Håller på och budar på ett hus. Fick energideklarationen idag som mäklaren hade glömt att skicka ut. Blev lite fundersam på att uppgifterna som säljaren lämnat skiljer sig en hel del från vad deklarationen uppger. Har ingen erfarenhet av sådana deklarationer, men de baseras väl på lämnade uppgifter?

Enligt säljarna (mäklaren):
Uppvärmning 13.500 kr/år
Elförbrukning 20.000 kr/år.

Enligt deklarationen för 0808-0907:
Uppvärmning 24.000 kwh
Elförbrukning 11.500 kwh

Säljarna menar att den höga elförbrukningen beror på att de arbetar hemma och därför alltid nyttjar huset. Det eldas med pellets, finns en braskamin och en L/L-värmepump ska kanske tilläggas. Vet att de kört med pumpen, men vet inte hur mkt de eldat. Fast de hade en hög ved liggandes så den brasan går nog om dagarna.

Om jag räknar på aktuella priser så kommer jag upp i 40.000 kr/år för värme och el, vilket ju faktiskt är nästan 7000 kr mer än säljarna uppger. Ska man dra öronen åt sig för detta köp?

Det finns ca 15 cm spån på vinden som föreslås ökas med 43 cm mineralull/träfiber. Detta skulle spara 2000 kwh om året. Föreslås också fönsterbyte i hela huset. Skulle ta 24 år att tjäna igen så det går bort direkt. Dessutom föreslås att mekaniskt ventilation sätts in. Det hade jag nog tänkt, men skulle inte det ytterligare belasta värmeförbrukningen?

Behöver lite tips och rekar nu innan jag gör bort mig på huset!

MVH
 
Hur stort är huset, när är det byggt, var i landet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.