fredstu skrev:
Varför inte vinden om du har en.. ???
Vi har inte ingen isolerad vind. Min tanke är att ha en multimediaserver på en annan plats än arbetsrummet och vardagsrummet (så att det blir tyst där man vistas).
 
Någonstans du kan bullerisolera och ordna extra ventillation till.

Tele via patchpanel är enkelt. Bara att antingen parrallelkoppla stiften 4 med stift 4 på så många uttag som du vill ha och sen göra det samma med stift 5.

alternativt så tar du 3:an till 4:an på nästa och 5:an till 6:an så får du seriekopplat.

Jag skulle idag dra cat 6 men antingen dra dubbla 16mm rör eller ett 20 mm till varje dosa. detta för att det ska finnas gott om plats för mer kabel. Detta fixar tele plus data. För att fixa tv:n. Sätt en dosa till brevid den föregående och dra rör till samma panel. Sen drar ma bara fram tv dit man vill. Betydligt billigare än lexcom
 
Håller med om att LexCom Home ger lite för mycket pengar.

Så här är resonerade jag när det var på tal 1999/2000.

# Kablaget är dyrt och betydligt svårare att kontaktera och dra än vanligt CAT-5e. Cat-5e går ypperligt i gigabit och kortare sträckor (<50m) är det tänkt att det skall få finnas med i 10Gbit standarden när den dyker upp. Vilket lär räcka ett tag. Dessutom är det i vanliga villor inte helt självklart med ett jordat nätverk.

(Se dock till att koppla alla 4 paren. Gigabit nätverken kräver alla 4 paren)

# Telefoni kör man genom DECT, som så påpassligt thomas.schylz påpekade. Nu står IP telefonin och lurar runt hörnet och då är POTS verkligen helt onödigt, IMHO. Kan bara operatörerna börja skapa lite mervärde med ip-telefonin så börjar jag direkt.

Vill man göra detta med vanliga telefoner, så kräver det och andra sidan inget mer än lite extra egna kabalge till det vanliga nätverket, så för den skull behöver man inte LexCom Home.

(Och med trådbundna IP telefoner är PoE helt klart vettigt, likaså för Accesspunkter, ljudburkar med strömmat ljud etc.)

# TV visste jag ganska säkert var jag ville ha någonstans, så att dra 3 specifika uttag för det blev det. Likaså komponent-uttag till sovrummets biomörker, samt hela uppsättningen till projektorn. Det hade i vilket fall som helst inte gått med LexCom Home.

LexCom Homes AV moduler som gör att du kan skicka video (DVD, VHS, Sattelit etc.) gör det som komposit och med Monoljud vilket ordentligt diskvalifiserar det. Att man inte bemödade sig med att lägga in en Nicam enkoder är obegripligt. Snikvarianten med A2 stereo hade ju också fungerat eftersom alla Svenska mottagaren ändå stödjer det.

Med aktiva omvandlare kan man idag t.o.m köra DVI med stereoljud över vanligt Cat-5e.

# Det positiva med det hela är att det fungerar out-of-the-box med alla grundläggande vanliga prylar inklusive fjärrstyrningen. Du kan dessutom få det monterat direkt utan egna kunskaper. Detta är naturligtvis en mycket positiv egenskap för de som inte kan eller vill mecka själva.

Jag ser LexCom Home systemet som något som skulle kommit för kanske 15-20 år sedan. Då hade det varit revolutionerande, nu är det bara dyrt och med tveksamt mervärde.
 
LexCom Homes AV moduler som gör att du kan skicka video (DVD, VHS, Sattelit etc.) gör det som komposit och med Monoljud vilket ordentligt diskvalifiserar det. Att man inte bemödade sig med att lägga in en Nicam enkoder är obegripligt. Snikvarianten med A2 stereo hade ju också fungerat eftersom alla Svenska mottagaren ändå stödjer det.
Pratade med någon lexcom kille på Elfackmässan och där visade han en variant av AV modulen som faktiskt hade stereoljud.Han sa att den finns att köpa redan nu.

I mitt hus så har jag förberett genom att dra dubbla 16 rör till strategiskt utplacerade dosor (ca 2 per rum).Jag har sedan dragit samman alla dessa rör i en klädkammare där jag satt upp en kopplings central där jag kopplat in TV via vanlig koax och telefonen med vanlig teletråd. Detta får duga tills jag hittar något som funkar och inte kostar skjortan.Jag började projektera för Lexcom men tyckte som många andra här att det var för dyrt i förhållande till prestanda (och hur ofta "patchar" man om TV bilden till ett annat rum om jag får fråga????)

Kalsipper
 
thomas.schulz skrev:
Tyvärr är den här typen av lösningar väldigt dyra, Elko har en billigare lösning än Lexcom men inte lika avancerad men beroende på vad du är ute efter kan det vara värt att ta en titt på deras prylar.
Handlar det bara om att hantera IP-trafik, Tele och TV är det mycket pengar, man kan ju lösa det på billigare sätt.
Det som jag tycker är lite märkligt är att alla vill dra in Tele i bilden, för 15-20 år sedan hade jag förstått det men idag nå det finns så många tillverkare av DECT telefoner där man kan ha flera lurar till en bas...

Det som slår mig när jag läser alla inlägg är om de som svarar vekligen har koll på vad dom pratar om "streama", hallå vem sätter upp en streming server i hemmet för att distribuera TV i det egna hushållet....mycket jobb för dålig bildkvalité, det skulle möjligen vara befogat om man hade filmer liggande på en filserver men inget för "vanlig" TV

Någon nämnde PoE = ström över nätverket, vilken typ av utrustning tjänar du på att köra via PoE, jo utrustning som ska placeras utomhus, våldigt få konsumentprodukter stödjer PoE men det är klart att man ska ansluta alla 4 fyra kabelparen i utaget, har man bara ett RJ45 uttag i ett rum kan man ju bara sätta en splitter i var ända av kabeln så att man får 2 uttag, IP-trafik utnyttjar bara 2 kabelpar.

Någon hade åsikter om Lexcom´s switchar och jag kan bara hålla med, rene rame skiten, tror ingen leverantör på den "vanliga" nätverks marknaden har så dåliga grejer=dåligprestanda till höga priser.

Knytpunkt - Det låter kanske dumt men placera det i tvättstugan om du torkar tvätt där, utrustningen står ju igång hela tiden och är då varm, det blir ingen kondens i grjerna så dom tar ingen skada och samtidigt alstrar dom värme vilket gör att tvätten torkar snabbare.
OK, jag ger mig, "streaming" är nog lite överkurs!
Möjligtvis om man kunde "streama" bild & ljud live direkt från tex ett DVB-T kort i en PC.
Nästan lika mycket överkurs tycker jag dock att Lexcom verkar vara, vad är finessen egentligen?
Att du kan patcha ut bild och ljud till olika uttag + ta med IR? Vad är nyttan?
 
Som sagt, det blir inget Lexcom för oss utan ett enkelt nätverk med Cat5e kabel.
Dessutom vanlig antennkabel från vinden (vi kör Boxer rakt av).
Jag funderar som sagt på att stoppa i ett DVB-T kort i hemmaserver'n, främst som video, men kanske också för "live stream" om det funkar. Jag kör Linux och det verkar finnas en del sådana här projekt redan (erfarenheter mottages tacksamt).

I övrigt verkar ju TV via bredbandet vara på framfart, någon som testat?
Vi har möjlighet/kommer att ansluta huset till det lokala stadsnätet via fiber ;D
 
MG68 skrev:
Som sagt, det blir inget Lexcom för oss utan ett enkelt nätverk med Cat5e kabel.  
Dessutom vanlig antennkabel från vinden (vi kör Boxer rakt av).
Jag funderar som sagt på att stoppa i ett DVB-T kort i hemmaserver'n, främst som video, men kanske också för "live stream" om det funkar. Jag kör Linux och det verkar finnas en del sådana här projekt redan (erfarenheter mottages tacksamt).

I övrigt verkar ju TV via bredbandet vara på framfart, någon som testat?
Vi har möjlighet/kommer att ansluta huset till det lokala stadsnätet via fiber  ;D

Hur gör ni med telefonen?
Hur många TV-uttag har ni förberett för?
 
Har inte riktigt bestämt med telefon.
Jag tror vi kör på dubbla RJ45 med tele i det ena och data i det andra.
Det är dock frestande att skippa tele och köra data i båda (utom det första jacket). Vi kommer att flytta teleabb. till att börja med men funkar det bra via IP så småningom så är det byebye Telia (IP-tele + mobil ska väl räcka!)

TV uttag kör vi till i princip alla rum även kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.