Någon som vet vilken typ av kompressor denna har? Scroll eller kolvbaserad?
mvh /Martin
 
Jag fick just svar om att denna pump har en rotationskompressor (kolv) ifall någon är intresserad.

Tänkte flika in en fråga ifall ni tror Nibe Fighter 640P är överdimensionerad för ett enplanshus på 135m2 och en årlig förbrukning på 8000kwh (uppvärmning & tappvatten).

Vill undvika att köpa en överdimensionerad VP som gör onödigt många on/off som påverkar livslängden negativt.
 
swebichon skrev:
Tänkte flika in en fråga ifall ni tror Nibe Fighter 640P är överdimensionerad för ett enplanshus på 135m2 och en årlig förbrukning på 8000kwh (uppvärmning & tappvatten). Vill undvika att köpa en överdimensionerad VP som gör onödigt många on/off som påverkar livslängden negativt.
Ingen som vet? :confused:
 
Vad har du för värmesystem idag som bara drar 8000 kWh?
 
C
Överdimensionerad är den nog inte, men den klarar betydligt mer. Resultatet blir ju bara att den får gå mindre, och det är ju bara bra.

Observera mitt nog, jag är på intet sätt särskilt kunnig inom det här området. :)
 
En mindre värmepump (t ex Nibe 310P) är billigare att köpa och montera. 640-an kräver ju ett par extra hål i huset för att ta in uteluft. Om huset verkligen inte drar mer än 8 MWh/år (???) är det väl onödigt att skaffa en för stor pjäs.
 
LOS skrev:
Vad har du för värmesystem idag som bara drar 8000 kWh?
Vi håller på och ska bygga ett LB-Hus Classic 135: http://www.lbhus.se/vara-hus.php?house=784&hpage=info&

Enligt specen kräver det ca. 8000kWh/år i uppvärmning (vattenburen golvvärme) och tappvatten. Standardsystem är just en Nibe Fighter 310P som ju är en ren frånluftsvärmepump. Men för 11'000 ytterligare kan vi uppgradera till en Nibe Fighter 640P som är en kombinerad från-/uteluftsvärmepump. Detta tycker jag känns som bästa alternativet men ville bara kolla så den inte är överdimensionerad för vårt lilla hus. Vill ju gärna kunna räkna hem den extra kostnaden på 10 år, eller hur länge pumpen nu håller.
 
Redigerat:
svartöra skrev:
Om huset verkligen inte drar mer än 8 MWh/år (???) är det väl onödigt att skaffa en för stor pjäs.
Men tjänar man inte in de extra 11'000 på säg 10 år genom att medel-COP-faktorn på 640:ian blir högre än 310:an? Huset kommer stå i Blekinge precis vid havet där det är en årsmedeltemperatur på 8-9 grader. Endast någon månad per år då temperaturen ligger under -5 och då jag inte har nytta av uteluftsvärmepumpen.
 
Jag tror att de räknar med en 310P för att får ner värme och varmvatten till 8000 kWh.

Enligt Nibe sparar man 6000-8500 kWh per år med 310P,
och 7000-12000 kWh med 640P.

Går man på medelvärdena så sparar du ca 2000 kWh extra per år med 640P.
Det låter bra för 11000:-.

Det verkar billigt med 11000:- eftersom Nibes rekommenderade pris ligger ca 13400:- högre och dessutom så är det en dyrare installation, eftersom det behövs en extra insugningskanal.

Ett annat alternativ är Comfortzone CE50, som vissa hustillverkare nu erbjuder som tillval.
I det här fallet gör dock milt klimat samt husets storlek och isolering att den extra besparingen kanske inte räcker för att motivera den högre kostnaden.
Den är dock lika enkel att installera som 310P.

/Hasse
 
Tack för svaret Hasse. Då räknar jag alltså hem investeringen på ca. 5 år. Jag håller med om att uppgraderingspriset är riktigt bra (LB-Hus har nog fått till en bra deal med Nibe).

b_hasse skrev:
Ett annat alternativ är Comfortzone CE50, som vissa hustillverkare nu erbjuder som tillval. I det här fallet gör dock milt klimat samt husets storlek och isolering att den extra besparingen kanske inte räcker för att motivera den högre kostnaden.
Men det kanske finns andra skillnader mellan Nibes 640P och Comfortzones CE50 som kan vara värda en del. Nibe använder en rotationskompressor som medför många rörliga delar, och slitage som följd. Använder Comfortzone scroll-kompressor i CE50, och tror ni man kan räkna med längre livslängd på isf? Använder Comfortzone varvtals-reglering (inverter) eller on/off-reglering i sina VP? Har för mig att Nibe använder on/off i alla sina vilket sliter mer på kompressorn och därmed minskar livslängden (har jag för mig).
 
Redigerat:
Comfortzone har scroll-kompressor och varvtalsreglering i alla modeller.

/Hasse
 
Hej vi skall bygga ett två plans hus på 181 kvm och ett garage på 38 kvm. Vi kommer att uppdatera från Nibe Fighter 640 till en Comfortzone.
vi räknar på hus och garaget med en Nibe Fighter ser vi att vi troligen landar på en energianvändning som ligger på 49,8kWh/kvm år.
När vi sen räknar en CE50 ser vi att vi troligen landar på en energianvändning som ligger på 40,5kWh/kvm år nu kollar vi om vi skall uppdatera till en CE65.

Vi får ge 30 000 för uppdatering från Nibe Fighter 640 till Comfortzone CE50, troligen 7000 extra om vi skall upp till CE65.
Det som vi tror kommer vara våran stora besparing med Comfortzone är när vi sen räknar på alla gånger vi badar i badkaret per vecka.

Hus info:
2plans hus på 181 kvm & garage på 38 kvm
Bottenplan golvvärme i betongplatta 90,5kvm
Övreplan radiatorer 90,5kvm
Garage radiatore 38kvm
Isolering 240mm
 
anette_jonas: Intressant, vilken husleverantör bygger ni med (bra att veta vilka som erbjuder Comfortzone som tillval).

Fast, en sak förstår jag inte riktigt. Om ni med Nibes 640P förbrukar 50kWh/m2 per år medan ni förbrukar 40kWh/m2 per år med CE50 så sparar ni alltså cirka 10kWh/m2 per år. Eftersom ni bygger på ca. 220m2 betyder det alltså en besparing på 2200:- per år (1 SEK/kWh).

Det innebär ju att ni behöver 14 år för att bara räkna hem uppgraderingskostnaden för en CE50 (om ni köper en CE65 så krävs 17 år). Fast då har ni inte ju inte ens börjat räknat av grundkostnaden för Nibe 640P:n utan bara sjävla uppgraderingskostnaden.

Mina två frågor:
1) Lönar sig detta verkligen i längden?
2) Kan man verkligen förvänta sig att en värmepump håller i säg 15 år?

PS: Det är möjligt att jag missat något väsentligt och är helt ute och "cyklar" ;-) DS
 
C
anette_jonas skrev:
Hej vi skall bygga ett två plans hus på 181 kvm och ett garage på 38 kvm.
Måste bara få fråga vad du har får mått på golvytan i ditt garage? Mitt blir också 38 kvadrat.. :)
 
Hej vi bygger med Mjöbäcksvillan Nibe Fighter 640 är standard pumpen hos dem.

Det vi har räknat på är att Nibe kommer ej att klara att värma garaget och leverera varmvatten till badkaret.
Vi skulle behöva extra värmare för att kunna bada i vårt badkar om vi inte uppdaterar till en Comfortzone.
Uträkningarna som hus företaget gör tar ju ej med hur vi badar att vi gör åt med 290l 5gånger per vecka när barnen badar. Sen öppnar man garage porten som är 2,5 X 2,25 den kommer nog att öppnas 2 gånger om dagen. Ska man då hålla 10 grader där så kommer el-patronen få stötta mycket i vårt fall.
Sen tror vi inte att elpriset kommer att ligga kvar runt 1sek heller men det har vi ej tagit med i våra beräkningar.
Vi räknar på att med vår förbrukning betalar CE50 in sig efter 7,5år.
Vi vill också ha lite extra om vi skall bygga in carporten i framtiden till garage för den är 30kvm.

Måtten på vårt vidbyggda garage till huset är inv 8,4 X 4,55 vi kommer att montera en port på 2,5 X 2,225
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.