Hej Kent!

Talar vi inte om samma sak. En stående panelbräda kapas med droppkant. Snitten är mätt med en vinkelhake vinkelrätt, med en smygvinkel mäts hur "snett" det är.

Jag vet att man kan göra detta snitt med en Festool utan att klingan går i gummit. Vad jag genom bild visar är att man även kan utföra det med en enklara såg, om man, som jag exempelvis, äger två skenor.

per  
 
Japp, smygvinkeln. Klart man kan, man kan göra det med en skena med eller en bräda som linjal men det är merjobb att mäta ut det och allt det merjobbet slipper man med Feston, klingan går alltid ner _exakt_ vid skenan oavsett om man sågar rakt ner eller snedställer. Det är bara att rikta in linjalen och köra.

/Kent

 
Hej Kent!

Syftet med mitt inlägg var att visa snedkapning utan innehav av Festoolsågen. Att diskutera nämnda sågs förträfflighet kan vi göra i en annan tråd, om den inte redan har fått tillräcklig uppmärksamhet.

Notera att jag nämner ordet nödlösning, men en väl fungerande sådan.

per
 
Snedkapning utan festools lösning *är* ett problem. Per's skenor fungerar men man *måste* mäta och testa om igen om man sågar i annat än 90 grader, vilket är ett pyssel som lätt blir fel om man vill att snittet skall vara på exakt rätt ställe. Jag har ingen festool såg ännu utan en vanlig cirkel där detta är mitt största problem med sågen. Inte att såga i 90 grader, då vet jag precis vilken offset jag skall ha från linjal till snitt.

Den presenterade lösningen med linjal fungerar visserligen men är pysslig och det blir lätt fel i annat än just 90 grader.

För att kapa sådant som dropkant (helt utan precision, 1mm hit eller dit har ingen betydelse), vilket jag nu gjorde i somras så tog jag bara min alu-profil och mätte in den med tumstock på det mått jag ungefär fick genom att mäta på sågen efter att ha satt den på rätt vinkel. Sedan sågade jag. Visst det kanske blev en milli fel eller så men det ser ingen.

Skall jag däremot såga annat än dropkant eller holkar (aldrig gjort någon ens i småskolan) i annat än 90 grader, då är festool cirkeln en dröm då den sparar svordomar, tid och material. Med "annat" så skall grovsnickeri typ regling och liknande bortses från. En festool cirkel är primärt en finsnickerisåg och dess finesser är  oslagbara där och värt mycket för det besvär som man slipper. Besvär som sågning i annat än 90 grader...

Nästa såg (Makitan lär vara kvar) blir en festool för mig. Den kommer att bespara mig mången skön tid och material... och 4-letter-words.
 
Hej Geschwint!

Utvecklingen inom holktillverkning har gjort jättesteg sedan Du gick i småskolan.

pic00087un7.jpg

Bilden visar hur holkar på senare tid förses med tak hos vilket det vänstra snittet är snett. Utfört på De Walt 707.

I Övrigt är det både snett och vint och i de flesta fall 90 grader.

per
 
;)
 
KrSp skrev:
Hej

Såg i Swedols senaste reklamutskick att de sålde ett nytt märke som heter Kress. Var och kollade lite på maskinerna häromdagen. De kändes lite plastiga men inte så farligt. Vet inget övrigt om märket men de har i alla fall en Cirkelsåg för ca 1600kr och en skena på 1500mm med två tvingar för ca 1000kr

Info finns här:
[länk]
[länk]

mvh
Kristoffer
Lyfter tråden lite... Är det någon som provat sågen ovan? Swedol har den som kampanjerbjudande nu igen. Förstår att den inte skall jämföras med en sänksåg, men hur är den jämfört med andra "vanliga" cirkelsågar?
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default.aspx?paper=3040105299036,02290&startpage=1

Är skenan samma mellan olika fabrikat och gäller detta i så fall även Kress?

Någon som provat hur kvalitén i Kress grejor är i allmänhet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.