C
Ja, som sagt, vad för diverse olika substanser behövs för att lägga ett tätt underlagspapp? Jag misstänker nån form av lim till att täta där det blir en skarv (är annars klisterkant på pappen, så den bliten slipper man ju), och kanske nåt tätningskladd där det hamnar spikskallar i dagen, så att säga (intill trekantslisten tex lär det väl vara omöjligt svårt att få pappen att sitta snyggt om man inte sätter några spik? Runt takfoten också tycker jag, när jag visualiserar det framför mig..).

Tänkte se om jag hinner inhandla detta imorgon, för råsponten är en bit på väg (på garaget, se byggtråd).
 
Följ underlagspapptillverkarens (långt ord = Puh! :D) rekommendation. Läggningsinstruktionen (Puh, igen :D) brukar stå på rullen. Följer du den är det lugnt. ;)
 
C
På den står det bara "ta bort skyddsplasten på klisterkanten, spika med pappspik 20-25mm.

Det är Icopal Macoflex YAP2200 klisterkant.

Kan man täta med kallasfalt? Det verkar vara vettigt att täta med, och nåt dom rekommenderar att även ha i skarvarna om det dröjer länge tills taktäckningen kommer på (vilket det nog lär göra i det här fallet..)
 
Klisterkanten brukar hålla bra. Rekommenderar dom kallasfalt, tycker jag att du ska köra på det.
 
C
Hittade en monteringsanvisning på nätet nu. Nåt dom kallar "Icoklister" ska man använda tydligen. Ska se om det finns här i krokarna på vägen hem imorgon.
 
C
Är man ute på alldeles för hal is om man använder matakis klister till icopals papp? (Det är närmare till bygghandeln som har mataki än till den som har icopal, dessutom har dom bättre pris..)
 
Jag tror faktiskt att det inte spelar så stor roll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.