jocke_mejsel skrev:
Ajson. du har helt rätt, vi takläggare använder produkter som inte finns att köpa i byggvaruhandeln. Vad vi betalar berättar jag däremot inte det är ju liksom min affärshemlighet.
:D Jag förstår om du vill behålla din affärshemlighet*S*

Men vad hade du valt att använda för papp på mitt låglutande tak då om man säger så;)

Har haft en takläggare här som sa ett pris per rulle för Icopals takpapp, men försökte på detta vis få reda på om det var ett relevant pris eller ej;)
 
Var är pappskallen när man behöver honom?

Helt klart är att det finns olika produkter för privatpersoner och det som kallas entrepenadprodukter. Den senare har en helt annan teknik för infästning då den oftast skruvas (!) fast med speciella skruvar med stora brickor och sedan svetsas med exempelvis gasolbrännare. Jag har själv varit med om att lägga båda varianterna och kan väl säga att "entrepenadpappen" är drygt dubbel så tjock.

Jag kommer inte ihåg vad just den pappen hette, fick inte direkt kvitto på rullarna då det var byteshandel. Kikar man på Trebolits hemsida ser man ganska snart att de har olika produktlinjer för privatpersoner och takläggare. Eller var kan man köpa UNIC och Elastolit från Trebolit? Inte på Byggmax i alla fall som mig veterligen är de enda som säljer Trebolit Glaciär.

Mataki.se har även de en produktkatalog. Jag kan inte minnas att jag sett annat än Mataki Självtäck hos bygghandlarna. Frågan är om de ens kan ta hem de andra dukarna.

Att sedan takläggaren mycket väl kan välja att lägga Mataki Självtäck, Trebolit Glaciär eller Roofsafe från Icopal på ditt tak betyder inte att det inte finns andra produkter som vi vanliga dödliga har svårt att få tag på.
 
B
de enda som kan vara skillnad är att man får kanske mer i rullen.
papp från byggmax eller annan budgetaffär är ju en billig och inte lika bra som man köper på t.ex beijer.
åker du till beijer så kan välja precis den papp du vill ha.
om ni nu vill tro på vi i branschen använder special. så får ni tro det.
det finns speciell papp för olika ändamål, som en privatperson kommer aldrig i kontakt med. men det är inte för att den är ämnad för företag.
utan för att det är inte många privat personer som vill slabba med tjära och använda gasolflaskor på sitt tak.
ni bara gissar er till troliga svar!!!!!!
 
byggare henke skrev:
de enda som kan vara skillnad är att man får kanske mer i rullen.
papp från byggmax eller annan budgetaffär är ju en billig och inte lika bra som man köper på t.ex beijer.
åker du till beijer så kan välja precis den papp du vill ha.
om ni nu vill tro på vi i branschen använder special. så får ni tro det.
det finns speciell papp för olika ändamål, som en privatperson kommer aldrig i kontakt med. men det är inte för att den är ämnad för företag.
utan för att det är inte många privat personer som vill slabba med tjära och använda gasolflaskor på sitt tak.
ni bara gissar er till troliga svar!!!!!!
hmm..skulle vara intressant att höra var du jobbar som takläggare.....

Då kommer vi till ursprungsfrågan..vad kostar olika sorters takpapp då?
Vilka anser du vara bra då om du nu inte använder "proffs/entreprenadpapp"

Det jag hade tänkt mig är att lägga om är ett garagetak där ca 50-60kvm papp kommer gå åt.

Hustaket hade jag firma som la om..med papp med mekanisk infästning Icopal Mono 501 PR. (hitta den på byggvaruhus om du kan );) eller går det kanske...?

Tanken/förhoppningen var att få tag i en takläggare som la om garagetaket lite billigt..:)men ville liksom få lite hum om vad pappkostnaden egentligen var i det stora hela beloppet i så fall..
(För o kunna se över vad denna person egentligen tänkte ta för jobbet enbart..)
 
B
takläggare kan man ju inte som jobba. sicket jävla sur jobb.
är snickare.
 
J
Ajson skrev:
hmm..skulle vara intressant att höra var du jobbar som takläggare.....

Då kommer vi till ursprungsfrågan..vad kostar olika sorters takpapp då?
Vilka anser du vara bra då om du nu inte använder "proffs/entreprenadpapp"

Det jag hade tänkt mig är att lägga om är ett garagetak där ca 50-60kvm papp kommer gå åt.

Hustaket hade jag firma som la om..med papp med mekanisk infästning Icopal Mono 501 PR. (hitta den på byggvaruhus om du kan );) eller går det kanske...?

Tanken/förhoppningen var att få tag i en takläggare som la om garagetaket lite billigt..:)men ville liksom få lite hum om vad pappkostnaden egentligen var i det stora hela beloppet i så fall..
(För o kunna se över vad denna person egentligen tänkte ta för jobbet enbart..)
Finns och beställa lite varstans.

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/company/icopal_ab/101701/product/218089/
 
John J skrev:
Finns och beställa lite varstans.

[länk]
Tack för infon:) men vad kostar den egentligen:D
 
J
Ajson skrev:
Tack för infon:) men vad kostar den egentligen:D
Beror väl på var du köper den och hur mycket du köper precis som med allt annat.

Inget speciellt med just den pappen..
 
byggare henke skrev:
takläggare kan man ju inte som jobba. sicket jävla sur jobb.
är snickare.
Ok så du är snickare...

Tänkte mest på att du skrev "vi i branschen"........
 
John J skrev:
Beror väl på var du köper den och hur mycket du köper precis som med allt annat.

Inget speciellt med just den pappen..
Nej ang det så är det väl precis så som du skriver, men min fråga var ju vad den kostar..*S* i normala fall då kan vi säga...
Kostar den 400kr rullen eller 1000kr rullen?? Det är ju liksom lite skillnad.

Nej det är ju "inget speciellt" med den mer än att man absolut bör ha koll på hur man lägger den pappen:D och jag tror inte det e många hemmasnickare/hemmatakläggare som fixar det;)
 
Redigerat:
B
byggarbranschen ???
 
Är väl en myt som man gärna vill bevara, dvs att vi gör-det-självare inte kan få tag på lika bra material som proffsen (och därmed aldrig kan göra ett lika bra jobb). Det kanske har varit sant någon gång för länge sedan, men idag har jag väldigt svårt att tro att det är så idag. Går man in på tillverkarnas hemsidor så ser man ju hela sortimentet och med ett artikelnummer så är det bara att traska in till byggvaruhuset och beställa (kanske inte byggmax, men något av de mer företagsorienterade). Sen att det finns jätteförpackningar som inte är lämpade för privatpersoner, och att priset kommer vara högt, är ju en annan femma.

Slår mig alltid när jag är på byggmax/k-rauta/beijer hur många företagsbilar där står från byggfirmor/kakelsättare/snickare etc. Eller elektriker på Jula för den delen.
 
B
priser blir höga när man inte handlar så ofta.
tänk man åt på resteurang frukost/lunch/middag.
då skulle priseer stiga för oss i mat handeln också.
bli kompis med en snickare och du kommer säkert få köpa material genom honom. och "special materiall".
själv så handlar jag färg och tapeter genom en målar kompis.
han körde sist hem till mig me grejna också. men då va det älggryta på spisen också.
 
joflopp skrev:
Var är pappskallen när man behöver honom?
Har missat denna tråden, men du släng ett PM nästa gång så jag vaknar till !!

Så många roliga gissningar har jag nog aldrig sett på en och samma gång, men jag ska försöka framlägga lite klarhet....

Dom tre stora tillverkarna av bitumen-papp (trebolit, Mataki och Icopal) håller idag den bästa klassen.

Det är stor skillnad på deras entreprenadprodukter och deras byggvaruhuspapp.

Entr. produkter SKA normalt inte gå att köpa loss som privatperson på annat sätt än att man har en tumme i rö**n på en takentreprenör. händer ibland att dom läcker ut till byggvaruhus men det är ganska sällsynt.

Entr. produkter ska man inte lägga själv utan att man vet exakt vad man pysslar med. när vi tar in nya killar så tar det flera månader innan dom ens börjar bränna. (därmed inte sagt att den händige inte klarar att lägga ett enklare tak)

Anledningen till att produkterna inte säljs ute på den öppna marknaden är just att man behöver specialverktyg och rätt kunnande för att applicera produkten, Tillverkarna VILL m.a.o inte ha ut produkterna till "vanligt" folk, helt enkelt av den anledningen att det skulle bli för många reklamationer och för mycket fel och i längden ge (oförtjänt) dåligt rykte till branchen.

Priset håller jag nog för mig själv.........
 
"Priset håller jag nog för mig själv........."
Jasså, var det så billigt? :rolleyes: Å här har man just gått och köpt Icopal Marcoflex för 226:80 + moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.