Jag mötte igår en byggentreprenör som förevisade det hus han just nu bygger. Jag blev mycket imponerad över bygget - bl a den ursnygga murningen - dock kändes huset 'fel' i proportioner, planlösning och - tja - i helheten. Frågade litet försiktigt vem arkitekten var ... och fick till svar att byggherren ritat huset själv.

Jag blev än mer övertygad om att en arkitekt - med mångårig utbildning i byggnation och estetik - är en på sikt mer än god investering.
 
Men jag antar att den byggherre du skriver om var väldigt nöjd med sitt verk. Annars hade han inte förverkligat sina planer, eller hur? Sedan att inte du gillade husets proportioner är en annan femma. Därmed betyder det inte heller att alla icke-arkitekter inte skulle besitta känsla för form och proportioner, bara för att någon inte lyckats helt, återigen enligt din egen utsago.

Jag skulle tippa på att alla byggnadsverk i Stockholms centrum är arkitektritade, inklusive Kulturhuset och Sergels torg. Blir stockholmare lyckliga av dessa postsovjetiska skapelser i blåbetong? Icke!
 
Vår erfarenhet är att en bra arkitekt kan hjälpa till med att översätta en idé man har till ritning, ofta också att komma på idéer, lösa problem med planlösningar etc, för att inte tala om den svåra konsten att få till fönsterplacering/form/proportioner, trappor etc. I vårt fall kostade arkitekten och konstruktören ungefär lika mycket.

Man ska nog bestämma sig innan man anlitar arkitekt vad man är ute efter. I vissa fall kanske det bästa är en vettig, erfaren "allroundarkitekt" (som i vårt fall när vi visste ungefär hur vi ville att huset skulle se ut) i andra fall köper man kanske ett visst koncept eller ett visst formspråk (titta t ex på Ross-husen). Ja, det här blev långt men kort sagt skulle jag inte ha velat varit utan arkitekten.

Mvh/stenhus05
 
vår arkitekt tittade på vårt förslag i 3 minuter innan han slängde den skissen...
sen drog han några streck på ett papper och då kände vi att han skulle få jobbet! han vände på det mesta och allt blev bättre! 5 meter i takhöjd, öppen planlösning och 3 sovrum var våra grundkrav och det utgick han ifrån och tog även hänsyn till husets läge på tomten, var solen går upp resp. ner och även insyn, nu och när granntomterna bebyggs.
en sån här affär gör man inte många gånger och då ska man inte snåla in i början. Han har ritat vårt hus så att materialet inte får så mycket spill. alla väggar är i 120cm moduler så att gipsen inte behöver kapas. taket är uträknat så inga pannor behöver delas.
det man ska se upp med är arkitekter som bygger monument över sig själva med lösningar som är omständiga och dyra.
 
isolde skrev:
Vi har gjort en förfrågan om kostnad för husritningar inkl. hållfasthetsberäkningar hos en arkitekt. Dessvärre hade han fullt upp, men sa att det skulle kosta mellan 60 och 100 tusen kronor. Är det rimligt?
Idén var att utgå från en befintlig ritning och förminska det aktuella huset från ca 350kvm till 250kvm.
Hej. Har ni löst detta, eller kanske ni fått privatmeddelande från någon gällande detta?
Jag satt i samma sits tidigare och ville inte betla överpris för mina ritningar och kom då i kontakt med en person via denna sida som nu har grejat till fasadritningar, planlösningsskiss, snittritning på konstruktion, VVS ritning samt lite hållfasthetsberäkningar och säkert något mer jag glömt. Det kostade iallafall inte såna summor som ni nämner.

Sen pratade jag även med en snubbe via telen som jag kollade med om han ville vara KA, då sa han att även han gjorde detta ritande om man ville. Dock vågar jag inte uttala mej om vad för resultat som kommer från han. Priset var runt det pris jag fått av första personen.

Om du är intresserad av att komma i kontakt med "min" ritningsgubbe kan du skicka mej ett privatmeddelande så skickar jag hans mailadress till er så får vi se.
 
"det man ska se upp med är arkitekter som bygger monument över sig själva med lösningar som är omständiga och dyra"

... och om man vill ha en person med arkitektkompetens så ska man leta efter någon som är arkitekt SAR eller Arkitekt MSA. Arkitekt kan vem som helst kalla sig, men bara de som gått utbildningen eller som lärt sig via erfarenhet (numera mindre vanligt) kan av arkitektförbundet bli ratifierade. Då blir man först arkitekt MSA, sedan när man fått mer erfarenhet, arkitekt SAR.
En konstruktör är oftast en bygg, eller väg och vatteningenjör. Han har stor kunskap om hur ett hus ska konstrueras. Men oftast inte om det andra ....
MVH Fiddeli
 
Jag skulle tippa på att alla byggnadsverk i Stockholms centrum är arkitektritade, inklusive Kulturhuset och Sergels torg.  Blir stockholmare lyckliga av dessa postsovjetiska skapelser i blåbetong? Icke!
Oops! Låt oss hoppas att ingen god-smak-wannabee läste detta. då skulle du bli portad från framtida  konstfacksfester.  ;)
Vet inte hur många gånger jag hört från dessa att Sergels Torg egentligen är missförstått och dessutom mycket vackert. Liknelser med Venedig! (av alla ställen) bla bla...
Är det någon som vet om Sergels Torg var ett privat eller kolchosinitiativ förresten.

mvh
David (Som sitter och ruttnar på ett hotellrum i Sopot mellan inköpsrundorna)
 
Det var väl ett "kolchosinitiativ", då :-/. Om jag inte missminner mig hade SBK diskuterat fonden för Sveavägen i årtionden, troligen ända från sekelskiftet. Tror att det även fanns idéer att öppna upp i förlänga Sveavägen ända ner till Gustav Adolfs torg (heter det väl?, är göteborgare)
/Pure (som inte är nån större beundrare av torget)

Ps Var ligger Sopot?
 
Mellan Gdansk och Gdynia. Egentligen den trevligaste staden i omgivningen. En liten badort.

mvh
David
 
styrman1 skrev:
Han har ritat vårt hus så att materialet inte får så mycket spill. alla väggar är i 120cm moduler så att gipsen inte behöver kapas. taket är uträknat så inga pannor behöver delas.
Intressant. Har själv funderat varför få hus verkar görs på det sättet. Lite svar har jag fått av vissa hantverkare att det aldrig blir bra i verkligheten, utan man lätt hamnar i det läget att man istället får lägga till en liten-liten remsa gips, bräda, klinker etc.

Så har det gått bra i verkligheten. För det borde rimligen gjöra det hela enklare och billigare. Eller ???

 
Som jag ser det så finns det tre aspekter av detta:
1. Hur du vill att dit hus ska se ut och fungera
2. Hur hus ska vara för att bli vackra och funktionsdugliga i sammanhängande detaljer.
3. Hur det ska konstrueras för att hålla, bli sunt, byggbart och uppfylla normerna.

Vill man optimera allt detta behöver man en bra arkitekt, en bra ingenjör, själv vara säker, öppen, påläst och drivande samt få alla att samarbeta!
Det blir bäst om man kan ta fram design, konstruktionslösningar och få in egna önskemål i samma process. Kan man ta med byggentreprenören också i diskussionerna så kan det bli kanon, både snyggt, snabbyggt och som du vill ha det.
Att lämna ett papper till arkitekten som lämnar ett papper till ingenjören som lämnar ritningar till byggaren blir bara skit. Och så funkar det alltför ofta.
 
*offtopic* tycker som ickestockholmare att "plattan" e ganska snygg
 
Gizmo skrev:
*offtopic* tycker som ickestockholmare att "plattan" e ganska snygg
Nästa gång du kommer till plattan, så bör du undvika att köpa "röka" av första bästa snubbe! ;D

Gå till pressbyrån istället... ;)

/
 
Realistiskt-80 timmar för ett proffs med givna ramar o
önskemål ? Förstår att dom flesta av er tycker att det är lönlöst att amortera på lån som måste vara gigantiska?
Anlitade själv en SAR ansluten arkitekt vilket var det
bästa vi gjort,10000 inkl måttritningar ej hållfast då dessa alltid följer med takstolarna.
 
vi gav 6000 spänn för kompleta bygglovs ritningar av en SAR arkitekt. blev kanonbra men kommer inte bli direkt billigt att genomföra. fast hade jag ritat själv hade det blivit lika dyrt fast fult...... 100 papp låter direkt orimligt eller är det turning torso dom ritar på eller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.