Hej,

Jag skulle behöva enklare k-ritningar för en villa som jag har arkitektritningar för. Detta för att kommunen kräver det och för att vara säkra på att snickaren bygger enligt viss standard. Som jag har förstått det vill kommunen ha ritningar på grund, genomskräning vägg, bärande delar och för taket. Huset kommer att ligga utanför Stockholm. Om någon kan hjälpa till med detta till ett bra pris eller som känner någon som kan hjälpa till med detta skulle jag vara väldigt tacksam om ni hörde av er.

Stort tack!
 
Hemmakatten
Det finns inga "enkla" konstruktionsritningar. K-ritningar är bland det viktigaste du behöver till ditt hus. Feldimensionerade sådana innebär ett hus som kan säcka, bli snett och i värsta fall rasa ihop. Det behöver räknas på laster, längder, massor, snölaster, dimensionera takbjälkar, tyngder från öppna spisar och bubbelbad. Detta är inget du kan hasta över eller ta lätt på. Konstruktören ritar också lösningar så att du inte får några köldbryggor och rätt isolering och ger lösningar för infästningar av balkonger och annat. K-ritningar kostar pengar på grund av dess komplexitet och kommunen gör alldeles rätt som kräver sådana av dig. en snickare har oftast inte kunskap att dimensionera ett mer komplicerat hus.
 
Tack. Tvekar dock till om ritningarna behöver täcka varenda liten del av konstruktionen då detta är mycket kostsamt (har fått offert på 60 tkr). Dimensionen på takbjälkar fås ju från leverantören, väggarnas ska vara 45-145-45 så det är endast bärande delar och grunden som är mer komplicerade. Snickarna som jag pratat med behöver inte heller särskilt utförande ritningar för att kunna bygga (antar att man utgår från tidigare erfarenhet och överdimensionerar något om man är osäker). Tyckte därför att det kändes surt att behöva betala 60 tkr för något som jag inte kommer ha användning av i någon större utsträckning...
 
"Tyckte därför att det kändes surt att behöva betala 60 tkr för något som jag inte kommer ha användning av i någon större utsträckning..."

Konstruktionsritningarna är något du kommer att ha nytta av under resten av husets livslängd. Går något fel under byggets gång kan alltid snickaren hävda att han följde ritningarna som ej var tillräckligt utförliga, den smällen får du då ta med de diverse merkostnader det kommer att kosta dig att få bygget rätt byggt. I framtiden kanske du vill bygga om eller till och då behöver du ritningarna för att veta vilka väggar som är bärande mm. Det är inte för inte som kravet finns på att det ska finnas konstruktionsritningar vid nybygge.
 
  • Gilla
FreddeTsson
  • Laddar…
visst kan man ganska billigt ordna det som krävs för bygglov... däremot har hemmakatten och bellaF rätt i att du inte kan bygga huset efter så enkla ritningar, det är verkligen inte 60 papp i sjön.

på traguiden.se kanske du hittar det du behöver för bygglov. men i övrigt rekommenderar jag dig att antingen betala 60 tkr eller hitta någon som gör samma jobb billigare...
 
när du fick offerten, står det nåt om hur det kan kosta 60000 kr.. håller med att det låter så sjukt mycket. vad är det som tar sån tid??
 
Tack! Har nu fått en på 30 tkr vilket låter mer rimligt så nu är det bara att köra. Dock dags att skaffa fram VVS- och ventilationsritningar vilket förhoppningsvis går något smidigare och inte border vara lika dyrt? Tips tas tacksamt emot.
 
Mina konstruktionsritningar kostade ca 10000, i de ingår både plan-, vvs, grundritning. Dessa ritningar bygger på egen skiss. Bygger mitt tredje hus just nu med samma konstruktör. PM om du är intresserad av kontaktuppgifter. Alig(googla så får du upp dem) kan hjälpa dig med ventilationsritningar, kostar 2000 ca. Takstolsritningar får du från firman som bygger dem. 60 papp låter vansinnigt dyrt i mina ögon.
 
Får man rita sina egna k-ritningar? Takstolsritningen står takstolsfabrikanten för, grund vet jag av arbetserfarenhet hur den ska göras, i övrigt är alla väggar m.m. utan krusiduller. Jag vet hur jag ska göra, och spännvidder på t.ex. Golvbjälklag slår man ju upp i tabeller, hur svårt kan detta vara? Om det inte är några speciallösningar, och om man följer "så som man alltid har gjort", jag menar att man behöver väl inte uppfinna hjulet gång på gång, en 145-regel i yttervägg håller för mitt hus (och är dessutom väldigt överdimensionerad). Någon som ritat k-ritningarna själv?
 
voodoo skrev:
Får man rita sina egna k-ritningar?
Om man kan se till att konstruktionen uppfyller kraven i BBR och BKR (två böcker på vardera 250 sidor) så kan man göra konstruktionsritningarna själv. Detta brukar dock innebära att man arbetar som konstruktör.
Om man inte klarar av att uppfylla kraven i BKR bör man anlita någon som kan detta.

m.a.o. om du inte är utbildad konstruktör, bör du inte göra konstruktionsritningar!
Undantaget kan vara förråd och carport där ingen bor och sover.
 
Jag har ritat konstruktionsritningarna själv, och låtit en byggnadsingenjör korrekturläsa (Takstolarna kommer jag köpa in). Jag fick en hel del bra tips och svar på frågor och jag kan varmt rekommendera upplägget.
Men jag fick inga nedslag på det jag hade ritat, så jag är benägen att hålla med voodoo. Om det är ett standardhus, man dimensionerar som man brukar göra och låter någon som kan kontrollera så är det inga problem.
Tror inte sjutton att en byggnadsingenjör de facto sitter och hållfastighetsberäknar på varje del i konstruktionen, han/hon kör normalt på standard också.
 
Hej. Var ett tag sedan du gjorde detta inlägg. Men är på gång att bygga mitt första hus och är på jakt efter konstruktionsritningar. Jag har DWG fil till Cad på fasad och planlösning så bör vara enkelt att ta fram konstruktionsritningarna. Tacksam om du kunde dela med dig av kontakt på detta.
Tack på förhand.
 
Hej!

Jag skall precis bygga ut mitt hus en bit, och har allt klart utom konstruktionsritningar, är det någon som har nåt tips på en bra konstruktör som kan ta fram konstruktionsritningar?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.