Hej

Vi är sugna på att bygga hus. Frågan är om man kan klara sig med 1,5 miljoner? Självklart beror det på tomtpris, hur tomten ser ut etc.

men tanken är väl att tomten kostar 300-400 kkr och det är en 1½-2 plans villa vi är ute efter.

Är det möjligt?
 
Har dålig koll på den prisklassen, men det är väl som med allt annat att det beror på vad du är ute efter? Det går ju exempelvis att köpa en bil för ett par tusen och det är fortfarande en bil...

Läs här på forumet så tror jag att du ganska snart får en bild av vad det landar på, beroende på husval, egen arbetsinsats mm mm

Lycka till!
 
Allt är ju möjligt som det heter men det blir nog mer än tufft.

Lättaste sättet är nog att först begära en produktionskalkyl samt en leveransdeklaration på ett hus som ni kan tänka er från någon hustillverkare. Be och få den väl specad med alla kostnader så ni kan uppskatta vad ni kan/tjänar på att göra själv samt vilka utrymmen ni kan dra ner på standarden. Bad och kök brukar vara de platser där det finns mest att spara in på.

Glöm inte att ta med (om det inte redan finns med i produktionskalkylen):
Ev. pantbrev, lagfartskostnader, räntor under tiden, bygglovskostnader, bygg-el, anslutning VA (om det inte ingår i de 300' - 400.000) samt en ev. kvalitétsansvarig.

Jag tror personligen att det inte går såvida ni inte kan tänka er en villa på max 80 kvm.
 
Visst går det, säger jag, så länge ni inte bygger i dom "fina förorterna", ut i busken så räcker pengarna längre ;D
 
Vårt hus i Höganäs Skåne kommer att landa på totalt 1744000:- inklusive allt men då har vi tagit en hel del tillval och putsad fasad, så om du väljer ett billigt Älvsbyhus elelr smålandsvilla och en billig tomt så borde det gå att komma lätt under 1,5 mille, dessutom så kostar vår carport/förråd runt 90000:-
 
Jag har en kompis som i förra veckan beställde ett Älvsbyhus med dubbelgarage och tomt samt komunalt vatten och enskilt avlopp, för 1.448.000:-

I det så ingår 200.000:- för tomten, och huset är ett 1plans på 121kvm. (Med SX-paket och lite andra tillval)

Priset inkluderar ALLA kostnader och totalentrepenad.
 
Det beror helt på vad du bor... ;)
 
Frågan är vad ni menar när ni säger "inklusive allt".
För vår del innebär det inklusive färdigställande av tomt (gräsmatta, enkla buskar, lite stenläggningar), kreditiv, lagfart, pantbrev och ev altan - inte "enbart" bygg-/huskostnader + tomt.
 
Kan kanske kännas bättre för en del att blunda för vissa kostnader för att intala sig själv att det inte blev så dyrt... ;)

 
Jesca_j skrev:
Jag har en kompis som i förra veckan beställde ett Älvsbyhus med dubbelgarage och tomt samt komunalt vatten och enskilt avlopp, för 1.448.000:-

I det så ingår 200.000:- för tomten, och huset är ett 1plans på 121kvm. (Med SX-paket och lite andra tillval)

Priset inkluderar ALLA kostnader och totalentrepenad.

I detta priset ingår inte gräsmatta/buskar/ev. stenläggning, men sådant är ju ändå inte intressant då behoven och önskemålen är så olika.....men pantbrev bygglovspapper och sådant ingick i totalpriset.
 
Om man har en kalkyl på 1.500.000 så kan man nog + på 500.000 kr till.
Det händer alltid något under vägen :( + att lagfart, pantbrev, tomten ska göras iordning mm

Min erfarenhet än så länge är att det kommer till kostnader hela tiden.
Hustillverkarna tjänar sina pengar på tilläggen man gör.
 
hama170 skrev:
Om man har en kalkyl på 1.500.000 så kan man nog + på 500.000 kr till.
Det händer alltid något under vägen :( + att lagfart, pantbrev, tomten ska göras iordning mm

Min erfarenhet än så länge är att det kommer till kostnader hela tiden.
Hustillverkarna tjänar sina pengar på tilläggen man gör.

500.000??? låter i största laget.
kanske en nolla för mycket??
 
Inte för våran del, men vi har gjort en del ändringar dyrare kök, dyrare golv mm.
Våran grund gick på en heldel mer oxå.
Men 200.000kr säger hus tillverkarna att man ska räkna med.


 
Två saker;

1) Ha en reserv på minst 10-15% på totalen, ni komer säkerligen drabbas av oförutsedda kostnader. Det kan vara allt ifrån ökade kostnader för grundarbetet till extra tillval eller sent inkomna nya krav.

2) Fundera över vad ni kan tänkas göra själv. Entreprenadkostnaderna står för ca 50% av totalen.
Att tex låta hantverkarna spackla och putsa innerväggarna medan ni tapetserar, det kan spara många kronor (såvida inte allt kommer färdigt ifrån fabrik)
 
(Däremot kan det vara problem att hitta en målare som är villig att spackla & slipa, men inte sätta upp tapeterna. Dels vill de inte BARA göra skitjobbet och inte få göra det roliga, dels vill de oftast göra hela jobbet så att de kan avgöra skäligheten i en eventuell reklamation.) Det är inte svårt att spackla och slipa, och du sparar mycket pengar på att göra det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.