Om du ska klä med papp/tapet så finns väl ingen anledning att ta råspont(om du inte som jag gillar "riktigt" trä).
Har själv aldrig använt OSB så jag har ingen koll på priser. Men som du skrev tidigare tar det ju längre tid at spika upp råspont så ska du ha snickare till arbetet så blir ju definitivt råspont dyrare totalt sett.
Jag tror inte heller på att tapetsera på råspont direkt utan gips/masonit, det blir nog vågigt som du säger.

Sen finns ju 13mm masonit det funkar ju oxå istället för OSB.
 
Vi hade 13 mm masonit. Det blev väldigt bra tycker jag.
 
OSB är bra om man vill ha lite ojämnheter i underlaget (och stickor i händerna).
Har kört OSB + lumppapp vilket har fungerat bra.
 
TorpSara skrev:
Vi hade 13 mm masonit. Det blev väldigt bra tycker jag.
Lite nyfiken! Hur har ni gjort i skarvarna? Har ni satt pappersremsor och spacklat?

Antar att masoniten inte har nersänkta kanter som gips har.
 
lumppapp är rätt så hyggliga pappremsor... ;)

Dessutom på vägg har jag satt tidningsremsor
 
Tack igen för alla svar! Det blir OSB med lumppapp utanpå. Om snickarna inte vägrar OSB. De har offererat plyfa så jag antar att dom hellre jobbar med det. Har räknat ut att prisskillnaden blir 2000 kr i hela utbyggnaden (48 kvm uppdelat på två plan), så det är ju ingen jättegrej när totalsumman för hela bygget blir ca 800.000 kr... :eek:
 
gogu skrev:
Lite nyfiken! Hur har ni gjort i skarvarna? Har ni satt pappersremsor och spacklat?

Antar att masoniten inte har nersänkta kanter som gips har.
Jag tror det, det var målaren som fixade det sista. Vi tapetserade med handtryckta tapeter ovanpå, så just det lejde vi bort... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.