Tjena,

Behöver lite forumtips inför framtiden...

Jag känner på mig att jag så småningom kommer vilja tilläggsisolera min vind. Mitt bjälklag ser idag ut som följer.

13mm gips, 34mm gles, plast, råspånt 17mm, 20mm luft, "svart" papp, 180mm spån, 28mm råspont (=vindsgolv). Taket är råspont/papp/läkt/tegel.

Jag har ett rackarns fint vindsgolv men jag räknar med att få offra detta för att få på mer iso.

Vad tycker ni? Skall jag banka på 195-reglar (+kortla) ovanpå det befintliga golvet och isolera med -vad?- för att sen lägga på nytt golv (jag kommer ha mycket saker på vinden).

Vad tycker ni jag skall fylla på med? Lös mineralull, mer spån, eller? Jag vet ju att spån är bra för huset men kan jag blanda ull och spån på detta vis om jag lämnar golvet som det är?

Jag lär väl antagligen behöva se över ventilationen på vinden efter en tilläggsisolering i denna klass... Det bli ju inte mycket värme  som kommer kunna smita upp.

Kom med tips!

JoGi
 
Vad som är "bäst" tänker jag inte sia om, men jag kan berätta hur jag själv tänker göra.

Jag har själv kutterspån på vinden och oavsett om det är en hyfsad isolering eller inte så vill jag ha väck denna och ersätta med något som brinner saktare.

Följaktligen kommer jag suga ur allt spån och istället blåsa upp stenull i lösullsformat. Det kan vara så att ekofiber känns bra när det är dags att göra detta nästa år men just nu har jag snöat in på stenull. 40cm lär det väl bli oavsett material.
 
min besiknings man rådde mig detta. (har 110 kvm Tak yta isolerat med Kutter spån ca 15 cm djupt)

Alt 1. Låt Kutter spånet vara kvar o blås på med Eco-fiber som ska vara bra tillsammans med kutterspånet.
= hyffsat billigt, blir lite djupare isolering efter som kutter spån inte isolerar lika bra som tex Sten Ull. Besiknings mannen rådde mig till att slänga på ca 20-25 cm Eco fiber (har jag för mig)..

Alt 2. ta bort kutter spånet, på med fuktspärr (vilket mitt hus knappast vet vad det är för något  :-[ ) Sen på med Glas/sten ull. Blås eller matta eller skivor, spelar ingen roll..
= Dyrare

Min besiknings man sa att båda alternativen var i stort sätt lika bra för mitt hus..

MEN jag skulle tro att Alt 2 är bättre i längden, kanske läge o ta in en firma..

sen glöm inte det här med Ventelationen bara..  :-/ Svamp ska "bara" finnas i skogen  ;)
 
Förståndiga argument för att INTE ta bort spånet kan vara:

1. Merkostnaden är svår att motivera
2. Spån isolerar riktigt bra - bättre än man vill tro
3. Kutterspån brinner - men om det brinner ända upp på vinden är det adjöss med huset ändå så det är struntsamma.
4. Kutterspånet saknar helt tillsatser eller andra otrevliga fiber som vill bosätta sig i lungorna och mata cancersvulster och annat. Otrevligt med dammet förvisso, men rör man det inte så dammar det inte heller.
 
reply-> ByggarBjörn:

Vad jag fått lära mig så hanterar spånet fukt bättre än vad ull gör... Jag antar att det bla. finns ett inbyggt skydd mot t.ex. mögel. Initerade källor som jag pratat med förordar att försöka behålla spån i gamla hus så lång det går, det mår de oftast bäst av tydligen.

Möjligen är detta ett spöke, det kan ju vara så att folk sugit ut spånet för att sedan blåsa fullt med ull utan att förbättra ventilationen på vinden. Detta leder ju i sin tur till fukt pga. mindre värmeflykt upp på vind varefter man får fukt/mögelproblem som ett brev på posten.

JoGi
 
Ja - kutterspån fungerar som en "fuktutjämnare" och har ett hyfsat isoleringsvärde.
Är precis i färd med att tilläggsisolera vinden själv med Ecofiber ovanpå befintlig 190mm kutterspån.

Att tänka på är att ju mer isolering desto mindre värme på vinden - fuktigare klimat. Luftning i takfot och nock alternativt mögelstopper i varje fack.
 
Tommy_S skrev:
Att tänka på är att ju mer isolering desto mindre värme på vinden - fuktigare klimat. Luftning i takfot och nock alternativt mögelstopper i varje fack.
"Mögelstopper"? Que? Explain please?

JoGi
 
::)

Ja vad är det? Låter mycket intressant tycker en som spånat hela vintern!

Helena med
Sverige Stugan
 
Mögelstopper är en liten rund ventil som monteras på taket under teglet. Den ventilerar undertaket.
Räkna med två per fack mellan takstolarna, en uppe och en nere. Den är billig och snabbmonterad.
 
... vad är det för på dubbla gavelventiler? Varför ta en massa hål i taket? (Hmm era tak kanske är annorlunda än mina som ju har kall-vind).

Min filosofi är så lite hål i pappen som möjligt (för att undvika fuktinträngning...)!

JoGi
 
JoGi skrev:
... vad är det för på dubbla gavelventiler? Varför ta en massa hål i taket? (Hmm era tak kanske är annorlunda än mina som ju har kall-vind).

Min filosofi är så lite hål i pappen som möjligt (för att undvika fuktinträngning...)!

JoGi

Men en gavelventil sätter man inte i taket... utan i gavelväggen :p
Det ska du ha i din kallvind, så att du får luftväxling där.
 
Nåväl där tvistar de lärda.
Snygg återupplivning av en 6 år gammal tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.