Södåb skrev:
Hej HawkEye är alldeles nyregad på detta eminenta forum och detta blir mitt första postning.
Jag håller på med en vedeldad bastu som har samma koncept som ditt med en relax avdelning.
Jag har byggt en 15m2 stor friggebod och ska ha bastun längst in i den på ca
10 m3 ca B 1.30*L 3.30*H 2.10 det jag är fundersam på är det här med fukt och luftspalter. Jag har läst nästan allt som finns på nätet om detta och jag blir inte klokare för det nästan bara mer förvirrad. detta om folie och inte, jag tänker inte ha folie är motståndare till plast i hus och träkonstruktioner
Rum i rum konstruktion känns som överkurs så jag har tänkt byggt som dig.
Vad har du funderat på om detta med kondens i isoleringen och så?
För jag ska inte ha det uppvärmt jämt utan bara när jag bastar är det tänkt.
Och ventilationen hade jag tänkt ska vara under kamin vid golv och diagonalt uppe vid taket är det rätt ? Jag har sett andra alternativ om vid den övre laven mm vad tror du?
Mitt mål med att ta den första bastu turen är kvällen före julafton när man vill tagga ner efter paket inslagning och skinkkok.
/Södåb
Har också hört att man ska skippa fuktspärr när det står ouppvärmt mesta tiden.

Jag har luftspallt bakom utomhus panelen, sedan vindpapp.
Bakom bastupanelen ska jag lämna c:a 10 mm luftspalt sedan har jag massonit och sedan isoleringen.

Bredd 1,3 meter? Hur ska du ha lavar och kamin?
Tycker mina 2,4 meter känns trångt. Man bör ju ha lavarna c:a 500-600 mm breda.
 
Du skall aldrig ha fuktspärr i form av plast eller dylikt när huset inte står uppvärmt året runt. Har du däremot det uppvärmt hela tiden skall det vara plast.

Väggen konstruerar du enligt följande sett från utsidan:

Ytterpanel
Spikläkt (luftspalt)
Vindpapp
45x45 liggande isoleras liggande
Stomme (45x95) isoleras stående
Masonite
Spikläkt (luftspalt)
Bastupanel (med fördel liggande asp om du frågar mig)


Japp luft in till kaminen vid golvet så nära kaminen som möjligt och utluft diagonalt strax under taket/i taket (en smaksak).
Jag har själv tilluften vid golvet samt en ventil för frånluft under övre laven diagonalt och en strax under tak diagonalt.

http://www.byggahus.se/forum/social...vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan-2.html

Inlägg #38 kan du se respektive ventil för tilluft samt frånluft under laven
Inlägg #48 syns frånluften under tak i bastun från relaxen där den mynnar ut. Uppe till höger på bild 1. Tog vanliga väggventiler för utomhusbruk och målade dem i samma kulör som väggen.

Tycker även jag spontant att 1,3m djup låter lite. Tänk på att du måste ha ca 1m fritt framför kaminen som inte får vara brännbart om du kör vedeldat.
Min bastudel är
Bredd 3,3m
Djup 2,4m
Höjd 2,1m

Lycka till med bygget!
 
Redigerat:
Juldagen närmar sig snabbt, men jag tror jag ska hinna bli färdig med bastudelen.

Bild 1: Blir nog inget mera gjort utvändigt i vinter. Hängrännor och ett trädäck får vänta tills i vår.

Bild 2: Liggande bastupanel färdigspikad. Börjar installera kaminen och skorstenen.
 
  • Bastustuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin instaleras.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
D
Hej, vad har du för höjd på ytterdörren? Kommer du att få plats med hängränna där? är orolig för egen del att det kanske blir tajt? Jag håller på med en liknande bod med 30 gr lutning och höjden från takstolens nedersta kant till golvet är ca 2034
 
dastromb skrev:
Hej, vad har du för höjd på ytterdörren? Kommer du att få plats med hängränna där? är orolig för egen del att det kanske blir tajt? Jag håller på med en liknande bod med 30 gr lutning och höjden från takstolens nedersta kant till golvet är ca 2034
Kommer inte ihåg vad höjden var på dörren. Mellan 180-200cm.
Men jag tror att jag byggde regelverket ca 2300mm högt. :surprised:

På ändarna av takstolarna satte jag hängbräda på 22x120, sedan mätte jag därifrån till överkant på dörrkarmen så jag verkligen kunde öppna dörren.
Har heller inte så jätte mycket takutsprång, för det påverkar ju också.

Men tänk på att 30 gr lutning är brant. Det blev svårt att lägga takpappen.
 
detta e mitt tycke och ej något annat.

I en utebastu som man har på plint gäller glesat golv av asp. likaså panel och lavar. stenkista under bastun så vattnet har någonstans att ta vägen.

ang. luftspalter så e de bara att tänka som att det e ytterpaner me luftspalt fast inne. en mindre spalt mellan tak och vägg så luften kan cirkulera.

men om man vill va lite hardcore så behövs inte luftspalterna i en utebastu, de e överkurs
 
Hej på er bastubyggare det är bara att gratulera till en vedeldad frisående.
Ventilationen är enkel man tar fyra brädor och spikar ihop till en fyrkantigt rör och sedan fäster man röret 50 från golv slutar ca: 80 över tak.
Gör ett hål nertill och ett öppningsbart hål vid taket. Stäng vid taket vid och öppet vid golv när det badas, vid avslut öppna vid tak så är bastun snustorr när ni kommer nästa gång och bastar. Min bastu är på 18m2 därav halva relax. Står alltid utan uppvärmning.
 
Bild 1: Bygger ramen till lavarna av 45x70 reglar.

Bild 2: Mer än -15 ute, så fick elda upp till lagom arbetstemperatur. ;)
Lavar i asp 21x65 som läggs med ca 6mm springor.

Bild 3: Bastulavarna färdiga.
 
  • Bastulav Ram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastulav byggs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastulav 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: Fotogenlycktorna tända och ölen på kylning. :p

Bild 2: Varmt och skönt i bastun. Mycket nöjd med resultatet. d^_^b
 
  • Invigning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invigning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och grattis det se kanon ut men vad har du på golvet? Och hur gick det med ventilationen ? Mitt golv lutar lite och har en vanlig plastmatta som är uppvikt och limmad ligger kvar än efter 20 år
 
lustigkurre skrev:
Hej och grattis det se kanon ut men vad har du på golvet? Och hur gick det med ventilationen ? Mitt golv lutar lite och har en vanlig plastmatta som är uppvikt och limmad ligger kvar än efter 20 år
Har 25mm furugolv.

Tillluften består av 125mm ventiler. En strax framför kamin och en vid taket i relaxen. Det är bra drag i kamin så syre måste den ju få.
 
  • Gilla
Magnus. Falun
  • Laddar…
D
Grattis!
ser kanonbra ut.. själv håller jag på med fasaden och nu kommer jag inte åt den pga snön.
 
D
Vad är det för aggregat du har?
 
Ett fungerande tipps om ventilation. Öppna ett hål vid kaminen vid golvet och frånluften består av fyra brädor som bildar en trumma, den börjar 50 cm från golvet och slutar en bit över yttertaket. Öppningar är det längst ned och vid taket, vid taket är det stängt vid bastu övrig tid öppen. Bastun har inge värme så det är lika kallt inne som ute när man bärjar att elda.
 
dastromb skrev:
Vad är det för aggregat du har?

Harvia 20 Pro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.