Förutsättningar är dessa.
Välisolerat 1½ plan hus på ca 95 kvm med vattenburen elementvärme + ouppvärmd källare, en utbyggnad på 30 kvm med vattenburen golvvärme.
Eldas idag med ved i en jättepanna som tar 1,2m längder med 2 kubiks ack och som har en stor skorsten på utsidan av huset för denna. Tegelskorsten finns i huset men är otät. De installerade av någon anledning en llvp för ca 5 år sen som används som AC på sommaren då den sitter felplacerad och huset är nog inte optimerad för luftvärme, nyligen installerade far en vvb i källaren så han slipper elda på sommaren för varmvatten.

Han orkar inte hålla på med veden länge till då han har diverse åkommor och det skulle kännas tryggare med någon mindre farlig aktivitet än motorsågande, speciellt eftersom han har diabetes.

Pellets, det tycker jag blir för dyrt för då måste han ha en ny pelletspanna + förråd + slamma skorsten alt insattsrör.
Fördel - Bättre ventilation än vad de har idag, nackdel -arbetsmoment
Vad tror ni detta skulle hamna på för pris?'

Bergvärme Sen installera en braskamin i vardagsrummet där skorsten är.
Fördel - underhållsfritt + bättre ventilation + frikyla, nackdel - dyrast, osäkert om elpriset
Min syster installerade bergvärme till deras hus för 108k med frikyla, låter prisvärt ändå.

Jordvärme De äger ett gärde i anslutning till huset som jag antar skulle passa. + Kamin i vardagsrum
Fördel - underhållsfritt, frikyla? Nackdel - osäkerhet om elpris + ja vilka finns?
Priser på detta har jag ingen aning om

Luft Vatten värmepump Kanske kan kopplas till vvb de köpte? Installerar man acktank till detta eller hur fungerar det? + Kamin i vardagsrum
Fördel - Enkel åtgärd, förhållandevis billigt. Nackdel - Kan inte få frikyla, osäkerhet om elpris


Jag har tjatat om att vi ska gå iväg till energirådgivare och de börjar mjukna så det blir det nog snart, men tänkte att jag kunde bolla lite här innan. Pumpa mig med kunskap nu! :)
 
Behålla vedpannan i alla fall (Framtida alt...

jordvärme blir nog bäst om man inte orkar med veden (Bästa vp alt)
+kaminen förståss när abstinensen blir för svår...;)

Mvh
 
H
Går det inte med en 50 kW pelletsbrännare i jättepanan.
 
Pannan är från 83 och det borde inte bli så effektivt med sån stor panna till en pelletsbrännare, 1,20 x ca 0,8m cylinderformad inuti? Sen pelletsbrännare och acktank rimmar välla illa? Acktanken ligger ovanför veddelen och kan således inte kopplas ur.
 
Bara accen är väl isolerad och den finns redan är ok....(Men ingen besparing i sig)

Mvh
 
Det borde bli jätteeffektiv med pellets i sådan stor panna! Däremot kommer rökgaserna bli väldigt svala, och du kan få kondensproblem. Men du kan å andra sidan köra pelletsbrännaren på hög effekt, lång tid när du har stor panna och ack.

Det billigaste är pelletsbrännare i befintlig panna, sen så får du kolla om de orkar med pelletshanteringen och sotning/askning. Det är ju ett jobb som skall göras.
 
ta reda på om du har rätt radiatorer för att köra värmepump, sen kan du kolla på vilket värmesystem du ska ha.

jordvärme är billigare att instalera än bergvärme, så givetvis tar man det (om man nu inte ska ha frikyla, för då måste man ha bergvärme)

kostnadsmässigt så är det ungefär samma pris som en ny "riktig" peletsanläggning, bera det att jordvärmen är mer underhålsfri & billigare i drift.

givet vis kommer elpriset att gå upp, men det gör de andra bränslena i samma takt & jorvärmen andvänder ju bara 1Kw för att tillverka 3kW så det blir inte så kännsligt för en höjning.

men det är viktigt att du har rätt radiatorer för att anläggningen ska funka bra & vara billig i drift!
 
Vet inte hur du menar med att det är rätt radiatorer? Idag kör de vad jag vet låg temp, ca 35 grader ut på de.
Pellets vettetusan då det är jobb med det, och som min far missköter sin kropp så lär han inte ha för mycket ork kvar till krävande aktiviteter. Men jag ska säga det till de att det kan funka med pellets i en sån panna.
 
Ingen som har koll på ungefärliga priser, ja så man får nåt hum.
 
Bezt skrev:
Vet inte hur du menar med att det är rätt radiatorer? Idag kör de vad jag vet låg temp, ca 35 grader ut på de.
Pellets vettetusan då det är jobb med det, och som min far missköter sin kropp så lär han inte ha för mycket ork kvar till krävande aktiviteter. Men jag ska säga det till de att det kan funka med pellets i en sån panna.
Om radiatorvatten ut är 35 grader så är det väl stora generösa radiatorer och kommer att fungera med jordvärme.

Satsa inte på pellets. Ingen vet om det kommer att funka med den gamla pannan + pellets. Dyr installation med ny panna och allt runt omkring, kan bli dyrt i drift, mycket teknik som man ska ta hand om om det inte fungerar tillfredställande.
Tro mej att det är lättare att gå från el- eller oljeuppvärmning över till pellets än från vedeldning. Allt blir bara dyrare och krångligare när man byter från ved till annat :). Byter man från dyrare bränsle till pellets så tål man mer utan nervsammanbrott eftersom man är nöjd med prisskillnaden :).

Skulle själv välja jordvärme + och kanske en kamin för att vara på den säkra sidan ifall det blir haveri i moderniteter :).
Ni kan hjälpas åt att hugga några av dom 1,2m stockar till kaffeved som passar till kaminen :).

Behövs kylan så får man fixa det på annat sätt fex med en portabel kylmaskin.

Prata med rådgivaren först (utan pappa) så du har koll på att rådgivaren inte svävar ut i det blå :).
...så det inte slutar med en vindsnurra på tomten.....
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.