A
Tillbaka till vårt lägenhetsbekymmer... Som sagt, vi har sett på en lägenhet i ett hyreshus byggt -72, lägenheten ligger på andra våningen, lättbetong i ytterväggarna (vet ej vad för sort, det vi lyckts sprätta loss var tvättsvampsliknande och ganska ljusgrått). Ventilationen ska vara bra.

Vi ska imorgon fortsätta att försöka få fram mer information om material. Ingen radonmätning är gjord och då inte heller gammamätning. Anta att det skulle vara blå lättbetong endast i ytterväggar hur orolig bör man vara för gammastrålning?

Vi vet att detta är beroende på var lättebtongen är tillverkad osv. Men har någon erfarenhet av hus som är byggda med endast ytterväggar i lättbetong och där man fått något mätvärde på gamma.

Ytters tacksamma för svar.
 
Det brukar gå att hyra gammamätare från maskinuthyrare (t ex Hyreshuset). Kanske läge att hyra en gammamätare över en dag och åka på omvisning om ni är oroliga?

Det finns omräkningsskalor där ni dessutom kan få en grov uppskattning av hur mycket radon det bör finnas i luften för det gammavärde ni mätt upp.
 
Såg din andra tråd också...
Tycker rent spontant att du verkar oroa dig lite i överkant!
Det är inte någon bra metod att mha färgen på betongen försöka avgöra hur stor radonbelastningen i en lägenhet är. Det går inte att säga och på din beskrivning i den andra tråden så låter det som blå lättbetong, men längre än så kommer man inte utan mätning. Det är så många faktorer som spelar in för den slutgiltiga årsmedelbelastningen, tex hur tjock väggen är, vilket fabrikat, ventilationen, boendenyttjande etc.

Har du kollat om din kommun har gammamätare för utlåning/uthyrning?

Om ni tycker lägenheten är trevlig i övrigt osv. så tycker jag att oron över radon/gammastrålning är överdriven. Det rör sig ju om en hyreslägenhet så ni löper ju ingen ekonomisk risk och skulle en mätning ge vid handen att värdena är över gränsvärdet så får ni väl ställa krav på hyresvärden att åtgärda detta! (Annars kan ni ju flytta i värsta fall).
 
A
Ja, jag är orolig just för att jag har barn och för att jag har ett val att avstå. Vi har inte fått tag i en gammamätare. Att flytta fyra trappor upp för att sedan kanske flytta igen p.g.a. eventuell gammastrålning känns en smula jobbigt eftersom det inte är jättelätt att få en lägenhet. Varför vi nu väljer att se på andra lägenheter är för att vi är trångbodda, annars hade vi mer än gärna bott kvar här.

Jag tänkte mer om någon har erfarenhet om värderna kan vara speciellt höga med tanke på hur "lite" av denna betong det verkar vara. Alltså, att inte alla väggar är av lättbetongen.

Nåja. Det är ju iofs bara att avstå från flytten. Det går inte att komma ifrån att det känns en smula olustigt.
 
Mitt tips om ni är intresserade av lägenheten att ni tar reda på fakta. Kanske oroar ni er helt i onödan eftersom gammavärdena är riktigt låga? Skulle värdena vara lite högre får ni väl ta er en funderare.

Maskinuthyrare (eller möjligen kommun) har gammamätare.
 
Mmm, men som jag skrev så går det inte att ge ett vettigt svar! Det beror på så många okända faktorer att gissningar är menigslösa. Vill du ha reda på hur mycket joniserande strålning som finns i lägenheten så måste du mäta. Mätning sker
med gammamätare av något slag, exempelvis Geiger-Muller mätare eller Scintillatiosmätare.
Om inte kommunen har så återstår att antingen ta in en konsult eller att köpa/hyra en egen mätare. Vill du sen ha reda på även Radonnivåerna så måste det göras mätning av dessa också med lämpligt instrument.

Jag har erfaren från rätt många bostäder men som jag skrev ovan, så går det inte att gissa utan att mäta sig fram.
Fråga två att ställa sig är också hur man ska värdera de resultat man får..., speciellt vad anbelangar gammavärden så finns det ju inget lätt sätt att säga vad som är acceptabelt. Det är därför som jag tycker att det kanske är mindre relevant att fokusera allför mycket på detta. Ingen kan säga vad som är medicinskt ofarligt...(många kan ha åsikter i ämnet, men det är en annan sak :)

När jag skrev att du nog inte skulle oroa dig så mycket så var avsikten givetvis inte att nedvärdera din oro - utan att försöka ge den bild som jag har av detta ur ett mera vetenskapligt perspektiv och med de erfarenher som jag har på området.
Ber om ursäkt om du uppfatade mitt svar som raljant!



L-W skrev:
Ja, jag är orolig just för att jag har barn och för att jag har ett val att avstå. Vi har inte fått tag i en gammamätare. Att flytta fyra trappor upp för att sedan kanske flytta igen p.g.a. eventuell gammastrålning känns en smula jobbigt eftersom det inte är jättelätt att få en lägenhet. Varför vi nu väljer att se på andra lägenheter är för att vi är trångbodda, annars hade vi mer än gärna bott kvar här.

Jag tänkte mer om någon har erfarenhet om värderna kan vara speciellt höga med tanke på hur "lite" av denna betong det verkar vara. Alltså, att inte alla väggar är av lättbetongen.

Nåja. Det är ju iofs bara att avstå från flytten. Det går inte att komma ifrån att det känns en smula olustigt.
 
A
Hej igen!

Du behöver inte be om ursäkt, tog mej inte illa vid. Vi har verkligen försökt ta reda på ALLT om detta hyreshus. Varit i kontakt med fastighetsbolag, fastighetsförvaltare, miljökontoret, byggnadskontoret. Noll i resultat. Det byggnadskontoret kunde hjälpa oss med var att vi fick en kopia på då byggnadslovet var utfärdat, där stod byggnadsmaterial. Tyvärr blev vi inte klokare av detta. Det stod att det var lättbetong i delar av källaren, ytterväggar och mellanväggar i lägenheten, men det framgick inte vad för lättbetong. Företaget som tillverkat detta hus fanns inte kvar. På detta ramlade vi över vår fastighetsförvaltare som är Herr Kaxighet själv. Det bet inte på oss kan jag lova... troligtvis bor vi kvar ett tag. Idag tog jag dessutom kontakt med en privat hyresvärd som inte hade en stor lägenhet till vår familj, men som ev. kunde erbjuda sej att slå ihop två till en för oss (!) då tillfälle gavs.

Humulus skrev:
Mmm, men som jag skrev så går det inte att ge ett vettigt svar! Det beror på så många okända faktorer att gissningar är menigslösa. Vill du ha reda på hur mycket joniserande strålning som finns i lägenheten så måste du mäta. Mätning sker
med gammamätare av något slag, exempelvis Geiger-Muller mätare eller Scintillatiosmätare.
Om inte kommunen har så återstår att antingen ta in en konsult eller att köpa/hyra en egen mätare. Vill du sen ha reda på även Radonnivåerna så måste det göras mätning av dessa också med lämpligt instrument.

Jag har erfaren från rätt många bostäder men som jag skrev ovan, så går det inte att gissa utan att mäta sig fram.
Fråga två att ställa sig är också hur man ska värdera de resultat man får..., speciellt vad anbelangar gammavärden så finns det ju inget lätt sätt att säga vad som är acceptabelt. Det är därför som jag tycker att det kanske är mindre relevant att fokusera allför mycket på detta. Ingen kan säga vad som är medicinskt ofarligt...(många kan ha åsikter i ämnet, men det är en annan sak :)

När jag skrev att du nog inte skulle oroa dig så mycket så var avsikten givetvis inte att nedvärdera din oro - utan att försöka ge den bild som jag har av detta ur ett mera vetenskapligt perspektiv och med de erfarenher som jag har på området.
Ber om ursäkt om du uppfatade mitt svar som raljant!
 
Jag tror att du gör rätt i att avstå om du känner oro för barn. Jag hoppade själv av ett hus av samma orsak. Det spelar ingen roll hur mycket folk försöker betrygga en om att det är ofarligt, hjärnspöket blir man inte av med. Jag pratade själv med en drös experter, bla mannen som drog igång undersökningen på SSI angående koppling mellan barnleukemi och blåbetonghus. Det hittade som bekand ingen koppling och han med flera menade att det finns inget att oroa sig för. Som förälder vet jag dock precis vad jag hade tänkt om det hade hänt grabben något och jag hade inte förlåtit mig själv.

Det handlar mer om psykologi än vetenskap det här...
 
A
Ja, visst är det psykologi över det hela. Samtidigt vet vi ju inte om vi sitter på enorma mängder markradon där vi nu bor, men det är just det att man har ett val, och att valet innebär att man väljer något som kan vara skadligt för ens barn.

Vi är fruktansvärt irriterade över det bemötande vi fick från fastighetsförvaltaren. Vilket gör att jag på pin kiv är lite småsugen på att låta honom göra en mätning där vi nu bor... Omoget? Ja, men det står jag för då han betedde sej som en idiot.

bonkeman skrev:
Jag tror att du gör rätt i att avstå om du känner oro för barn. Jag hoppade själv av ett hus av samma orsak. Det spelar ingen roll hur mycket folk försöker betrygga en om att det är ofarligt, hjärnspöket blir man inte av med. Jag pratade själv med en drös experter, bla mannen som drog igång undersökningen på SSI angående koppling mellan barnleukemi och blåbetonghus. Det hittade som bekand ingen koppling och han med flera menade att det finns inget att oroa sig för. Som förälder vet jag dock precis vad jag hade tänkt om det hade hänt grabben något och jag hade inte förlåtit mig själv.

Det handlar mer om psykologi än vetenskap det här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.