Tror jag det heter, hur som helst är det klossar som golvlist och dörrfodret sitter vid. Byggimpert, du med din mkt goda smak... ska jag köra dessa klossar över hela nedervåningen dvs alla dörröppningar med eler utan dörr? De som är utan dörr är ju stora valv (ej rundade). Jag är rädd att det blir "för mkt" med det överallt... eller är man bara inte van... Ni som har sådana hur har NI gjort?
 
Jag tror du måste vara konsekvent iaf. Gillar du skurklossar så kör det överallt. Däremot finns det ju ett antal olika utföranden som du kan välja mellan, stor/liten, slät/allmoge mm. Om det blir "för mycket" tror jag till stor del beror på vilken kloss man väljer.

Zephir
 
Vi valde att sätta allmogegolvklossar vid alla "öppingar". Vet inte om dom är stora eller små, men dom är 12 cm, ca 3 cm högre än golvlisten.
När allt är vitmålat så tycker jag dom smälter in väldigt bra. Det är absolut nget man stör sig på, snarare tvärtom. Skall man sen ha lister runt dörrarna så blir ju övergången mellan kloss och list väldigt proper.
Vi satte också hörnklossar vid taklisterna. Dessa kapade vi ner så att dom inte är mycket större än listerna. Men klossarna i taket kan man lätt vara utan...

Mvh
Svenne
 
Vi ska ha golvklossar, fodersocklar - eller vad det nu kan heta - överallt, både där vi ska ha dörrar och där det bara är öppningar utan karm. Jag tycker att det skulle se lustigt ut att inte ha likadant överallt. Visuellt sett fungerar ju klossen som en fot till dörrfodret, som på en pelare. Praktiskt sett skulle de visst vara enkla att byta ut om de blir skadade (av alltför mycket skurande av golv :p).

Min stora fråga är dock hur 17 klossen ska se ut. Vi har "allmogefoder". Ska klossen då liksom följa fodret men inte ha några rundningar/pärlor utan bara ha raka kanter? Eller ska den vara helt slät med en enda fasad kant? Har sett varianten att man helt enkelt tar en bit av dörrfodret och sågar till och sätter på snedden. Det såg, tyckte jag, inte klokt ut. Hur gör man???
 
Ni 'ska' ha en helt fyrkantig och så liten kloss som möjligt. Med avrundade kanter och hörn.

/Fredrik
 
Hej Marianne, vad kul att höra av dig... jaså minsann Ni har kommit så långt som till listerna redan :) Förlåt att svaret har dröjt sååå... :-[

Tjaaa... om ni överhuvudtaget ska ha klossar så håller jag med 'Fredrik.', absolut lika överallt dvs. i alla dörröppningar oavsett om det är öppning med eller utan dörr, samt slät med avrundade/fasade kanter.... inga avsågade dörrfoder på 'fel' ledd *Huuhh*

mvh/christina.
 
tack för alla bra svar  :).

Om jag förstått det rätt så är det riktiga klossar och inte att man tar själva golvlisten och gör en så att säga. Får åka upp till Backabo byggvaror och se på klossen igen så den är ok.
Eftersom vi ska ha lite bredare lister o foder (95) så passar det nog med kloss tänkte vi...
 
Ville bara tillägga att vi kommit en bit på väg, Christina, men det är inte dags för att spika lister ännu, men vi gick igenom lister, innerdörrar o ytterdörrar garderober mm förra veckan.
Huset har kommit så långt som att ytterväggar och taket är på , garaget har man börjat med nu. Inflytt hoppas vi blir 1 april :-/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.