Jag har en plåt som är svår att få tät mellan båge och karm (se bild fönsterpringan) och funderar nu på hur jag skall göra för att inte vatten skall rinna in där mellan mellan båge och karm och bakom fönsterbleckets infästning i karmen. Karmen är i ganska dåligt skick, så det går nästan inte att spika/skruva fast plåten. Har funderat på om man kan sätta en list på fönstret som ligger över detta mellanrum eller om jag skall sätta en plåt som går in en bit i springan mellan båge och karm och som sedan viks över fönsterblecket infästning i karmen på utsidan. Detta bleck går hela vägen över väggen och där det inte är fönster är den fäst bakom panelen, så det verkar ganska jobbigt att byta hela plåten. Vi skall väl byta fönster så småningom, men måste vänta några år eftersom vi gjort så mycket annat på huset nu. Jag hoppas mina bifogade bilder kommer med och att de gör min text mer begriplig
 
  • Fasaden liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterspringan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karmen a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Preke!

"Gamla" fönster ser ut så mellan karm och båge...
Mina såg likadana ut (innan dom byttes ut mot nya fönster).
I framkant av karmen är det en springa, som plåten förs in i, så det ska inte rinna in något vatten där...
Har du svårt att fästa dom och änså planerar byta fönsterna inom något år, så dra en sträng montagelim bak blecket
och skruva fast dom med lagom långa skruv.
Är garanterat friskare virke längre in i karmen...

//Daniel
 
Hej Daniel. Tack för svaret. Jag hade inte tänkt byta fönster inom ett år om jag inte måste. Dessa fönster ligger på södersidan och är betydligt sämre än övriga fönster. Det verkar som om förre ägaren av huset lagat nedre fönsterkarmen med små lösa brädbitar där plåten skall fästas. När man skruvar in skruvarna så kommer skruvarna ofta upp genom karmen. Det verkar som om plåten sitter så högt upp så att det blir så lite att skruva i, eftersom det som ligger överst i karmen mycket tunna brädbitar. Mitt mål är framför allt att skydda karmen. Det verkar som om det är svårt att lägga en plåt i springan, eftersom det kanske inte får plats. Jag skall prova ditt förslag, men undrar ändå om du tror att det skulle hjälpa om man satte någon form av dropplist på fönsterkarmen som täcker in springan och i så fall var man får tag i en sådan. Eller är detta onödigt?
 
Vill du kan du göra det, men personligen hade jag gett sjutton i det.
Se bara till att hålla karmen och bågen i ordning, så ska du nog kunna dra ett par år till av dom...
Olja in karmunderstycket och lasera varje år så håller dom ett tag till...

Annars kan jag nästan lova att det kommer nya kampanjer på fönster till nästa vår...;)
Å då har ni hela vintern på er att kolla utbud och priser...
Låna just nu är ju extremt fördelaktigt med tanke på ränteläget, också.

//Daniel

edit:
Såg i en annons från Woody i en villatidning att om du köper Elit-fönster nu
har dom samma kampanj som när jag köpte i våras: dom bjuder på stormtite och aluklädsel...
 
Redigerat:
Tack för dina råd. Jag gjorde som du sa, d,v,s struntade i plåt och började täta springan, men ju mer jag tittade på fönstren desto mer intresserad blev jag av ha nya fönster. Därför ringde jag en firma som leverar Elitfönster med Alu på utsidan. På måndag kommer han och då får vi diskutera vad som skall göras. En granne skall byta just till samma fönster med samma leverantör och de har fått ett pris som verkar bra och där de får mycket gjort: Jag vet inte om du kan bedöma priset. Detta skulle kosta 136.000 monterat och klart efter rotavdrag:

Totalt 20 fönster

9x16: 4 fasta och 2 öppningsbara, 9x13: 3 fasta och 6 öppningsbara 6x6: 3 fasta och 2 öppningsbara + helglasad altandörr 21x90 med lås och broms

Listning inne och ute

Två nya dropplister längs två hela fasadsidor

Foder runt alla fönster

Två ytterdörrar av hög kvalité

Fem innerdörrar på plats

Mvh

Per-Åke
 
Preke skrev:
Tack för dina råd. Jag gjorde som du sa, d,v,s struntade i plåt och började täta springan, men ju mer jag tittade på fönstren desto mer intresserad blev jag av ha nya fönster. Därför ringde jag en firma som leverar Elitfönster med Alu på utsidan. På måndag kommer han och då får vi diskutera vad som skall göras. En granne skall byta just till samma fönster med samma leverantör och de har fått ett pris som verkar bra och där de får mycket gjort: Jag vet inte om du kan bedöma priset. Detta skulle kosta 136.000 monterat och klart efter rotavdrag:

Totalt 20 fönster

9x16: 4 fasta och 2 öppningsbara, 9x13: 3 fasta och 6 öppningsbara 6x6: 3 fasta och 2 öppningsbara + helglasad altandörr 21x90 med lås och broms

Listning inne och ute

Två nya dropplister längs två hela fasadsidor

Foder runt alla fönster

Två ytterdörrar av hög kvalité

Fem innerdörrar på plats

Mvh

Per-Åke
Sådärja...
Ska du ha kontonumret, så din leverantör kan sätta in min provision? :D

Är ovanstående det som du ska ha eller det som grannen tog???
 
Det är vad grannan har beställt, men jag vet inte om vi också skall gå på det.
 
Det blev en annan leverantör med PVC-fönster. 21 fönster vara alla öppningsbara med fönsterlås utom 7 fönster. Vi kommer at hamna runt 90.000:- för allt med montage. Det visade sig att motsvarande pris med Elitefönster skulle bli ca 175.000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.