Hej!

Nu har husprojektet i Thailand satt igång. Det är ett spännande projekt som redan från början gett mig huvudbry. Bara att fastställa tomtgränserna var ett äventyr. :)
Hur som helst står muren runt tomten uppe. Redan under byggfasen av den såg jag att metoderna skiljer sig rejält från svenska förhållanden, men man får väl acceptera att allt inte är som i Sverige. ;)

Det jag undrar nu är om det finns någon som har erfarenhet eller kunskap om markarbeten i Thailand?
Undrar främst över:

1 Användningen av markduk/fiberduk i Thailand. Efter att ha frågat runt halva landet har jag bara hittat geotextil av polypropylen. Den tillverkas av ett företag som är i markstensbranschen och rekommenderar att man använder det under sina markstenar. Om jag inte har helt fel är väl polypropylen plast. Någon som känner till denna typ av material? Sedan undrar jag hur markduk/fiberduk fungerar ihop med dessa förb*nnade myror/termiter som finns överallt. Äter dom upp duken? Är det värt att frakta över duk från Sverige eller blir det bara en mumsbit åt termiterna.

2. Undrar även om det överhuvudtaget går att få tag på dräneringsmaterial? Praxis verkar vara att använda sig av diken eller liknande. Någon som känner till någon tillverkare eller återförsäljare som säljer dräneringsmaterial i TL?
 
Vet ej till 100% vad min duk som ligger under huset är tillverkad av men tror du inte att en duk som består av organiskt material (trä/papper) försvinner fortare ?Glasfibermatta kanske är optimalt.

Tomter som jag sett i Thailand brukar ha en betongkonstrukton,typ vägtrummor runt/framför tomterna .Det kan ju rengna rätt kraftigt:D
 
F
Dom gjutningar av husplattor jag sett i Thailand har inte haft duk. Däremot så har dom passat på att städa undan all form av skit från bygget strax innan gjutning och helt enkelt dumpat det under plattan (tex alla brädstumpar från formningsbygget). Kan alltså vara bra att vara närvarande vid gjutning och styra upp det lite.
 
zaxter skrev:
2. Undrar även om det överhuvudtaget går att få tag på dräneringsmaterial? Praxis verkar vara att använda sig av diken eller liknande. Någon som känner till någon tillverkare eller återförsäljare som säljer dräneringsmaterial i TL?
Vet du vilken dräneringsmaterial kan ta emot och dränera undan en massa vatten som kommer på rätt så kort tid?
Svensk dränstandard och stuprör skulle jag aldrig lita på :). ....gör som alla andra så blir det nog bra
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.