Hitta ingen bra kategori att fråga på, så jag slänger in frågan på Övrigt.

Jag försöker hitta hörnpinnarna på min nyköpta tomt men hittar bara 3 av 4.
Jag har korsmät tomten och tror mig hittat var den fjärde pinnen bör vara.
Men platsen är på grannens gräsmatta, (han har fyllt upp sin tomt där),
frågan är om jag kan påvisa att pinnen finns där innan jag gräver upp hans gräsmatta.
Min tanke var en stark magnet (50kg lyftkraft), skulle kunna visa vart under jorden den finns.

Är tomtpinnarna magnetiska?
 
Om du vill hitta den så bör ju en gränsanvisning från lantmäteriet vara en bra ide som grammen får bekosta för det är förbjudet att förstöra gränsmarkeringar.
 
Jo, det finns rätt sätt att göra det på.
Nu är han inte den som fyllt upp utan han är också ganska ny ägare.
Då jag inte är intresserad av hans gräsmatta utan bara hur nära jag kan bygga, så vill jag prova den snälla vägen först. Så kan vi tillsammans göra den synlig så vore det bäst.
 
Tomtpinnarna står väl i fundament av stål ?
Det bästa är kanske att begära en tydlig karta från lantmäteriet och försöka mäta sig (ifrån gamla byggnader, större stenar/berg osv) fram, och sedan använda metalldetektor/magnet ?

/K
 
Se till att få en karta från lantmäteriet som visar var de ska sitta...

Det finns inte nödvändigtvis en pinne i varje hörn. men har du kartan med måttangivelser kan man ganska lätt mäta in var pinnen bör sitta om det finns nån.

Sen är det väl bara att komma överens med grannen var "gränsen" ska gå.

Dock är en visning av existerande gränsmarkering inte så dyrt vill jag minnas.

/ATW
 
Jag provar med en kraftig magnet, känns som det är värt ett försök.
Annars får jag ringa lantmäteriet.
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Tomtpinnarna står väl i fundament av stål ?
nejdå...
Jag har ett exempel att visa dig om du vill, där samtliga hörn endast är nedtryckta rör. Och så dåligt och lite nedspettade att dom står och vickar och rör sig. Skulle vara den lättaste sak i världen att med en hand dra upp tomtrören. Dom kommer säkert försvinna om några år när barnen i området drar upp dom och börjar leka med rören.

Utsättaren suckade djupt. Han gick och tog kordinaterna på en hel hög med rör och lät programmet medelvärdesbilda mätningarna för att åtminståne ha en statiskt någorlunda korrekt utstakning.

sveden, har du tillgång till tomtkarta, med alla avstånd och sånt utsatta? Kanske även avstånd till granntomtens olika rör? Då borde det väl inte vara så svårt att mäta sig fram ganska exakt var det försvunna röret ska ligga...
 
jo, visst har jag karta över min och grannens tomt med mått och allt.
Så jag har en hyfsad bild av vart pinnen bör vara (mät från de 3 punkter som är kända). Min tanke var att även mäta avståndet mot hans pinnar, men marken är höjd på den sidan också samt hans hus står i vägen för att mäta diagonalen.

Jag får prova med magneten bara inte pinnen sitter för djupt. Borde med mina mätningar ha en exakthet på 1x1m. Vill ju att det ska stämma vid utstakningen av huset.
 
Mikael_L
sveden skrev:
Jag får prova med magneten bara inte pinnen sitter för djupt. Borde med mina mätningar ha en exakthet på 1x1m. Vill ju att det ska stämma vid utstakningen av huset.
Kan du inte helt enkelt överlämna problemet till h*n som ska staka ut?
Den personen har ju all utrustning som LM har, och förhoppningsvis en känd fixpunkt i området eller åtminståne möjlighet att mäta på ett flertal tomtpinnar för att försäkra sig om att det blir rätt.

Fundera också på att lägga huset en eller två dm längre ifrån tomtgränsen, ifall du nu tänkt lägga dig exakt så nära det går. Då får man ju lite "vingelmån" vilket kan vara skönt ifall det skiter sig lite. Ligger du en enda cm för nära är ju risken att det kan starta en överklagande-cirkus som nästan aldrig blir klar. Ligger du lite inom marginalen så finns det ingen chans i världen att överklaganden vinner gehör hos länsstyrelsen eller får prövningtillstånd högre upp.
 
Magnet lär inte hjälpa, däremot en metalldetektor. Om du har tur kan en vanlig enkel kompass räcka också, för den kan reagera på metallen i järnröret.
Sedan är det inte alltid som alla rör har markerats, kanske har lantmäteriet avstått från att markera ett av dina hörn eftersom det inte gick just då (det kan ha stått en byggbarack, container eller vad som helst i vägen). Men du kan höra med lantmäteriet om gränsmarkeringen är gjord och isåfall vad det är för typ av markering (det förekommer inte bara gränsrör, utan ibland är det murhörn, staketstolpar, hål i berg etc. som tjänar som gränsmärke).

Annars är det ofta ingen större kostnad att beställa en gränsvisning av lantmäteriet - iallafall billigare än att riskera att bygga på fel ställe med allt det kan medföra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.