Ja, som rubriken lyder, jag ska bygga ett nytt korsvirkeshus på gammalt vis, på en fantastisk tomt jag nyligen köpt i Ängelholm!

Tomten var väl lite av ett "impulsköp" då jag kände att denna chansen bara dyker upp en gång i livet och jag har som många andra alltid velat bo i ett korsvirkeshus! -och på den vägen är det...

Anledningen till att jag postar denna tråden är att planerad byggstart är framåt vårkanten 2010 och jag står med en hel del tankar och idéer, men inte mycket är "spikat" ännu, mer än uppvärmningssystemet och ska jag vara ärlig så börjar jag känna viss stress inför att ha all planering fördig till byggstart, så vad behöver jag hjälp med? -vad behöver jag INTE hjälp med?

-tacksam för tankar, idéer, vad jag bör tänka på, bra att veta, kommentarer, etc, etc...

För att återgå till vad som ÄR klart i planeringen;
*ett företag med specialinriktning ->korsvirkeshus<- har kontaktats, som kommer att vara med mig genom projektet och till att börja med hjälpa mig med grunden och själva korsvirkes-stommen och första mötet med företaget kommer att ske inom någon vecka...
*Huset ska som sagt vara ett korsvirkeshus, svart virke och vitt i fackverket, vara i 1½-plan, med yttermått 8x14m, förmodligen med "stengrund" -det ska ju se gammalt ut!
*Svarta betongpannor
*Uppvärmning kommer att ske via något som kallas för "kakelugnspannan" (kakelugnspannan.se) med vattenburen golvvärme på hela nedre planet, bortsett från vardagsrummet där själva kakelugnen kommer att stå och där behövs väl knappast mer än strålningsvärmen från ugnen? -eller? :rolleyes:
kompletterat med solvärme för sommaren
*Planlösning är mer eller mindre klart, men tankar och idéer även där är hjärtligt välkommet!
*Badrum med hörnbadkar känns som ett måste!
*Kommunalt V/A finns tillgängligt! -kostnad?

Hela projektet kommer att gå i gammal stil, med gamla, eller "ser ut som" -gamla material och färger, ner till gamla tunga möbler i "engelsk stil á-la -cigarr-rum/herrgård" -så tips, bildhänvisningar och ja, ALLT är som sagt hjärtligt välkommet!

-stort projekt för en 25-åring känns det som, men det kommer att bli bra detta!

Tack på förhand!

MVH
Jonas
 
korsvirket skrev:
Nej - ska du fullfölja detta projekt bör du välja tex listtäckt papptak eller ev någon form av plåt, ev tegel.

Finns annars massor annat att tycka till om - men det var just taket jag reagerade på direkten på.
 
Okej, givetvis kommer ju frågan, varför ska jag INTE ha betongpannor? Livslängden på plåttak kontra betongpannor väger väl till betongpannans fördel..? -då är halm/vasstak snarare ett alternativ jag hellre överväger, då livslängden på detta med rätt skötsel kan komma uppemot 50 år... ...men det är nog inte vidare snyggt att ha solfångare på ett halm/vasstak.. Nej, betongpannor får det bli, det är dessutom billigt!
 
Håller med Yonna.
Svart betongtegel är så fel det kan bli. Bryter totalt med övriga huset.
Betongtegel hör hemma på kataloghus i villaförorter.

Riktigt lertegel, bandad plåt eller listat papptak hade jag valt. Vasstak är fina men kräver kanske lite mer.

Betongpannornas enda fördel är möjligen att dom är billiga. Livslängen är inte bättre än dom andra alternativen (Förutom pappen då, men det hänger mkt på kvaliten och utförandet hur långlivat det blir.)

Låter som ett roligt projekt annars.
 
Vad kul! Ska bli spännande att följa ditt bygge. Hoppas vi får se många bilder.
Nu till min funderingar:

Lertegel i gulröda nyanser tycker jag! Absolut inte svart betongtegel.
Varför inte betong? Det ser "dött" ut och håller sämre än lertegel. Betong åldras fult medan lertegel blir vackrare med åren.

Sedan förstår jag inte varför du väljer bort golvvärmen i vardagsrummet? Golvvärmen hjälper till att hålla huset torrt och inte lukta gammalt sunkigt stenhus.

8 meter verkar något brett för att vara en "äkta" skånelänga, max 7 meter är min åsikt.

Vi har precis byggt en skånelänga helt i leca och tyvärr med betongtegel. Ångrar att det inte blev lertegel. Vasstak börjar kännas väldigt mycket "mode" nu. Vårt mål har varit ett hus med så klassiska material som möjligt och så lite mode som möjligt d.v.s inte 200 spottar och 15 skjutdörrsgarderober ;-)

Vi har tänkt mycket på axialitet d.v.s genomsiktlighet vilket var vanligt på gamla hus. Och att rummen ligger i fil.
Vi ville ändå att det skulle synas att huset är nybyggt och inte vara en pastisch därav valde vi takfönster i stället för homejor.
 
Redigerat:
Jag reagerar på byggnadens yttermått. Sydsvenska längor är smala och har brant tak. Med gavelbredden åtta meter och taklutning 45 grader kommer gavelspetsen att hamna nästan sju meter ovanför trossbotten. Om man minskar gavelbredden till sex meter blir huset en meter lägre, vilket "känns" mycket mer än det låter. Den mindre spännvidden kompenseras med att man ökar längdmått och/eller bygger i vinkel.

Denna tradition är sprungen ur bristen på virke, och den bättre tillgången på lera, halm och tegel. När skånska korsvirkeshus är som bäst kännetecknas de ofta av en vrå eller liten gård med skydd för väder, vind och insyn, tack vare just att man inte kunnat uppnå kompakta byggkroppar med större spännvidd.

Apropå material skulle jag säga att väggarna är mer diskutabla än taken. Med korsvirke låter man ett självbärande väggskelett bära upp takåsar och mellanbjälklag. Väggfacken fylls upp av lerblandad halm eller murat tegel. Att uppnå nutida energikrav med denna väggteknik är säkert mycket lurigt.

Vilket husföretag är vidtalat?
 
Säg korsvirkeshus, och mina tankar går till Tyskland. En mycket bra sajt för alla korsvirkeshusfantaster är http://www.fachwerk.de/
De renläriga finner mycket info där. Har man tänkt sig en mera konventionell konstruktion med endast korsvirkesutsmyckning på ut- och insidan, blir det genast mycket enklare.
 
Allra enklast är att helt enkelt måla korsvirkesmönster på fasaden. I ett par trevliga kulörer...
 
Kul!
Var ligger tomten?
Vilket företag är det du talat med?
Är också ängelholmare i korsvirkeshus.
 
Jasså, en korsvirkes-ängelholmare här, vad trevligt! -tomten ligger på "Solhäll" på Höja Landsväg, mellan "ytterleden" och E6:an/sjukhusavfarten, mitt emot den nyblivna naprapatkliniken i 1800-tals-stenhuset. Där ligger en del korsvirkeshus i närheten, är något av dessa kanske ditt?? Företaget heter/kallas "farfars pågar" och ligger i Viken, de verkar riktigt duktiga och seriösa så det ska bli skoj att komma ut på ett möte och diskutera korsvirke och "bolla" tankar och idéer!

Jag ska absolut försöka dokumentera så mycket jag kan och dela med mig av framstegen framöver!

Bandad plåt, visst det hade också varit riktigt snyggt, men jag var inne på Benders hemsida och tittade närmare på lertegel-tipsen och kan direkt säga att det är numera lertegel som kommer ligga på Höja landsväg! -ruggigt snyggt!

Yttermåtten fanns det en kommentar på; och det är nog något jag inte tänkt så mycket på, men jag satte mig ner och räknade på lutningen lite snabbt och det stämmer som du säger, huset blir med 45 graders taklutning ca sju meter högt, och det kan nog komma att se konstigt ut! -snarare 55 grader är nog att föredra, dock förlorar jag 15,4 kvadratmeter på övervåningen genom att göra detta, men det känns som det är mer än värt det! -övervåningen är tänkt att "väntas" med att inreda tills det blir snack om tillökning, vilket jag hoppas dröjer! Vidare är jag inte säker på att får lov att bygga i vinkel enligt vad jag förstått från prel.bygglovet.. "billy" var inne lite på ämnet väggar och detta är något jag koncentrerat mina tankar på ganska mycket, utan att egentligen komma nånvart, jag har läst om hur man gjorde förr, men det är inte aktuellt att stå och fläta pinnar och lerklina väggarna, men kanske leca?... Gärna mer tips där!

Tack för alla funderingar!
 
C
Jag skulle kunna tänka mig att man kan uppnå energikraven om man murar med tegel på ut och insidan med ett lager cellplast mellan? Lurigt med dom grova balkarna dock..
 
Möjligt, ska på möte med företaget jag står i kontakt med inom någon vecka och hoppas få det förklarat för mig hur de tänker sig att väggarna ska utformas på bästa sätt.. Jag skulle ju vilja skifta lite i struktur på innerväggarna, så vissa kommer kanske att muras upp i leca, vissa i tegel som lämnas synligt och vissa med synligt korsvirke/tegel/puts...

...och då hittade jag en sida med lite trevliga bilder och idéer på www.miljohus.se med ovan nämnda typer av innerväggar och dusch-designen i "typhus 1" kommer garanterat att stjälas!

Tack "isolde" för länken till fachwerk.de, där är mycket spännande läsning och ger samtidigt en finputsning av gymnasie-tyskan!
 
En byggnads yttervägg har i princip de tre funktionerna att 1. bära upp byggnadens tak, 2. isolera mot kyla och hetta, samt 3. skydda mot regn och vind.

Den tekniska poängen med korsvirke är att innanför det bärande skelettet behöver ytterväggens material ENDAST isolera och skydda. I princip kan man alltså nöja sig med endast heltäckande isoleringsskivor och vindtätt material på insidan av korsvirket. Eller använda betydligt tunnare byggsten än normalt för yttervägg.

Att bara smacka upp ett schackmönster "korsvirke" utanpå en bärande yttervägg av exempelvis sten är - kitch; en sjabbig låtsaslek. En god grundregel är att undvika material och konstruktioner som bara låtsas vara något som de inte verkligen "ÄR".

Men hur man än gör infinner sig som en första svårighet att en korsvirkesfasad inte är homogen. Och på varje punkt där olika material möter varandra riskerar man att fukt tränger in. Jag noterar att Farfars Pågar åtar sig att restaurera äldre korsvirke, så du bör passa på att fråga vilka skador som brukar drabba dessa konstruktioner och varför. Fråga hur man bär sig åt för att undvika dem i en NY konstruktion!

En traditionell skånsk länga har oftast bemålat korsvirke av ett material som kan vara svårt att känna igen. Ek ?!?! Jag noterar att Farfars Pågar bygger med eke. Men jag har svårt att tro detta varken är traditionellt eller ekonomiskt försvarbart. Blir det verkligen helfel att bygga med vanligt konstruktionsvirke av exempelvis gran?
 
Redigerat:
korsvirket skrev:
*Uppvärmning kommer att ske via något som kallas för "kakelugnspannan" (kakelugnspannan.se) med vattenburen golvvärme på hela nedre planet, bortsett från vardagsrummet där själva kakelugnen kommer att stå och där behövs väl knappast mer än strålningsvärmen från ugnen? -eller? :rolleyes:
kompletterat med solvärme för sommaren
Du menar att du skall elda kanske 15 m3 ved om året i vardagsrummet? Hmm...
 
korsvirket skrev:
Jasså, en korsvirkes-ängelholmare här, vad trevligt! -tomten ligger på "Solhäll" på Höja Landsväg, mellan "ytterleden" och E6:an/sjukhusavfarten, mitt emot den nyblivna naprapatkliniken i 1800-tals-stenhuset. Där ligger en del korsvirkeshus i närheten, är något av dessa kanske ditt??
Nej, vi bor i Margretetorp.
Men jag passerar Solhäll i stort sett varje dag, så det ska bli spännande att följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.