Jag har inga problem att öppna bilen åt dem att kolla. Själv så räknar jag som en kratta så de får gärna kolla att det är rätt... :D
 
Håller med om att det är idiotiskt att vägra öppna bilen. Men det är en intressant juridisk fråga om de har rätt att undersöka bilen. I butiker har personalen ingen rätt att undersöka medhavda väskor, det räknas om kroppsvisitation och får bara utföras av polis vid misstanke om brott. Samma ska gäller säkert bilar vid byggmarknader. Men om byggmarknaden klart och tydligt skyltar med att villkoret för att man ska få köra in är att man godtar att bilen undersöks? Då kan man sägas ha ingått ett sorts avtal, givet att ett sådant avtal är juridiskt bindande.
 
steffe_F skrev:
Har å andra sidan blivit portad på stället eftersom jag vägrade att öppna bilen för att visa vad jag hade i bagageluckan.
Fick vänta innanför bommen i 15 min tills jag sa att jag kör igenom bommen om du inte fixar fram någon som öppnar den nu.
Så då skrev dom upp mig och jag fick inte handla där mer.
Synd om sådana butikschefer som beter sig som idioter.
Saken var den att jag var inne i ca 30 sek och hämtade 2 st rör 110mm och åkte direkt fram till kassan för att betala. skit hus skulle jag vilja kalla det stället tillsammans med K-Rauta......
Helt rätt åt dig att du blev portad. Tycker dit beteende i det här fallet är väldigt onödigt och rent ut sagt löjligt.

Det är skillnad på att be någon öppna och visa och att fysiskt genomsöka.
 
J
f91jsw skrev:
Håller med om att det är idiotiskt att vägra öppna bilen. Men det är en intressant juridisk fråga om de har rätt att undersöka bilen. I butiker har personalen ingen rätt att undersöka medhavda väskor, det räknas om kroppsvisitation och får bara utföras av polis vid misstanke om brott. Samma ska gäller säkert bilar vid byggmarknader. Men om byggmarknaden klart och tydligt skyltar med att villkoret för att man ska få köra in är att man godtar att bilen undersöks? Då kan man sägas ha ingått ett sorts avtal, givet att ett sådant avtal är juridiskt bindande.
Vid ett gripande så har man rätt att utföra en skyddsvisitation av den gripne i syfte att leta vapen och andra farliga föremål oavsett om man är polis, väktare eller allmänhet.
När du kör in på en drive-in byggmarknad så ingår du ett civilrättsligt avtal med byggmarknaden om att följa de regler som byggmarknaden bestämt tex att du ska öppna bakluckan.
Däremot så kan de aldrig (om de nu inte sett dig stjäla och griper dig) hindra dig från att åka ut då detta är att anse som olaga frihetsberövande.
Väljer man att inte öppna bakluckan så får man väl däremot se det som självklart att man blir portad från platsen eftersom man ju inte har följt det avtal man ingått.
 
Fanns inga skyltar vid det tillfället jag var där utan kassörskan sa att denna vecka så vill vi titta i alla bilar som åker ut härifrån.
Så då hade jag inget avtal med dom överhuvudtaget, å hur kan jag ha det jag skrev inte på något papper när jag åkte in.
Om du skriver var du bor så kan jag komma och ställa mig i din trapp och kolla i alla väskor på alla som kommer och går, då skulle ju det vara ett avtal där också då eller? bara för att jag öppnade dörren.
Vi kan ju göra ett test så skulle ni få se vilket liv det skulle bli.
Löjligt eller inte alla är vi olika och det är det som är skillnaden mellan oss vad tråkigt det skulle bli annars.
Vi slutar härmed denna disskution eftersom jag fortfarande kommer att vägra vid nästa till fälle.
Skriv hellre på en skylt utanför butiken alla som inte vill visa sin bil när dom åker ut härifrån är inte välkomna till denna butik, gud vilka skriverier det skulle bli.

Simma lugnt!!!!
 
Tror inte att det skulle bli några skriverier om man skrev att man ska öppna bakluckan vi ut passage. På många Icabutiker och andra affärer står det skyltar om att de vill att man visar upp sina medhavda väska. Inte har jag läst om det någonstans iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.