00
I dagsläget finns ingen acktank.
Det finns ingen brännare eller någon som helst automatik
Endast vedeldning.

Mina planer är att köpa 2st 750l ackumulatortankar
för att senare även komplettera med solpaneler, därav 2st för att skjuta in överskottsenergi till den andra tanken på sommaren när solpanelerna värmer som mest.

Dock förstår jag inte riktigt hur det ska kopplas in på mitt system.
Vad behöver jag? Räcker det med rör, acktankar och den befintliga pannan?
Sitter det en vanligtvis en värmeväxlare i pannan? Kan jag fortsätta använda den även om jag har 2st tankar?
Behöver jag en plattvärmeväxlare innan jag installerar solvärmen, eller kan den vänta?


/Mvh
 
Hej Fezz !
Enkelt beskrivet pannan hämtar vatten i botten på tanken lämnar i toppen på tanken.
Som du vet skall allt kompliceras något
För att pannan skall må bra använder man ett pump koppel (blandnings ventil på inkommande vatten till pannan blandar varm och kallt vatten ).
Ackumutatortanken skall ha så många slingor som du tänker använda nu och i framtiden.
(1 tapp vatten i toppen 2 solfångare i botten 3 bergvärme i botten mm)
Antalet liter i ackumutatortanken tror jag är 12xkvadratmeter på huset.
 
H
Om du är ny i huset tror jag du ska ta en övergripande fundering ikring uppvärmningen.
Bara för att det sitter ett vedinkast i en panna så betyder det inte att den är lämplig för att värma ett helt hus.
Finns det ingen acktank så har förre ägaren förmodligen inte eldat med ved utan med olja eller elpatron.
2 st 750 liters tankar är inte mycket om du ska värma bara med ved. Då kan du knappast vara förvärvsarbetande och samtidigt ha varmt i huset.
Jag föreslår att du lägger de dyra pengarna till solfångare på en riktig vedpanna och en stor tank i stället
 
Tack för ditt svar maglo!

Vad är definitionen på slingor? Är det sådana som värmer upp vattnet i tanken eller tappvattnet eller både och?
"Solvärme-killen" sa till mig att jag behöver en plattvärmeväxlare om jag ska ha solvärme kopplat till tanken. är det oxå en såkallad slinga?
 
Hej holmertz!
Jag misstänker att förre ägaren eldade med pellets, då jag hittade "spåndamm" i oljeeldningshålet.
Men jag har aldrig sett någon brännare så den var kanske trasig eller såld.

Tanken är inte att lägga pengar på solfångare just nu, utan bara ha det i tanken att installera i framtiden, kanske nästa år.

Om man räknar som maglo skrivit, 12xm2
så blir det ju ca 1380l iofs har jag nog inte räknat med biytor då.

750+750+230=1730 (230l i pannan kanske inte räknas?)

Men du tror det blir för lite?
 
H
Om pannan maximalt kan lämna 18 kW vid vedeldning och dessutom har litet vedutrymme så kan den inte leverera den värme som behövs för att värma en normal villa på vintern. Men för pellets och olja fungerar den.
 
Hej,

Köpte en begagnad CTC 2200 Trio med acctank Borö 750l, laddomat 4030 och pellets brännare PX 21 ( tot 27 000:) när jag bytte värme system i huset.
Kör idag med pellets, PX 21 brännaren är installerad där oljebrännaren satt.
I början körde jag utan acc tanken, brännaren gick då väldigt ofta (många korta drift tider). Jag har nu kopplat in acc tanken och fått mycket bättre drift på brännaren, den går 2 ggr / dygn nu. Jag tar ut vv och shuntar ut värme från tanken.
Andvänder mig utav laddfunktionen i en laddomat 4030 för att ladda tanken.
Troligtvis kommer brännaren gå lite oftare när jag shuntar ut mer värme till vintern.
Har även provat elda med ved och det går bra, lite trögt men det går.
Fullt i ved inkastet ger dryga 80 itoppen på tanken om den vart på 60 när jag börjar elda. Värmer ett hus på ca 100m2
 
Slingor
Slingor i ac tanken är ett rör som går in i tanken och går runt i tanken sedan ut varje slinga kan lämna eller mota värme ju flera du har ju bättre inför nya ideer (solfångare mm) obs du slipper värmeväxlare (plattväxlare) r
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.